pr95 skrev:
borde också göra att priset på varje enhet kunde pressas -varför så h... dyra
många bäckar små ger också inkomster
Tja väljer man att avstå från kina prylar i pannan så blir det dyrt!
Det är ju inte bara material och arbetet för just den pannan man betalar utan för produktutveckling!

Det är därför volvo bilar är dyra trots att det produceras i massor d^_^b


Känns skönt att fortfarande kunna köpa något som är "made in Europe", något som är långt från en självklarhet nuförtiden!



F
 
när startar du pannan fjodor?
ska du hugga bränslet själv eller köpa?
vad hade du före frölingen?
varför skaffade du en flispanna?
=) måste kännas spännade nu..
 
Hoppas starta pannan nästa vecka!!
Tänkte leja bort flisningen men hugger virket gör jag själv (tänkte flisa stamved "brännved"). Det kommer att kosta mig ca 1500kr om året i fliskostnad!

Köpte gården för 2 år sedan o då var det en gammal vedpanna från 50-talet som fullkomligen äter ved!

Var helt inne på att köpa en modern vedpanna men började räkna på tidsåtgången för att hugga ved och för att lägga in i pannan! Visst är flispannan dyrare men det tycker jag det är värt för att kunna lägga den tiden på att jobba i skogen istället. Tror att jag skulle tröttna på att elda varannan dag!

Rörmokaren blev lite chockad när han fick se pannan då han inte förväntade sig ett datorstyrt monster utan ett gammalt tröskverk!
Konstigt att fliseldning ger medeltidsvibbar??

F
Ps: Tycker inte att det känns så spännande! En så dyr panna skulle göra mig
tokförbannad och folkilsken om den inte fungerade på studs ;)
 
ja det är otroligt hur "genaration 3" av flispannor har kommit långt. innan kunde man välja mellan fliseldarlunga eller bakbrand nu existerar inte det iomed luftslussar lamda sonder o stora magasin. spelar ingen roll o det är lite fuktigt eller "för" torrt, det är i "princip" helt säkert. (man får aldrig ta tekniken för givet då bränner den ner pannrummet)
 
förretsen tog du sms eller fjärrpanel till den?
 
dcdc skrev:
förretsen tog du sms eller fjärrpanel till den?
Både och!!:blushing:

Kunde inte motstå!
Det enda som jag inte valde till är möjligheten att styra den via nätet. Har inte det behovet!

F
 
Fjodor skrev:
Både och!!:blushing:

Kunde inte motstå!
Det enda som jag inte valde till är möjligheten att styra den via nätet. Har inte det behovet!

F
- f*n vad rätt.
jag tog inget av det. nåt som kunde vara är ju sms. fast o andra sidan, vet inte om jag skulle behöva den. både Eta o Frölingen ska väl lösa problemen själva? vad för typ av problem ska pannan larma för? allt är ju overkill så det bara sjunger om det. jag får vänta o se när det blir ett stopp. kanske en misslagom stor sten kanske kan ställa till det. eller en kofot. eller kanske en lång flisa. allså typ 30+ cm.
 
Redigerat:
Nu när det ändå är så många fliseldare samlade på samma ställe så lånar jag tråden lite...

Vad innebär igentligen G50 standard?
Jag har alltid trott att det inneburit flis i max 50mm fraktioner.
 
dcdc skrev:
- f*n vad rätt.
jag tog inget av det. nåt som kunde vara är ju sms. fast o andra sidan, vet inte om jag skulle behöva den. både Eta o Frölingen ska väl lösa problemen själva? vad för typ av problem ska pannan larma för? allt är ju overkill så det bara sjunger om det. jag får vänta o se när det blir ett stopp. kanske en misslagom stor sten kanske kan ställa till det. eller en kofot. eller kanske en lång flisa. allså typ 30+ cm.
Visst löser pannorna många problem själva MEN det är när den inte reder ut problemen som jag får ett sms! Fjärrdisplayen är för att jag ska kunna övervaka pannan o ändra inställningar från köket!
Då pannan bara behöver tillsyn en gång i månaden så vill man ju kunna stå inne i köket o läsa av statusen!

Det är ju ganska kul att veta om att anläggningen står still om det är -20 grader!
Är själv lite orolig för kofötter så min entre till förrådet är staplade plank för att kunna få ut fliset hyffsat smidigt vid ev. stopp.

F
 
analog skrev:
Nu när det ändå är så många fliseldare samlade på samma ställe så lånar jag tråden lite...

Vad innebär igentligen G50 standard?
Jag har alltid trott att det inneburit flis i max 50mm fraktioner.
Ingen?
 
analog skrev:
Ingen?
Jo jag d^_^b


G50 standarden innebär ungefär det här:

60-100% av flisinnehållet ska vara mellan 5,6-31,5mm grovt och max 50mm långt! Max 20% får vara lite grövre (Max tvärsnittsyta 5 kvadratcentimeter samt maxlängd 120mm) och max 20% får vara finare (under 5,6mm långt) Max 4% av det fina får vara under 1mm!

Det kan tex. vara torrflis från kantning på ett sågverk!

Det finns även G30 och G80 standard!
Om man flisar med trumhugg på ex. en skotare så brukar det klara G50 och ibland G80 (beroende på vilket såll som används)

Det finns förslag på nyare standard o vill man så finns här mer att läsa:

http://www.lrf.se/PageFiles/396/Bio4_Lantbruksbilagan.pdf

Sidan 9 är ett stalltips!

Nöjd med svaret??

F
 
Redigerat:
Fjodor skrev:
Jo jag d^_^b


G50 standarden innebär ungefär det här:

60-100% av flisinnehållet ska vara mellan 5,6-31,5mm grovt och max 50mm långt! Max 20% får vara lite grövre (Max tvärsnittsyta 5 kvadratcentimeter samt maxlängd 120mm) och max 20% får vara finare (under 5,6mm långt) Max 4% av det fina får vara under 1mm!

Det kan tex. vara torrflis från kantning på ett sågverk!

Det finns även G30 och G80 standard!
Om man flisar med trumhugg på ex. en skotare så brukar det klara G50 och ibland G80 (beroende på vilket såll som används)

Det finns förslag på nyare standard o vill man så finns här mer att läsa:

[länk]

Sidan 9 är ett stalltips!

Nöjd med svaret??

F

Japp! Mycket utförligt svar, tack! d^_^b

Har försökt googla detta några gånger men vad jag förstår så måste det vara en österrikisk standard då alla sidor var på tyska, som jag tyvärr inte kan.
 
jag upplever att transport system som är typade G50 klarar mycket mer än så, den kanske inte kan garantera grövre men den klarar grövre. för jag tog en bit som var 13-14 cm lång o ca 2,5-3 cm tjock hyvsat runt "pinne" o den fanns det gott om plats i fallet o i skruvarna. och motorn drog iknappt någon ström när jag gillrade o grejjade för att få den att trippa. det behövs mycket mer än man tror för att få stopp. så flisen jag köpt är sånt avkap o kross från en såg o det är minst G50. o det funkar klockrent hittills nu ca 170 timmar
 
Redigerat:
Fjodor,hugger du själv långved flis? vad räknar du med för förbrukning? jag ser att min hög försvinner fortare än vad jag skulle vilja, snål som man är. =) det är bara gran som är väldigt torrt kommer från sågverket, mycke stora bitar = mycket luft i högen. sen har vi 22-23 grader inne.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.