Kan man byta insats i blandningsventilen utan att tappa systemet ? Jag har sett på Rinkaby rör att det finns reparationssatser med utbytesinsatser till blandningsventiler.
 
Menar du blandningsventilen till tappvarmvattnet? Bara att stänga inkommande kallvatten och byta i sådana fall. Det kommer förstås att söla ut en del vatten ur rören.
 
Min blandningsventil hade lagt av. Jag kollade också på att byta insatsen men tog istället isär delarna. Det visade sig att det kärvade lite. Efter lite uppmjukning så funkade det perfekt igen.
 
Ok men det är ingen risk att det kommer varmt vatten då ? Man vill ju inte bli skållad så här nära jul....
 
Carla skrev:
Ok men det är ingen risk att det kommer varmt vatten då ? Man vill ju inte bli skållad så här nära jul....
Stäng inkommande kallvatten, öppna någon varmvattenkran för att kolla att du verkligen lyckades stänga det matande kallvattnet (för har du ingen matning ska det inte komma varmvatten), stäng kranen igen för att inte få in en massa luft i onödan.
 
Ok vad bra, tack för hjälpen...då blir det till att beställa en reparationssats.
 
Lossa alla kopplingar sakta och försiktigt och vänta tills kvarvarande VV i ledningarna svalnat innan du ger dig på bytet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.