I samband med förestående kakling i badrummet fick jag sätt upp extra reglar. En bit av den svarta pappen som satt på ytterväggen gick sönder vid rivningen - och en bit verkar dessvärre t o m vara borta. Vill nu inte köpa en hel rulle för att ersätta ca en kvadratmeter papp. Att ersätta med t ex takpapp blir ju för tjockt. Har i o f s också en rulle med papp som jag tror kan vara av rätt sort, men den är nog bara runt 20 cm bred och med en tunn plastfilm på ena sidan. För smalt alltså.

Söker förslag på något jag ska ersätta den bit som fattas? Eller är det köp av hel rulle som gäller?

Sannolikt en mycket enkel fråga för de av er som är byggare och vet vad den där tunna svarta pappen på ytterväggens innersida har för funktion.
 
Förmodar att det är vindpapp, dvs den förhindrar att luften i isoleringen byts ut med värmeförlust som följd.
 
Tack Carla, det är nog som du säger och då borde jag kunna ersätta det som fattas med t ex sådana där brun papp som man lägger på golvet vid typ målningsarbeten. Nu fann dessutom min sambo merparten av den papp som jag saknat. Den satt kvar på en av byggskivorna ... ;-)
 
stickans skrev:
Tack Carla, det är nog som du säger och då borde jag kunna ersätta det som fattas med t ex sådana där brun papp som man lägger på golvet vid typ målningsarbeten. Nu fann dessutom min sambo merparten av den papp som jag saknat. Den satt kvar på en av byggskivorna ... ;-)
Skillnad på papp och papp.
Den sorten du har på golvet kommer lösas upp till en geggig massa när den varit blöt en längre tid. Använd rätt sorts papp.
 
Hur snål kan man bli? Det hela gäller ju ditt hus och mitt i en badrumsrenovering.
En rulle vindpapp kostar 250kr.
Ställ det mot kostnaderna om ev köpare av huset anser det som ett dolt fel framöver...
 
Är det verkligen att betraktas som dolt fel, om jag byter ut en remsa svart vindskyddspapp på 1,1 + 0,25 m², alltså totalt 0,25 m²? Som vindskydd tänkte jag som lekman, papp som papp, och dessutom kan jag ju vika den där pappremsan jag tänkt mig använda både 2-, 3- eller 4-dubbel. Men när ni skriver så, så inser jag ju att jag var ute på hal is och borde köpa en rulle. Tänker så göra. Bra att få reda på att jag var så helt fel ute. Tack ska ni ha Suhagg och Hubbe2 för upplysningen!
 
Redigerat:
Var i väggen sitter pappen, in eller utsida vägg? Insida misstänker jag eftersom den lösrivna biten satt fast på en byggskiva och är då alltså en diffusionstät papp, vanlig före "plaståldern". Den kan du ersätta med plast. Vindtät papp används på utsidan av väggen.
Men eftersom du skall kakla så skall du väl även fukttäta väggen med någon godkänd metod och under en sådan fukttätning skall det inte vara någon diffspärr i väggen eftersom du då får dubbla diffspärrar. Är det så så gör den bortrivna pappbiten ingen skada, snarare tvärtom.
 
Visst är det så. Pappen sitter på insidan och väggen ska därför fukttätas och kaklas - och därför vore istället det bästa att istället riva bort all papp mot ytterväggen. Då gör jag så.
Tack Bror!
 
aha, på insidan av väggen...
då är det som du säger bättre att ta bort den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.