Hej,
Bor i en vindsvåning (brf) i centrala sthlm och har planer på att ta fram tak/vägg bjälkar i vardagsrum, samt även ta fram en tegelvägg som finns bakom nuvarande gipsvägg. Byggmässigt innebär det att innertaket kommer att höjas så högt som möjligt och bli ett snedtak istället för nuvarande som då ligger horisontellt. Innerväggen mot yttervägg kommer att flyttas ut för att frigöra bjälkar där med.

Behöver man ansöka om bygglov för detta? Och i sådana fall, vart vänder man sig för att göra det.
Jag förutsätter att man också måste få styrelsens godkännande på detta, vad ska man presentera för dom?

Tacksam för svar då det är helt ny mark för mig.
 
Presentera det på det viset att du kommit på ett sätt att öka uppvärmningskostnaderna rejält :cool:
 
Hörs inte ut som om du behöver bygglov eftersom du inte gör nåt med den bärande konstruktionen.
Däremot känns det som om det är dumt att flytta innervägg mot yttervägg. Snedtaket bör vara så tjockt som möjligt. (Annars blir det som Blindnit skriver.)
 
Ej bygglov, men beroende på bärande konstruktion o hur du påverkar den kan det krävas en bygganmälan. Kolla med din kommun så får du exakt svar.
 
Tyresö
En spontan fundering...

Kanske det behövs en brandskyddsbesiktning och ett godkännande eftersom det är en vindsvåning och gipsskivor är ju ett brandskyddande material, som skyddar bärande balkar.
 
O
Du säger att du vill riva innertaket, vad finns det ovanför? Låter som om du börjar rota i det som tillhör huset... Som många skriver värmekostnaden lär öka och risken för istappsbildning... Men eftersom många styrelser är ganska
oerfarna så kanske det går att lura dom!
 
ok, tackar för era svar. Och rummet som är kallt som det är redan idag, dock så vill jag tro att en renovering skulle få rummet varmare. När vinden inreddes gjordes det med väldigt snål budget och med en klåpar byggfirma, därav min förhoppning att isoleringen kan göras bättre än befintlig.
 
Jag tror du behöver bygglov. Om det här rör sig om en vindsvåning som inte tidigare varit avsedd för bostadsändamål så rör det sig om en sådan ombyggnad som fordrar bygglov.

MEN, om du bor i en bostadsrättsförening, se till att fråga styrelsen först om de kan gå med på ombyggnaden. Även om du har ett bygglov från kommunen kan de nämligen säga nej.
Dessutom tror jag det finns någon bestämmelse om att ifall det här rör sig om en större/väsentlig ändring av bostadsrättsföreningens hus så krävs dessutom ett beslut från stämman (jag är inte helt säker dock, men det är absolut värt att kolla upp).

Mvh / Total0koll
 
Total0koll skrev:
Om det här rör sig om en vindsvåning som inte tidigare varit avsedd för bostadsändamål så rör det sig om en sådan ombyggnad som fordrar bygglov.
Men nu bor ju TS redan där så då borde väl ombyggnaden till "bostadsändamål" vara avklarad redan.
 
O
Om det är ett utrymme ovanför din lägenhet som du ska göra anspråk på, då behöver du bygglov/bygganmälan eftersom du ändrar användningen på det utrymmet. Det kan vara så att föreningen inte alls vill släppa detta utrymme då isbildningen på fastigheten riskerar att öka, dessutom är det stor risk att dom vill ha betalt för det utrymmet.
Det finns många hinder på vägen i detta fall. Oavsett börja med att prata med styrelsen innan du börjar planera för mycket.
 
Vi har precis köpt en vindsvåning där befintligt innertak sitter på undersidan av tvärsgående bjälkar. Innertaket är alltså horisontellt. Vi vill ta fram bjälkar och öppna upp till nock dvs ha ett innertak som går längs med yttertaket(med 30cm isolering förstås). är detta möjligt? och är detta dyrt?
 
Samma som jag gjorde. Varken spec. dyrt eller svårt.
Tillstånd från föreningen är det eventuella problemet. (Möjligtvis också räddningstjänsten, men det vet jag inget om... ;) )
 
ok. det låter ju väldigt lovande. vår lägenhet är ca 70 m2(boarea). finns det någon som har kunskap om vad nytt innertag kan kosta inkl matrial och arbetskostnad?
 
O
Som sagt kolla med föreningen, dessa måste godkänna detta. Sedan så vågar jag inte svära på att bygglov/bygganmälan inte behövs, det beror på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.