vårt vardagsrum är 3,20 brett och ungefär 9meter långt. vid den ena kortsidan har vi tänkt ha en stor soffa och sedan hänga tv´n på en arm som man kan fälla ut från väggen. Vad gör jag då med förstärkare, tv-spel, 5.1 högtalarsystem m.m. Vill inte att det ska se för plottrigt ut. Vi vill ha det enkelt, snyggt och stlrent.
 
Hej och välkommen.

Kan du inte samla tekniken i ett skåp under arminfästningen? Kablar måste ändå ut till TV:n på något sätt.
 
det har vi funderat på men hur gör vi då med centerhögtalaren. Den ska väl helst vara så nära Tv:n som möjligt eller går det att sätta den i taket? Vi har 2,60 i takhöjd så isf blir den rätt mycket ovanför Tv:n.
 
Om det är hyffsat ljud i tvn kan man ibland använda sig av dessa, kolla bakpå tvn om man kan ansluta högtalarkablar för inkommande ljud till tv:n.
 
det är tyvärr inte så bra ljud i tv:n om man jämför med högtalarna
 
Eller så prioriterar man inredning framför 5-8 högtalare. Tråkigt, jag vet. Jag var själv hemmabiofantast en gång, med projektor och stora golvhögtalare runt om. Center som tog mycket plats. Bytte sen "ner mig" till ett sub/satellit-system där alla högtalarna satt högt på väggen. Sämre ljud, ja, snyggare, ja, enklare att möblera, ja. Sen tog jag bort bakhögtalarna och när vi sen flyttade slängde jag ut hela skiten inklusive projektor och köpte ny TV samt ett 2.1 system (dvs inga bakhögtalare eller center). All elektronik (xbox, digitalbox, hembio mm) står i en låg, lång (2.40) bänk med luckor. Enda som syns idag är TVn och en kabelkanal målad i väggfärgen mellan bänken och TV'n, samt högtalarna på en större vägghylla ovanför.

Men skall du ha kvar allt så är det inte omöjligt att sätta högtalaren i taket, så länge det är hygglig spridning på ljudet och du riktar den neråt så tyckte jag det funkade bra, men då hade jag ju även vänster/höger högtalare på samma höjd, tror ljudbilden blir lite mer sammanhängande då. Allt är en fråga om hur känslig man är, men jag tyckte inte att ljudet "släppte" från bilden trots att högtalaren satt 1.50 över TV'n
 
Förresten, även om centern står för största delen av dialogen och den räknas som en viktig del i anläggningen (bra mycket viktigare än bakhögtalarna) så kan du ju prova att sätta upp ditt system med endast 4 högtalare så att förstärkaren skickar ut centerljudet i hö/vä kanal. Jag har varit hemma hos folk som gjort så med gott resultat. Du har ju utrustningen så det är bara att prova
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.