Jag har ett spa fär locket har totalt ruttnat ihop. Finns det någon som säljer lock separat?
 
Nyfiken... Vad är det för märke och hur länge har du haft det? Planerar själv att köpa spa-bad och att locket ruttnar känns inte så där tryggt...
Mvh Tobbe G
 
Egentligen spelar det ingen roll vilket märke man köper. Alla lock blir förr eller senare oanvändbara. De enda som säljer som reservdel är Folkpool men bara i mått som passar deras egna modeller. Dessutom kostar de cirka 6000, vilket är saftigt för några inramade frigolitskivor.
Märkligt nog verkar ingen annan sälja lock separat.
Mitt spa är kinesiskt och säljs under olika märken i Sverige, det är 206 X 206cm.
 
Nyfiken i en strut...

Vad är det för märke?
Vad har du haft för ungefärlig driftskostnad / månad?
Hur länge har du haft badet?
Hur tjockt är locket? Folkpool har 10cm men jag har varit i kontakt med någon kinesisk tillverkare som har 6-9 cm tjocka lock och det låter inte lovande ur driftkostnad...

Mvh Tobbe G
 
Jag hade just ett sådant kinesiskt lock. Det är ur energisynpunkt sannolikt minst lika bra som folkpools. Det kinesiska innehåller tätare isolering och dessutom en board av något slag. Tyvärr tålde den inte fukt!!!! Det blir också väldigt tungt så lite tjockare av den typ som folkpool har är nog att föredra.
Driftskostnaden varierar naturligtvis kraftigt mellan årstiderna, men årskostnaden ligger på runt 3000kr - badtemperatur 36 grader.
Förutom locket fungerar spabadet perfekt så det är ingen större fara att köpa kinesiskt.
 
hur gick det med locket? sitter i samma sits.
 
Jag köpte ett på Folkpool till slut. De hade ett på lager som det gick att pruta lite på...
 
Jag har faktiskt precis startat en firma och ska importera bad... MEN leveranstiden kommer att vara rätt lång, kan tänka mig att du vill ha ett lock igår... Om du kan tänka dig att vänta några månader så kan jag se vad jag kan ta hem ett lock för.
 
  • Gilla
Michael Berg
  • Laddar…
Vi renoverade vårt lock som just dragit åt sig fukt. Plastfilmen runt frigoliten krackelerade och då blev cellplasten rätt snabbt vattenmättad. Vi tog helt enkelt ut cellplastskivorna, torkade dem i solen ett par dygn tills de vägde ungefär vad torr cellplast borde göra (tror locket bantade 25 kg i vattenvikt) och sedan slog vi in dem i en ångspärrsfolie som vi tejpade och skarvade på "ovansidan", alltså bort från vattnet. Kostade inte många kronor och har hållt sig bra i två år nu.

Nu på vintern är det ju värre att torka cellplasten men man kan ju lägga i ny cellplast också. Man måste ju inte få till perfekt sluttning på locket utan man kan ta ett tjockt block som är som tunnaste änden på "kilen" och sedan ta tunna cellplastskivot och bygga upp en trappa i ungefär samma form som orginalskivan. Sedan kan man väl torka orginalen till sommaren och byta tillbaka. Väldigt mycket billigare än ett nytt lock, om det nu är cellplasten som blivit vattensjuk och inget annat större fel på locket.
 
mitt lock väger as och börjar bli trasigt i vecket mellan skivorna. det får hålla tills vidare.
 
Hittade www.kuben.se
Någon handlat av dem?
känns lite konstigt att det inte finns telefonnummer någonstans
 
2280x2280 med avrundade hörn
Ska kontrollmäta innan beställning.
Har du pris?
 
Funderar på att bygga ett eget lock, dom är ju så jävla dyra att köpa, om ingen har någon billig sida?
 
Någon mer som renoverat ett befintligt lr byggt ett eget? Jag byggde eget förra sommaren, vet inte hur jävla mycket pengar jag lagt på olika lim, alla rekommenderade samt att alla fungerade till en början, men släppte efter ett tag.
Har själv byggt av xps cellplast för att slippa smul. Mitt har flytit på ytan, och har inget blivit tyngre. Tröttnade på limmen och drog i grova rostfria skruvar, dock var det visst a2 istället för a4 som är syrabeständigt. Så dom rostade ju ändå!!!:S
Ska nu göra om skiten en sista gång, blir grova a4 rostfria, men funderar på vad man skall ha runt locket, pressening, vinyl, material från förtält? Annars funderar jag på att köpa den billigaste poolen jag kan hitta och använda det materialet runt locket. Men sedan kommer ju frågan hur jag fäster detta på cellplasten? Nån typ av klister?
Ska ju tåla värme upp till 40 grader, sedan is och snö på ovansidan.
 
Zenon Zenon skrev:
Någon mer som renoverat ett befintligt lr byggt ett eget? Jag byggde eget förra sommaren, vet inte hur jävla mycket pengar jag lagt på olika lim, alla rekommenderade samt att alla fungerade till en början, men släppte efter ett tag.
Har själv byggt av xps cellplast för att slippa smul. Mitt har flytit på ytan, och har inget blivit tyngre. Tröttnade på limmen och drog i grova rostfria skruvar, dock var det visst a2 istället för a4 som är syrabeständigt. Så dom rostade ju ändå!!!:S
Ska nu göra om skiten en sista gång, blir grova a4 rostfria, men funderar på vad man skall ha runt locket, pressening, vinyl, material från förtält? Annars funderar jag på att köpa den billigaste poolen jag kan hitta och använda det materialet runt locket. Men sedan kommer ju frågan hur jag fäster detta på cellplasten? Nån typ av klister?
Ska ju tåla värme upp till 40 grader, sedan is och snö på ovansidan.
Hur gick det med lim och annat? Jag funderar på att bygga spalock i XPS och täcka med vinyl.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.