Vi har funderat på att anlita en målare för att göra allt spacklingsjobb i vårt nybyggda hus, dvs tak och väggar, förutom i våtrummen som redan är färdiga. Ytan som det handlar om är ca 250 kvm om man räknar in både väggar och tak (golvytan för utrymmena det gäller är ca 100 kvm).

Jag har dålig koll på vad som kan vara rimliga priser, är det nån som kan hjälpa till med en gissning? Det är gipsplattor på både väggar och tak. Ingenting kommer behöva täckas över eftersom vi låter målaren spackla innan vi lägger golv etc.

Tack på förhand!
 
Vi byggde 2003-2004 (flyttade in feb-04) och valde just spackling av målaren och tapetserade själva och så här blev priset:

Totalkostnad innan avdrag: 75 000 kr

Avdrag för tapetsering, tapeter, färg och målning av lister: -33 000 kr

Vi valde alltså spackling av väggar och tak samt målning av tak av målaren. Vårt hus är på 154 kvm med pulpettak i kök och vardagsrum (2,4 m ena sidan och 3,2 m andra sidan i köket och 2,6 m ena sidan och 4,4m andra sidan i vardagsrum).

Detta kanske ger dig en fingervisning i alla fall!

/FlitigaLisa
 
Hej!

Vi var inne på det samma och fick ett pris från målaren. Om jag inte mins fel så var det 100 000 för bara spacklingen i vårt hus som är på 175 m2 1 1/2 plans.

Har nu gjorde det själva och tycker det har gått riktigt smidigt. Vi har hållt på kvällar och helger och det har tagit 5 veckor att få det färdigt.

Har nu satt microlit och målat på och resultatet är kanon. Var ganska rädd innan att det skulle bukta innåt eller utåt på sina ställen men det har det inte gjort.
 
Herregud vad dyrt det blir.... :-/
 
tycker ni ska göra som saturnus ,spar pengarna och gör jobbet själv.
är ju inte direkt så att man behöver målarexamen för att spackla och slipa väggar.

 
Det som talar för att ni ska göra jobbet själva är att det är gipsskivor. Så länge ni kör med pappremsor och får till det snyggt så är det ganska easy-peasy att bredspackla med ex. sprut och rullspackel själva.

Det som talar emot är att det tar tid, det krävs att man är lite händig och har tålamod...och det är stora ytor vilken kräver en hel del av kroppen för att orka med. Om jag var ni skulle jag nog låta en målare fixa åtminstone taket!
 
vet inte vad ni har tänkt att göra efter spacklingen. Vi har satt microlit vilket betyder att vi inte behövde sätta pappersremsor utan kunde sätta de självhäftande i stället.

Vi har oxå spacklat taket och det var inte alls så jobbigt som vi trodde. Tror att ni ångrar er om ni gör väggarna själva och märker att det inte är så farligt och ska då betala för att få taket gjort.

På den ytan ni har tar det inte särskillt lång tid.

Bara lite råd om hur vi hade gjort ;D
 
Hej!

Jag svarar så här:

Det beror på hur bråttom ni har att flytta in samt om ni har el och belysning i huset.
Vi har inte gjort så mycket själva på huset, bara byggstädat, målat utvändigt och nu spacklar och målar vi (mestadels jag, maken gör annat för tillfället) invändigt. Det tar tid och dessutom blir det bara mörkare och mörkare så det är förstås svårare för oss att göra ett bra jobb när man inte har el och belysning i huset (endast kablar och 2 bygglampor). Det är helgerna som gäller för oss, men ofta avbryts det effektiva arbetet med annat....
Ang. ert val av graden av eget arbete när det gäller spackling och måleriarbete, så skulle jag valt att lejja bort spackling och målning av taken i allafall. Väggarna är betydligt lättare att göra själv. Vi valde furupanel i hall, 1 sovrum, kök, matplats/vardagsrum, just för att minimera spacklingen. Dessa tak ska målas men behöver inte göras just nu.

Under höstlovet ska jag ha semester och hoppas få gjort en hel del, svärmor är här hemma och sköter markservicen. Guld värt!

Vi fick iallafall ett cirka pris på 120 000 om vi hade låtit en målare göra jobbet.

Ska ni lägga golven själva?

Hälsningar från Lerum

... med hopp om att flytta in i vårt nybyggda hus till 1:a advent. :)



 
Hmm, har fått pris på ca 30.000:- vilket då låter väldigt rimligt ändå. Då är det bara för spackling, av tak o väggar, i totalt 4 rum inkl. vardagsrum/kök.

Vi kommer även lägga golven själva, och med dden tidsramen vi har så finns det ingen möjlighet att hinna med att spackla själva, speciellt som jag är gravid i 9:e månaden o inte kan hjälpa till så värst mycket ;)

Tack för alla tips!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.