Det ser väl ut som lite råspont, 45x45 och 28x30
 
Snyggt bord, lätt att bygga. Du behöver råspont som sagt. 45x45 mm regel (eller så grova ben du vill ha), en ngt klenare regel, alternativt planhyvlat om du vill ha en mindre rough yta, till ramen. Du kan skruva och spackla, eller så fäster du med möbeljärn där det inte syns. Eller så gör du det seriöst och kexar ihop grejerna.

Kostnaden för det där blir inte många 100-lappar. Vad kostar det i butiken?
 
Oj, inte värt att köpa. Skulle vara för att få den lilla metalskylten då, som de så fint nitat dit på kanten. Nej bygg ett själv, om du har tid.
 
Tyresö
5900 kr ??? Men det där bordet är ju byggt av spillvirke, samma som jag eldar upp i kaminen, efter sommarens byggande. Materialkostnaden är som sagt max 2 hundringar, och arbetstiden....för resterande 5700 kr - då behöver man inte stressa in förtjänsten.
Ett sånt bord klarar ju alla hemmafixare av att bygga - det är ju ingen rymdforskning direkt.
 
Man skulle kanske bli chabby-shick-möbelsnickare! :)

Det värsta är att jag tror det finns en hel del potentiella köpare till dylika möbler som inte begriper att det går att snickra ihop själv enkelt.
 
Det ser i mina ögon ut som ett vanligt billigt bord, liknande LACK på vilket man satt på en bricka av råspont och täckt underskivan med råspont.

För att det ska hålla bör man kanske välja ett lite dyrare grundbord än just LACK som väl numera består av sån där bikakepapp och inte går att skruva/spika/limma nåt i, men accepterar man att brickorna ligger löst funkar det nog och blir väldigt billig och otroligt enkelt att göra.
 
Tyresö
cederbusch skrev:
Man skulle kanske bli chabby-shick-möbelsnickare! :)

Det värsta är att jag tror det finns en hel del potentiella köpare till dylika möbler som inte begriper att det går att snickra ihop själv enkelt.

Gör en rundtur och titta i skyltfönsterna på Östermalm i Stockholm ! Man får hjärtstillestånd när man ser vad som snickrats ihop - och jämför det med prislappen som hänger och dinglar.
Det är som att Clownen Manne och Apan Cocco har lekt snickarverkstad och sen kastat tärning om vilken prislapp dom ska sätta.
 
Tack för era svar :) Jag misstänkte att det inte kunde vara alltför avancerat att bygga. Men man häpnar när man ser priserna på bord som detta hos OH mfl :)
Ja, den kunde nog bli väldigt tät som satte igång och snickra såna här bord och annat som dessa inredningsaffärer har för det ligger ett enormt habegär efter dessa. Kolla bara på blocket, så fort det står shabbychic så tar de hutlösa priser.
 
Her en kompis som är ekonomisk och har fastnat för "shabby chic", hon åker till "returen" (sånt som folk kört till tippen medn som säljs i deras återvinningsbutik) och köper gamla avlutade eller obehandlade furumöbler, ljusstakar mm, betsar dem gråa så att de ser väderbitna ut och täcker med ett lager antikvit färg som sedan torkas av försiktigt så att det ser ut på det rätta slitna sättet.

Pris för henne: nån hundring för möbeln, några tior för färgen (det går inte åt mycket)
Pris på "fina gatan": flera tusen för möbler, många hundralappar för prydnadssakerna.

Testade själv en gång, men det krävs en viss teknik för att torka av på rätt sätt.
 
Nu blir det lite OT, men tanken med shabby-chic är egentligen inte dum. Jag var benhård motståndare till att anamma den stil som alla inredningsmagazin innehåller. Men efter att nu har renoverat vardagsrum, matsal och snart köket så inser jag att shabby-chic är precis vad vi har. Men då inte det där obestämt vita med dyra, köpta prylar som är skavda för att se gamla ut (det är förkastligt) utan som det ska vara: gamla grejer blandas med nya material.

Tex har vi en ny jötul braskamin, droppformad i vardagsrummet. Som vedlår har vi en stor gammal trälåda med plåtskodda kanter som använts i ett tvätteri förr i världen. Det står "Får endast användas för tvätt" på den. Shabby möter chic. Nu överväger det mesta vi har åt shabby dock. :)
 
Det man betalar för när man köper ex Newport eller Lexington, två märken som saluför sig som rustika och genuina, är inte själva hantverket utan upplevelsen. I den ingår hela den identitet som dom byggt upp med åratal av reklam och så kallad "branding", där man konsumerar en livsstil. Helhetskoncept där man kan konsumera och klä sig i kläder, sitta i soffor, och använda talrikar, från samma företag, och känna det som man satt någonstans i New England kanske.

Man kan säga vad man vill om sättet att marknadsföra sig. Men faktum är att det är oerhört slagkraftigt. Mycket beroende på att man just får ett helt koncept där alla delar passar ihop.

Ang Shabby-shic, detta kommer tyvärr vara sten-ute om bara några år, och då kommer alla vitmålade möbler åka på tippen. Väldigt tråkigt eftersom riktig rustik fransk lantlig stil är oerhört vacker och klassisk. Idag har det dock gått överstyr med överstajlade lägenheter där allt från golv till tak är vitmålat och man måste ha svetsglasögon för att inte få skador på hornhinnan. Ungefär som när någon envisas med att ha ketchup på precis allt. :S
 
Det bästa är väl att ställa upp det på vinden då, efter några år är det inne igen och då kan man plocka fram sina shabby-chic-prylar igen, men nu med en äkta ålderspatina!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.