Hej,

Undrar lite över tips angående att byta ut fönster i tegelfasad. Det hade ju varit enkelt om jag hade haft jämna modulmått på fönstren men nu är de precis mitt emellan två storlekar. Det som är ytterligare är att det är 3 fönster i bredd som bildar en enhet på drygt 2m därför känns det ju surt om man skulle behöva beställa alla fönster måttanpassade för det lär väl inte vara gratis gissar jag. Är det någon som har tips på hur man får till det snyggt runt fönstren när man har tegelfasad? Vill ju inte ha några jättebreda foder runt kanterna för det tar ju bort lite av känslan på huset.

Tips?

/Sören
 
Jag har gjort detta. Finns bara ett tips på hur man får det snyggt: skit i standard- och modulmått och måttbeställ, på millimetern. Allt annat är blir superkasst och en estetisk katastrof. I min mini-upphandling som avsåg 13 fönster och en altandörr innebar det inget stort pristillägg alls. Möjligen lite väntetid. Jag har fasadtegel på en 30-talskåk och passade på att flytta ut fönstren till rätt läge i fasaden på samma gång.
 
Du kan sätta plåtvinklar i stället för smyg i trä. Jag måttbeställde plåtar hos min lokala plåtis och det kostade inte många kronor. Jag har också tegelfasad, har lagt ut bilder i en tidigare tråd här, men hittar den inte.

Montera fönstret innanför luftspalten och täck luftspalten åt sidorna med sidobleck, droppbleck uppe samt vanligt fönsterbleck nere.
 
Det är ingen som har någon bild som de skulle kunna lägga upp på hur det ser ut när det är klart? Hur långt in i fasaden ska fönstret sitta? Har helstenstegel utanpå timmerväggarna så väggarna är ganska tjocka och sätter jag fönstren innanför luftspalten så hamnar de cirka 15-18 cm in i väggen. Idag så sitter fönstren cirka 5-6 cm in på teglet. Vore därför väldigt intresserad av att se hur andra har löst det.

Fusion: du har inte möjlighet att lägga upp dina bilder igen? Skulle vara väldigt uppskattat!
 
Tack Fusion! Mycket hjälpsamma bilder :)

Nu blir det nya projekt när snön ger sig av...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.