Vi är nya på det här med husrenovering, men inser att vi måste göra något åt köket i vårt nya hus. Nu försöker vi klura ut hur mycket det kommer att kosta.
Det som vi vill göra är:
-Få köksluckorna sprutlackerade i vitt (ca 5 m2 inkl lådfronter) och sätta nya handltag.
-Måla väggar och tak
-Lägga linoleumplattor på golvet (rummet är nog ca 10m2).
-Få kakel satt över diskbänken (inget fancy utan bara vitt vanligt). Det är inget kakel där nu utan en tjusig plastmatta :).
-Sätta in diskmaskin

Någon som kan ge en summa mellan tummen och pekfingret?
 
Ok, mellan tummen och pekfingret var det:

* Få köksluckorna sprutlackerade i vitt (ca 5 m2 inkl lådfronter) och sätta nya handltag.
Räkna med ca. 500:- per lucka om ni lejer bort lackeringen. Handtagen är omöjligt att svara på eftersom du inte specificerat vilken typ av handtag.

* Måla väggar och tak
Väljer du en billig färg, typ beckers vita väggfärg borde det räcka med 10 liter för tak och väggar (givet ett normalhögt rum på 10 m2). Lägger man till kostnad för roller, maskeringstjep, spackel, skyddspapper, osv landar man nog på ca 1500 kronor.

* Få kakel satt över diskbänken (inget fancy utan bara vitt vanligt). Det är inget kakel där nu utan en tjusig plastmatta :).
Omöjligt att svara på eftersom du inte anger storlek på yta som skall kaklas. Men när jag kaklade mitt kök (3 m2) landade det på ca 2000 kronor och då gjorde jag jobbet själv. Du måste räkna på kakel, fix, fog, tillbehör (kakelkryss, osv), mjukfog och eventuellt metalllister (om du nu vill ha det)?

* Sätta in diskmaskin
Ja, det är väl bara kostnaden för diskmaskin, golvskydd (om det saknas), samt en ny blandare (om du vill ha avstängningskranen på blandaren). Vill du inte göra jobbet själv får du ta dit en rörmokare. Han kommer att debitera en timme + resekostnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.