Hej
I våras satte jag in en braskamin med utanpåliggande skorsten, dvs skorstensröret går rakt ut baktill på kaminen, genom yttervägg och sedan vidare upp längs fasadens utsida.
Bor i ett trähus från 70-talet.

Upptäckte nu att jag har rinningar på tapeten på innerväggen bakom kaminen. Det verkar inte var något otätt i skorstenen utan det kommer sig av att det bildas kondens på skorstensröret på den del som går genom ytterväggen. Killarna från monteringsfirman var här och menade att kondensen uppstår när kall luft utifrån kommer i kontakt med det varma skorstensröret och deras lösning var att öka på mängden isolering runt röret i mineritschaktet genom att dreva upp kring själva röret.


Pratade med några kompisar om detta i helgen och de trodde inte riktigt på lösningen utan menade att någon form av diffusionsspärr måste till. Men en diffusionsspärr är väl mera tänkt att hindra fuktig inomhusluft att vandra ut till yttervägg, eller?

Är det någon som har tankar och lösningar kring detta tas det tacksamt emot. Dessutom. om problemet är att kall luft utifrån möter det varma röret, borde de inte ha ökat på isoleringen närmast yttervägg istället?

Kent
 
Det blir inga kondensproblem när kall luft träffar något varmt. Det skulle kunna vara så att röret kyls ner av uteluften och blir kallt när du inte eldar och varm och fuktig inomhusluft kondenserar mot röret.
 
Hej
Tack för svaret. Innebär detta att jag i så fall måste ha ngn form av ångspärr från insidan av huset eller tror du extra drevning kring genomföringen kommer hjälpa?
Röret kommer ju alltid vara kallare än inomhusluften.

//
Kent
 
Det gäller att hindra inomhusluften att träffa det kalla röret. Isolering och drevning hjälper troligen. Ju tätare man får det, desto bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.