jag och min sambo skall gå isär.
jag skall bo kvar på vår gemensamt inköpta gård.
undrar om man får dra av mäklararvodet på summan som jag skall lösa ut henne med?
jag har letat efter exempel och på forum osv men det står enbart att man "kan" dra av mäklararvode?
jag vill ju givetvis ge henne en rättvis men ändå skälig summa pengar.
huset har gått upp en miljon i värde på 2,5 år enligt en mäklare som värderade huset förra veckan. som för övrigt är kompis till min sambos pappa. (ingen fördel för mig!!)

då vi har lite gemensamma skulder som inte finns på papper, funderar även jag på hur man går tillväga.
hon och hennes mor o far byggde nämligen en paddock i somras, jag hjälpte givetvis till. jag sa till min sambo och hennes pappa att skall dom bygga en paddock får dom gärna göra det på våran mark, men jag har ingen ekonomi till att hjälpa till med pengar!
sagt o gjort "pappa betalar", paddocken blev aldrig betald till 100% och det skall vi nu lösa, jag har erbjudit mig att ändå betala hälften iochmed att jag skall bo kvar och det är ju trots allt en värdeökning på fastigheten, men det skall ändå mjölkas mig på pengar, så mycket som möjligt, allt skall ju givetvis gå rätt till....men det är fan inte hon som legat i vart ute o spikat i 2,5 år!

så min stora fråga? finns det någon lag som styrker att man får dra av mäklararvodet, eller är det något man "bör" göra.
hur gör man med skulder som inte finns på papper?
om jag har handlat byggmaterial för exempelvis 20000:- och inte har kvitto på det?

tacksam för snabbt svar då det råder fullständigt krig på hemmafronten :wow:
 
Det finns ingen lag som reglerar det där överhuvudtaget. Det bygger helt på att man får vara övverens om allt.

Det som gäller lagmässigt är lagen om samägande, det innebär att en av er kan begära att fastigheten skall säljas på auktion, detta begär man då hos rätten (tingsrätten tror jag). Det blir då en fråga om vilken part som har minst intresse av att få ut den på auktion.
 
andreas5514 skrev:
du kan också anlita en mäklare för att värdera fastigheten och sen kan man ju räkna ut ett medelpris av dom 2 värderingar. Men man ska vara överens om att medelpriset ska gälla ....
 
Sen får man tänka på att den som tar över är den som får ta hela skatten på vinsten någon gång i framtiden.
 
Framtida skatten på förmodade vinsten brukar man ju ta hänsyn till när ena parten vill ta över.
 
andreas5514 skrev:
tacksam för snabbt svar då det råder fullständigt krig på hemmafronten :wow:
Kontakta familjejurist omgående, om det råder fullt krig kommer ni med största säkerhet inte komma överens, och dina formuleringar om att "det ska klämmas dig på så mycket pengar som möjligt" talar inte heller för det hela.

Du kommer INTE att tjäna på att "ge efter" för att lösa saker och ting snabbt med den inställning som verkar råda. Jag skulle kontakta jurist omgående. Just på familjerättsområdet brukar det finnas gott om jurister som erbjuder en första gratis rådgivande timme eller samtal eller motsvarande över telefon.

Då bör du åtminstone kunna få situationen klarare för dig och ha något att gå på när du funderar på hur du ska agera fortsättningsvis.
 
Du tjänar inte på att inte ta hjälp av en advokat. Jag trodde jag skulle slippa advokatkostnaderna när jag skiljde mig -92 men då X-et tog advokathjälp så åkte jag på att betala halva kostnaden för hennes advokat då jag inte haft sådana kostnader själv !!!
 
Ta en jurist för gemensam rådgivning om hur det "borde vara". En advokat blir väl bara aktuellt om det blir en tvist?
 
har anlitat en helt opartisk mäklare som kommer på torsdag och gör en muntlig värdering, skulle de visa sig att dom 2 mäklarna har helt olika uppfattning så får vi ta ställning till det efteråt.
tror att vi kommer komma överens om att skatten 22% och mäklararvode 5% kommer att dras av från hennes summa som jag skall betala. om det är rätt eller fel det vet jag inte, men jag har ju ingen aning om min boendesituation kommer ändra sig inom en snar framtid eller om jag kommer bo kvar i 40 år, men hur som helst så kommer ju huset säljas så småningom, antingen med mig i livet eller utan, varför skall bara jag betala mäklararvodet då? i detta fallet blir ju 5% ca 85 000 och dela de på 2 så blir det ju 42500:- och det är ganska mycket pengar! man vet ju som sagt aldrig hur bostadsmarknaden ser ut om 2 år? räntorna kanske går upp o jag inte har råd att bo kvar!
 
5% i mäklararvode? Det var saftigt, 2,25%-3% tog de när vi sålde i våras. Efter förhandling 2%
 
det var mäklaren som värderade huset som sa att ett normalt mäklararvode är 5 procent..sen beror det ju givetvis på vad man anlitar för firma för att sälja huset!...men det borde ju vara rimligt att anlita den firman som har haft hand om huset hela tiden. dvs den firman som hjälpte oss att köpa det, värdera det osv...
men det kommer ju garanterat att bli förhandlingar i den frågan oxå! tack för svaren iaf. mvh
 
Det är inte bara mäklararvodet man är ute efter, utan snarare försäljningskostnaderna (av vilka mäklararvodet förvisso utgör största delen). det går ju inte att veta exakt vad det hamnar på, men 5% kan vara en rimlig uppskattning.
Sen kan man ju se det hela från andra sidan också. Den som tvingas flytta kommer säkert att ha en hel del kostnader för det. Det kan man också försöka kompensera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.