Hej,

Vi har en del av vårat hus (anno 1900) som är helt oisolerat, skulle nu vilja isolera väggarna i detta rummet.

Lösningen ser ut så här idag, utifrån och in

1. panel
2. vindpapp
3. 145mm regelstomme utan isolering.

Hur skulle man kunna göra dett på bästa sätt, funderar på att isolera med linull utan plast fast med en vindduk som ångbroms sen pärlspont innvändigt.

Men kan man lägga isoleringen direkt mot panelen då? mellan 145mm reglarna? känns som det är en viss risk för kondens på vindern? Bör jag bygga någon luftspalt invändigt? mellan isolering och panel?

Jeppe
 
Om jag förstår dig rätt får du väl en modern konstruktion om du lägger luftspalt ytterst och plast innerst.
Har aldrig funderat över hur det ser ut längst upp, men jag antar att luften ventileras ut där, det bör du väl kunna ordna?
Varför inte plast på insidan?

Såg denna tråd när jag själv gick in för att skriva en snarlik, men jag har en fundental skillnad i stommen.
 
Jo, du skulle nog kunna välja cellulosaisolering, t.ex. ekofiber om du inte vill ha plast på insidan.
 
Ja vi har valt linisolering som ska ha samma fuktbuffrande egenskaper som ekofiber osv... Det jag mest funderar på kondsen mellan panel och isolering om jag lägger den direkt imot panelen. Någon luftspalt bakom den yttre panelen finns inte.
Jag testade nämligen att lägga isoleringen direkt imot nu när det var som kallast och det blev is/kondens mellan panel och isolering. Jag hade dock ingen ångbroms uppe, kan ha varit det?

Förövrigt så väljer vi bort plast då det inte finns i övriga huset.


Någon som en ide om hur man löser detta?
 
Här är lite av mina tankegångar kring detta med isolering av gamla hus.

En sak jag har märkt med många som isolerar gamla hus är att dom säger att dom inte sätter plast för att det är ett gammalt hus och det var ingen plast från början. Men det var ingen isolering från början heller, och särskilt inte glasull som många använder. Gammalt eller nytt hus spelar ingen roll, fysikens lagar är dom samma. I vårat hus var det isolerat med sågspån utan plast och utan luftspalt. På norr- och östersida fick all råspont bytas ut och takstolarna repareras då allt var fuktskadat, "trots" sågspån. På sydsida där solen ligger på var det inte lika illa även om det var en del som fick bytas.

isoleringen håller ju utetemperatur på utsidan och innetemperatur på insidan (enkelt uttryckt) är det då kallt ute så kommer den fukt som går igenom isoleringen att kondensera någonstans på vägen, om den inte sugits upp av isoleringen. En annan sak att tänka på är att när isoleringen suger upp fukt, så måste ju isoleringesförmågan bli kraftigt försämrad, ty vatten och fukt är en utmärkt värmeledare.

Ytterliggare en sak man kan fundera lite över, är att man inte sätter plast för att man inte vill bo i en "plastpåse", men vad är det egentligen man inte vill, kan man undra. Folk är ju väldigt ivriga på att isolera runt sina fönster, inte en gnutta luft får passera där, men sen vill man att väggarna ska läcka som såll för det känns obra att bo i en "plastpåse". Vädring/luftbyte är viktigt, men det spelar nog mindre roll om luften går ut mer eller mindre okontrollerat genom väggar eller mer kontrollerat genom ventilation, eller rättare sagt, det senare är kanske att föredra eftersom man då inte binder fukt i väggarna.

Jag har funderat en hel del kring det här med isolering i ett gammalt hus och kommit fram till att antingen så struntar man i att isoler, och eldar så det är varmt, gott och torrt i huset och dess stomme, eller så isolerar man och ser till att det inte kan samlas och kondenseras fukt i den isolering man tillför och man får då också se till att man har en fungerande ventilation med vägar både in och ut för luften.

I ditt fall hade jag gjort luftspalt, ett måste helt klart för att kunna vädra bort den fukt som du har sett tar sig ut dit, därtill hade jag satt plast på insidan. (Varför inte?) Enda chansen jag sett som jag tror på att klara sig utan luftspalt är att välja en PU-isolering med slutna celler, och då kan man skippa plasten också. Det finns delade meningar om brandrisken med PU men den diskussionen håller på att spåra ur i en annan tråd ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.