billy_baver skrev:
En klok lösning kan vara isolerade fönsterluckor. Stäng dem nattetid och de stunder solen är för intensiv.
Man får inte bygglov utan att uppfylla gällande energikrav. :(
 
Det är precis det som är poängen med fönsterluckorna! Man kan med hjälp av sådana minska energiförbrukning ner mot det normerade.
 
injonil skrev:
Varför läser du inte reglerna själv? Finns på Boverkets hemsida.
http://www.boverket.se/Global/Webbokhandel/Dokument/2008/BBR_15/BBR_avsnitt9_energihushallning.pdf

Formeln verkar vara lite komplicerad. Jag tänkte väl bara att det kanske va någon i forumet som hade erfarenhet av det själ och kunde dela med sig. Men det är rätt, det mesta finns att läsa, frågan är om syftat är att någon ska förstå det?


U[FONT=Times New Roman,Times New Roman][FONT=Times New Roman,Times New Roman]i [/FONT][/FONT]
[FONT=Times New Roman,Times New Roman][FONT=Times New Roman,Times New Roman]Värmegenomgångskoefficient för byggnadsdel i (W/m[/FONT][/FONT][FONT=Times New Roman,Times New Roman][FONT=Times New Roman,Times New Roman]2[/FONT][/FONT][FONT=Times New Roman,Times New Roman][FONT=Times New Roman,Times New Roman]K). [/FONT][/FONT]
A[FONT=Times New Roman,Times New Roman][FONT=Times New Roman,Times New Roman]i [/FONT][/FONT]
Arean för byggnadsdelens i yta mot uppvärmd inneluft (m2). För fönster, dörrar, portar och dylikt beräknas Ai med karmyttermått.
Ψ[FONT=Times New Roman,Times New Roman][FONT=Times New Roman,Times New Roman]k [/FONT][/FONT]
[FONT=Times New Roman,Times New Roman][FONT=Times New Roman,Times New Roman]Värmegenomgångskoefficienten för den linjära köldbryggan k (W/mK). [/FONT][/FONT]
l[FONT=Times New Roman,Times New Roman][FONT=Times New Roman,Times New Roman]k [/FONT][/FONT]
[FONT=Times New Roman,Times New Roman][FONT=Times New Roman,Times New Roman]Längden mot uppvärmd inneluft av den linjära köldbryggan k (m). [/FONT][/FONT]
[FONT=Times New Roman,Times New Roman][FONT=Times New Roman,Times New Roman]χ[/FONT][/FONT][FONT=Times New Roman,Times New Roman][FONT=Times New Roman,Times New Roman]j [/FONT][/FONT]
[FONT=Times New Roman,Times New Roman][FONT=Times New Roman,Times New Roman]Värmegenomgångskoefficienten för den punktformiga köldbryggan j (W/K). [/FONT][/FONT]
A[FONT=Times New Roman,Times New Roman][FONT=Times New Roman,Times New Roman]om [/FONT][/FONT]
[FONT=Times New Roman,Times New Roman][FONT=Times New Roman,Times New Roman]Sammanlagd area för omslutande byggnadsdelars ytor mot uppvärmd inneluft (m[/FONT][/FONT][FONT=Times New Roman,Times New Roman][FONT=Times New Roman,Times New Roman]2[/FONT][/FONT][FONT=Times New Roman,Times New Roman][FONT=Times New Roman,Times New Roman]). Med omslutande byggnadsdelar avses sådana byggnadsdelar som begränsar uppvärmda delar av bostäder eller lokal-er mot det fria, mot mark eller mot delvis upp-värmda utrymmen. [/FONT][/FONT]
 
kanis skrev:
BBR reglerar inte max andel fönsterarea vad jag vet, mer än att den säger att det helst ska vara MINST 10% av golvarean i rum i bostäder där människor vistas mer än tillfälligt.

Bor man i klimatzon 3 är det max 55 kWh/m2 och år man får använda. Installerad effekt får inte överstiga 4,5 W. Bor man i klimatzon 2 eller tre får man använda lite, lite mer..
Det är om man har elvärme men i och med de nya reglerna så är nästan allt elvärme! Exempelvis berg-, jord-, sjö- eller luftvärmepump, direktverkande elvärme, vattenburen elvärme, luftburen elvärme och elektrisk golvvärme.

Klimatzon 1: Norrbottens, Västerbottens och Jämtlands län.
Klimatzon 2: Västernorrlands, Gävleborgs, Dalarnas och
Värmlands län.
Klimatzon 3: Resten.

Tusen tack!
 
Nu är vi lite klokare. Energiberäkningen görs endast på tillbyggnaden om den är under 50 kvm. Vill man ha stora och många fönsterdörrar, ska man alltså inte bygga mer än det, för då görs beräkningen med bef. hus inkluderat. Det måste vara en marginal också. Så är det i varje fall i vår kommun.

Byggstart om två veckor!
 
Det är bara att inse att man snart måste lämna sverige....
 
_chrille_ skrev:
Det är bara att inse att man snart måste lämna sverige....
Emigrera till Mellanöstern? :D
 
kamilenski skrev:
Emigrera till Mellanöstern? :D

Nja... kanske inte riktigt min favorit kultur... Men ärligt talat funderar jag på att lämna detta land om säg en 20-25 år... Jag har det som mål...
 
Är det bara jag som tycker att det är en vettig idé att bygglov tar hänsyn till hur välisolerat huset är?
 
Arkitekternas tumregel är att 10% fönster jämfört med boA räcker för att belysa rummen tillräckligt. Resten handlar om utsikt och fasad.

Drift, uppvärmning och underhåll av ett hus är betydligt mycket dyrare än att bygga huset så att hålla ner fönsterytorna är en bra idé ur ett ekonomiskt perspektiv.

Men vad gäller ljus och utsikt tycker jag man ska satsa på kvalité och inte kvantitet. Lagom mycket ljus som faller vackert och väl inramad utsikt is the way to go.
 
pjkw skrev:
Är det bara jag som tycker att det är en vettig idé att bygglov tar hänsyn till hur välisolerat huset är?
Kanske inte bara är du, men det finns gott om studier kring hur man på för samhället billigast möjliga sätt minskar koldixoidutsläppen, och konsensus råder kring att det är genom beskattning av koldioxidutsläpp.

Andra åtgärder (som miljöbilsbonusar eller explicita gränser för utsläpp/energiförbrukning) tycks fungera sämre. Genom att minska utrymmet för åtgärder som faktiskt hjälper så innebär sådana åtgärder i slutändan större utsläpp.
 
SamirB skrev:
De nya reglerna infördes den 1:a januari 2010 och de är 95, 75, 55 kWh/m2 beroende på vart i Sverige du bor. Detta kan vara svårt att klara och höga krav ställs på fönster om du har rikligt med fönsterytor.
Gäller samma regler om man utnyttjar egen förnyelsebar energi, tex solcellpaneler eller egen vindkraft, menar inte att huset skall gå enbart på egen förnyelsebar energi men kanske 10-20% av elförbrukningen, kan man då tillåtas att bygga ett hus som kanske inte är lika energieffektivt?
 
Nej. Vart du får elen ifrån påverkar bara din privata ekonomi och inte mängden du skall använda.
 
simon_isacsson skrev:
Nej. Vart du får elen ifrån påverkar bara din privata ekonomi och inte mängden du skall använda.
Då tycker jag den reglen verkar riktigt dum, reglen sattes väl upp för att få ner energiförbrukningen i sverige och därmed minska eventuella koldioxidutsläpp som produceras vid produceringen av el, låt oss då säga att jag skulle ha ett hus som har enorma fönsterrutor, energikostnaden teoretiskt 180 kWh/m2 och mina egna solcellpaneler klarar av att leverera mer än så (teoretiskt) så jag inte använder någon el från vanliga elnätet överhuvudtaget, visst att det påverkar min egna plånbok mest men det borde ju även vara av intresse för dom som bestämde dessa regler att ha ett hus som är så enormt självförsörjande. Är ju inte direkt snyggt med hus som ser ut som ubåtar.

Jag hade lätt investerat i solcellspaneler om det tillät mig att vara lite generösare med fönsterarean.
 
I princip håller jag med dig men det konkreta exemplet med solceller fungerar ju inte som du säkert vet...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.