Hej!

Jag letar hus i Ystadtrakten och stötte på detta objekt. Ni som kan: Vad skulle detta kosta ( i grova drag) att renovera huset?

http://net.sfd.se/webpack/wpBildLista/Default.aspx?firmanr=15536&objgid=OBJ15536_1080325285

http://w4.objektdata.se/pregen/285/OBJ15536_1080325285/wp.htm?SID=blfwpuquhujzgqiivpv0ypu5

Jag tänker i så fall leja bort det mesta, kanske kan en farbror hjälpa mig gjuta golvet i logen och dränera huset. Jag kan dock tänka mig måla och lägga golv själv. Och jag behöver inte ha de mest exklusiva detaljerna. IKEA-kök funkar bra tex!

Tacksam för alla svar!

S.

PS. Hur mycket bör man räkna med att en totalrenvovering kostar per kvm?
 
Det här är ju inget standardhus där man kan räkna per kvm. Du får nog tänka delprojekt i stället.
Antagligen är allt behäftat med bristande underhåll.

Något slags fingervisning av kostnader till Stockholmspriser, hantverkare gör rubbet:
Tak: Nytt undertak, läkt, isolering, samma plåtar 150.000
Dränering: 150.000
Bergvärmepump ooch hålborrning: 180.000
Ny el + ny elcentral: 120.000.
Behövs det bytas stammar? 50.000 till.
Fönster? 6.000 per nytt fönster c:a.
Nya radiatorer?
Golv? Billiga trägolv kostar i material från 280 kr/kvm.

Allt snickeri och byte av murkna delar: Inte en susning.

Kök: Allt från 70.000 och uppåt
Badrum: Kalkylera åtmisntone 150,000 med hantverkare. De nya reglerna gör det tätt men dyrt.

Se tillkommer lister, målning, handverktyg och en miljon andra saker.

Renovera med hjälp av hantverkare kostar en rejäl slant.

Har du ekonomin och tiden skulle jag köra om jag vore du, gården ser charmig ut.
 
Tack för ditt svar!

Med andra ord skulle man kunna få en del hus för pengarna om man la in en miljon verkar det som. Vi får se vad det blir men det skulle nog kunna bli fint!

S.
 
Kolla vattnet! Egen brunn, inte kontrollerad, bara använd till bevattning??
Räcker det? Går det att dricka? Kan kosta märkbara pengar om svaret på någon av de frågorna är nej.

Men jag håller med om att huset har potential att bli riktigt fint.
 
Renoveringen upp till modern villastandard? Räkna med att det kostar minst lika mycket som att bygga helt nytt. Förmodligen mer.
 
Håller med "andersmc". Enda sättet att få det billigare än ett nytt hus är att gå ner i standard, (jämfört med ett nytt.)
Vad vill du pruta på jämfört ett nytt? Vill du ha sämre kök, bad eller isolering eller fönster så kan du komma billigt undan, annars inte.
(Gäller speciellt om du inte ska göra mer själv än det du räknade upp.)

//AA
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.