Vi har vattenburen värme men kommer att lägga in elslingor i badrumsgolvet vid renoveringen. Tanken är dock inte att värma upp badrummen (de är båda små) på det här sättet utan vi kommer att ha ett element för uppvärmning och elslingan i golvet bara för att slippa iskalla golv. Frågan är dock att man kan kombinera handdukstork och element och alltså ha en handdukstork som fungerar som element? Det känns inte som om något större problem om den inte är på under sommaren då det ju ändå är "varmt" men vi vill gärna ha varma handdukar på vinterhalvåret.

Vad finns det för "bra" leverantörer av kombinerade element/handdukstorkar?
 
Golvvärmen kommer väl att värma upp badrummet varken du vill eller ej, om du har den på? Och alla handdukstorkar som är på värmer även de rummet. Jag antar att den värmer mer, ju större handdukstork du väljer.
 
Jag köpte Julas kromade handukstork till badummet i källaren förra vintern och la också vattenburen golvärme i stället för det gamla elementet. Handukstorken funkar som element. Vet inte hur bra den värmer jämfört med ett 30år gammalt element, men jag gissar att det går minst lika bra.
 
Jag har renoverat ett badrum i år och där satte jag in ett LVI granit element med kromade byglar som tillbehör och som gör att det fungerar även som handdukstork.
 
Hej,

Använde nordhem.se modell Borgholm. Dock med vattenburen värme + elpatron.

Om du har 2-rör system, så titta på LK systems golvvärme kit(Vattenburet) för max 5m2. Titta på http://golvvarmebutiken.se/catalog/product_info.php?products_id=97

Blir inte mycket dyrare....

Har själv Värmepump(Luft/vatten) vore dumt att inte använda den billiga värme den ger, därför var inte elektriskt värme golv något alternativ.

mvh emwgrni
 
emwgrni skrev:
Hej,

Använde nordhem.se modell Borgholm. Dock med vattenburen värme + elpatron.

Om du har 2-rör system, så titta på LK systems golvvärme kit(Vattenburet) för max 5m2. Titta på [länk]

Blir inte mycket dyrare....

Har själv Värmepump(Luft/vatten) vore dumt att inte använda den billiga värme den ger, därför var inte elektriskt värme golv något alternativ.

mvh emwgrni
Hur får den ner temperaturen på radiatorvattnet? Blandar den in kallvatten? Vissa system skickar ju ut 60 grader eller mer när det är riktigt kallt, skulle bli lite väl varmt om fötterna.. ;)
 
Hej,

Den stryper flödet(kräver att radiator pumpen går), detta medför att man får "dela upp" slingan när man lägger ut den. Kolla deras manual.
Nu hade jag ett lågtemperatur system shuntar ut ca 30 rader vid 0grader utomhus.

Verkar funka fint. Nackdeln är kanske deras termostat som är stor som en "potatis"

Ville utnyttja bef cc-pump, tyckte det var onödigt med en shuntgrupp.
mvh emwgrni
 
H
Svedbergs har
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.