Hej!
Vi har fått möjlighet att köpa en underbar tom brevid mina föräldrar, som ligger på landet (2 mil till närmaste småstad). Alla grannar är positiva och glada att det är just vi som ska köpa tomten, vars släkt har bott på orten i över 100 år. Alla...utom en.

Denna ensamstående äldre man har bestämt sig för att överklaga ALLT som går att överklaga, vad gäller förhandsbesked och bygglov. Alla andra grannar har försökt prata med honom och komma fram till varför han är emot det hela, men utan resultat. Hans argumet är i stort sätt det att han inte vill ha några andra grannar, och att dom som redan bor där lika gärna kan flytta dom med.

Vi sålde våran lägenhet då vi var helt säkra på att ingen skulle klaga och att vi skulle få bygga ganska omgående (han är konflikträdd och pratar inte med någon och går aldrig ut på dagen). Tji fick vi.
Vi började i oktober 2009 med att skicka in ansökan om förhandsbesked och fick ett godkännt av komunen i februari. Grannen överklagar detta (väntar till sista dagen och åker in med överklagan till komunen) och sedan är det igång. Just nu (20101206) ligger ärendet hos förvaltningsrätten (vi fick även godkännt på alla punkter av Länsstyrelsen).

Vi vet ju att han inte kommer få rätt i någon instans eftersom det inte finns något lagligt som är till hans fördel i ärendet, men det är fruktansvärt jobbigt just nu. Vi har 2 tvillingar och den ena av dom är handikappad och har problem att gå (har rullator och skenor). Vi vill bygga ett hus anpassat för henne utan trösklar mm och vi var tvugna att sälja våran lägenhet som låg högst upp i ett 4 våningshus utan trappor, för det blev för tungt för oss. Vi sålde i maj och bodde hela sommaren tom sep i en gäststuga på 10 kvm som vi fick låna av en annan "blivande" granne där ute.

Tur i oturen så fick vi tag i en liten hyresrätt på 59kvm där vi nu bor idag, 4 presoner, på obestämd framtid. Vi ska söka bygglov innan jul trots att förhandsbeskedet ej vunnit lagakraft ännu, för att spara lite tid.

Är det någon därute som har liknande erfarenheter/tips att dela med sig av, så skulle vi vara väldigt tacksamma. Det här är väldigt kortfattat skrivet om våran situation och vill någon veta något mer så hör av er.

:(
 
Inte för att det hjälper er. Men det var en annan med en liknande granne som skrev här för ganska länge sedan. Han konstaterade att det var ett misstag att söka förhandsbesked. I deras fall så ville inte kommunen ge bygglov så länge förhandsbeskedet inte vunnit laga kraft. Deras granne lyckades genom diverse överklaganden förhala förhandsbeskedet i mer 2 år.

Om de hade sökt bygglov direkt (och fått det beviljat) så hade de kunnat börja bygga bums. Har man bygglov så får man börja bygga på egen risk direkt. I det läget så kanske det är vettigt att invänta första överklaganderundan innan man chansar och börjar bygga. Om lovet är utan anmärkningsvärda "fel". Och första överklagande instans inte heller finner hinder, så kan man vara rimligt säker på att det inte blir problem i kammarrätt eller regeringsrätt heller.

Om bygget dessutom går igång så kan det ha en god psykologisk effekt på en strulig granne, det ger en markering att detta kan du inte stoppa, inte lönt att fortsätta klaga.
 
Det är just pga såna här grannar jag tycker man borde ha en avgift på en tusenlapp eller så för att överklaga. Han har ju absolut inget att förlora på att överklaga då det inte kostar honom något alls. Ni däremot får stora förseningar och extrakostnader, han vet att han inte kan få rätt, utan försöker bara förhala så länge att ni till slut ger upp.
 
Håller helt med om att det ska börja kosta efter länsrätten om än bara någon tusenlapp. Skulle slippa MÅNGA sådan där stofiler på det sättet. Systemet uppmuntrar idag till att man ska klaga och det känns som den som klagar har all makt och rättigheter mm.

Ja jag har försökt läsa dom flesta andra inlägg här som gjorts tidigare, och har kanske fått lite råd genom dom. Söker nu bygglov och om komunen är villiga att bevilja det (har pratat med dom och det verkar vara ok) så börjar vi bygga så snart vi har det. Troligtvis sporrar det honom bara ännu mer att försöka stoppa oss, vilket känns tungt. Vi ska ju ändå bo där resten av livet är det tänkt. Men å andra sidan finns det en hel by med grannar som vill ha oss där (har t o m skrivit brev till både komun och LS och talat för vår sak). Men man tar tyvärr åt sig det dåliga lättare än det bra.

Om fler har erfarenheter så skriv gärna om det här. Tack för svar :)
 
Om ni kommer igång med bygget så skulle det kunna bli så att han ger upp. Den dag han inser att han inte klarar av att stoppa bygget så kanske någon kan övertyga honom om värdet av att försöka få till en vettig grannsämja med er som grannar, för ni blir grannar vare sig han vill eller inte. Och ett första steg skulle då kunna vara att sluta överklaga,

Om någon i trakten som kanske har haft lite mer kontakt med honom skulle kunna agera "medlare" så kanske det går att få lite vett i honom. Nu menar jag att det är först när situationen där han inser att han får er till granne oavsett vad han gör som situationen kanske kan ändras.
 
Redigerat:
Dum fråga kanske, men har ni personligen pratat med grannen också? Vi har en rätt ökänd rättshaverist i kvarteret som överklagar vår närmsta grannes alla göromål..och vi trodde han skulle sätta käppar i våra hjul också. Men jag haffade honom vid brevlådorna precis när vi köpte tomten och började prata..och han tycker vi är sååå trevliga nu. Vi fick vårt bygglov på 2 veckor för övrigt...
Ta med er barnen och ring på hos honom och presentera er, och berätta om visionen om ett tröskel/trapplöst hus för er dotter. Man vet aldrig, det kan påverka honom.

Och skulle ni bli riktigt desperata skulle jag inte tveka på att tips lokaltidningen om er situation...finns inget som sätter fart på kommungubbarna som en artikel där de verkar handlösa...
 
Forbo skrev:
Dum fråga kanske, men har ni personligen pratat med grannen också? Vi har en rätt ökänd rättshaverist i kvarteret som överklagar vår närmsta grannes alla göromål..och vi trodde han skulle sätta käppar i våra hjul också. Men jag haffade honom vid brevlådorna precis när vi köpte tomten och började prata..och han tycker vi är sååå trevliga nu. Vi fick vårt bygglov på 2 veckor för övrigt...
Ta med er barnen och ring på hos honom och presentera er, och berätta om visionen om ett tröskel/trapplöst hus för er dotter. Man vet aldrig, det kan påverka honom.

Och skulle ni bli riktigt desperata skulle jag inte tveka på att tips lokaltidningen om er situation...finns inget som sätter fart på kommungubbarna som en artikel där de verkar handlösa...
Precis vad jag skulle säga.
Ta med en nybakt kaka och ungarna när de är som snällast. Åk hem till gubben och berätta hur viktigt det är för er att få bo där. Sen måste man ju även ha förståelse för någon som har bott på en plats hela sitt liv och nu ska något förändras. Det är inte lätt, så försökt ta GUBB- JÄVELN på ett så smörigt och bra sätt ni kan.;)

Hjälper inte det så är det hårt mot hårt.
 
babylonbob skrev:
..vilket känns tungt. Vi ska ju ändå bo där resten av livet är det tänkt..
Eftersom det är en äldre man så försvinner väl problemet den naturliga vägen om inte allt för många år.. ;)

Häng inte upp er på idioter, det är bara att ignorera dem.
 
Tack för svar. Att prata med honom går inte (har försökt) Han umgås inte med någon i byn och vill inte ha kontakt med andra människor. Jag är uppväxt därute (mina föräldrar bor grannar) och har bott där i över 30 år. Han köpte den sommarstuga han nu bott i för ca 20 år sedan, så han verkligen inte bott där hela livet. Så vitt jag kan förstå så hatar han barn (mamma är dagmamma och han har flera gånger klagat på dom) så att knacka på med barnen är ingen ide skulle jag tro. När vi väl bor där så kommer vi ändå inte ha någon kontakt med honom, så gransämjan med just han struntar vi faktiskt i. Alla andra granna vill ju ha oss där och dom kommer vi ha god grannsämja med.

Och ja vi ignorerar honom, men svårt att ignorera problemet när han sätter stop för vår dröm på det sätt han gör.

Tack!
 
babylonbob skrev:
Han umgås inte med någon i byn och vill inte ha kontakt med andra människor.
Nja... Någon form av kontakt/sysselsättning söker han ju med tanke på sitt beteende?

Som hobbypsykolog får jag bilden av en ensam människa som på något sätt försöker få uppmärksamhet eller bevis för att han fortfarande existerar. :rolleyes:

Att era övriga grannar vill att ni skall flytta dit saknar ju betydelse. Det är inte de som överklagar.

På något sätt måste du därför försöka vinna gubbens förtroende, om ni inte vill vänta i flera år. Har du verkligen testat alla alternativ/möjligheter att nå fram till honom?

Gr det verkligen inte att nå fram till honom på något sätt?
 
Har nog testat allt som jag är villiga att testa. Har t ex inte mutat honom eller liknande och tänker inte göra något sådant heller. Tycker inte att det saknar betydelse alls att våra övriga grannar vill att vi flyttar dit. Det är ju det som gör att vi inte vill ge upp. Med andra ord väldigt psykologiskt för vår del.

Han är i 60-års åldern så han blir nog tyvärr kvar ett tag till. Till saken hör ju att han alltid har retat sig på mina föräldrar och våran familj. Avundsjuka för att hans familj lämnat honom kanske, vad vet jag?

Hursomhelst så verkar inte Ghandi metoden fungera så bra så det blir väl hårdhandskarna nästa år :)

Tack!
 
Är han så kylig att han väntar till sista dagen med att överklaga borde du ta ledigt nästa gång det är sista dagen. Sedan vara ute på tomten och se ut som om du väntar på honom, så kanske han inte törs gå ut den dan och då blir det försent.
Tycker synd om er, den där typen av gubbar har en jäkla förmåga att leva länge också.
 
  • Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
Jag tycker inte man skall utpeka andra personer som rättshaverister, innan man har klart för sig vad saken gäller. Att även komma med förslag, om att överklaga ett beslut skall kosta pengar, tyder också på okunnskap om vårt rättsväsende, det skulle sluta med att endast de som har råd, kan överklaga! Ger man sig in i tomtköp eller nybygge, bör man känna till, att en rad intressenter kan ha synpunker på detta, inte minst kommunen själv. Kanske bättre om babylonbob talar om vad grannen är emot, eller vad denne överklagar. Om det endast är färgen på er bil grannen inte gillar, så lär inte detta leda till något.
 
bax skrev:
Är han så kylig att han väntar till sista dagen med att överklaga borde du ta ledigt nästa gång det är sista dagen. Sedan vara ute på tomten och se ut som om du väntar på honom, så kanske han inte törs gå ut den dan och då blir det försent.
Tycker synd om er, den där typen av gubbar har en jäkla förmåga att leva länge också.
? Det finns en tid, när överlagandet/besväret skall vara inlämnat, innan denna tid gått ut, finns möjlighet att besvära sig över beslutet. Den myndighet som skall avgöra ärendet, kan inte pröva frågan, innan besvärstiden gått ut. m a o , det spelar ingen roll när besväret inlöpt till myndigheten. Vill man förlänga ärendet, går det bra att begära förlängd svarstid, om man t ex skulle befinna sig på semester under denna tid.
 
@saturnus: Jag skulle gärna se att det kostade att överklaga om än inga jättesummor. Det betyder inte att jag har okunskap om rättsväsendet för det heller? Att jag anser att han är en rättshaverist står för mig. Jag kan gärna utpeka honom som en idiot eller skitstövel också om det är bättre? Har man stt i system att förstöra för en annan familj bara för att man kan, så är väl det rättshaveri om något? Och som jag skrivit tidigare om du läst hela tråden så har han inte direkt något att komma med annat än att han inte vill ha grannar, att hans hus på något sätt skulle förlora i värde mm. Han drar även till med saker som rena lögner och löjliga påståenden som tex att det bor en fasanfamilj som kommer störas om vi bygger mm. Och jag VET att det inte kommer leda någon vart, men det är ju just att en människa kan ha så mycket makt att förhala och förstöra för andra helt ostraffat, som gör oss upprörda. Återkom gärna om du har mer konkreta tips och råd så kan du hålla dina åsikter om vad en rättshaverist är för dig själv. Tack så mycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.