Är det tillåtet att ansluta ett bubbelbad med stickpropp?
Det dubbla, infällda, vägguttaget sitter vid sidan om badkaret, där även tvättmaskinen är kopplad.
Jordfelbrytare finns för hela lägenheten, och man behöver inte tvätta samtidigt som man badar.
Med stickpropp skulle väl även kravet på arbetsbrytare uppfyllas, eller hur?
Tacksam för svar från de som vet reglerna.
 
Så länge väggutaget sitter på rätt avstånd ifrån badkaret är det OK om nu badkaret är levererat med stickpropp.
 
Det finns IP 65 uttag. Men det är säkert överkurs
 
snuttjulle skrev:
Så länge väggutaget sitter på rätt avstånd ifrån badkaret är det OK om nu badkaret är levererat med stickpropp.
Badkaret är köpt begagnat och det sitter ingen kabel i. Bara en kopplingsdosa på kortsidan.
 
Badkar brukar levereras utan stickpropp, bara en kabel, för att den skall anslutas fast, i en arbetsbrytare.
Tänk på att uttaget ska sitta 60cm från badkarets kant.
 
Skulle också gissa på fast anslutning. Bruxet bör ange det och andra krav det kan ha.
 
Bubbelbad levereras ibland med anslutningssladd + stickpropp. Detta för att kunna testa poolen.. Den ska anslutas fast ansluten då den kopplas permanent.
 
Min polare har köpt en duschkabin med ångbasu. Bauhause sålde dessa för en tid sedan, då HAFA hade en drive på deras produkter. Sladd med stickpropp, HAFAs representant förklarade att detta var helt ok, men hur är det egentligen, det är ju dock 3 kilowatt det handlar om.
Min egen har fast installation
 
Rrrrr skrev:
Bubbelbad levereras ibland med anslutningssladd + stickpropp. Detta för att kunna testa poolen.. Den ska anslutas fast ansluten då den kopplas permanent.
Håller inte med då flera av de badkar och duschväggar som säljs med gjutna stickproppar och JFB på sladden (det sista fattar jag inte varför) men det låter skumt att denna stickpropp bara skulle sitta där för test.
Om en sak ska anslutas fast eller ej borde stå i bruxanvisningen. Men jag har inte läst nått som styrker påståendet att ett badkar SKA anslutas fast. Vad skulle risken med en stickpropp vara om den sitter i rätt zon och kabeln hänger/ligger på ett bra sett fram? 60 cm som någon skrev är ju inte någon längre sträcka.
 
Jag tror den stora grejen med fast anslutning är att man ska ringa en elektriker som förhoppningsvis kontrollerar, både visuellt och genom provning, att badet verkligen blir korrekt inkopplat och ordentligt jordat (om tillämpligt), installerad JFB om det saknas, och dessutom bedömer behovet av ytterligare skyddsåtgärder beroende på hur det ser ut i badrummet.
 
snuttjulle skrev:
Håller inte med då flera av de badkar och duschväggar som säljs med gjutna stickproppar och JFB på sladden (det sista fattar jag inte varför) men det låter skumt att denna stickpropp bara skulle sitta där för test.
Om en sak ska anslutas fast eller ej borde stå i bruxanvisningen. Men jag har inte läst nått som styrker påståendet att ett badkar SKA anslutas fast. Vad skulle risken med en stickpropp vara om den sitter i rätt zon och kabeln hänger/ligger på ett bra sett fram? 60 cm som någon skrev är ju inte någon längre sträcka.
Risken med stickproppsanslutning är flera:

- Risk för att skyddsjorden glappar (fick själv en kyss i köket av den anledningen)
- Risk för överhettning och brand pga stora och relativt långvariga strömmar
- Risk för slitage på sladden som ligger på golvet (Om nu inte en behörig elektriker kommer och klamrar den.. ;))

Anslut det som inte skall kunna flyttas permanent, speciellt i svår miljö och förbrukare som drar mycket ström. Eladiatorer, hällar, ugnar är bra exempel i min värld.
 
Mycke_nu: Du glömde:

-Är oftast rätt olämpligt att sätta ett uttag bakom en pool där det ofta är fuktigt och stundvis kan forsa vatten.
 
Bakom har jag aldrig skrivet.
Det skrivs många gånger om att det inte är OK att bara klippa bort stickproppar utan att kolla hur det är med CE märkningen. Och för min del gillar jag att själv utan inblandning kunna montera bort karet. Har själv ett uttag inne i skåpet under handfatet gott och väl 60cm från badkarskanten (självklart JFB) säkrat 16A för att kunna klara av att värma vattnet de korta stunder det nu behövs. Har aldrig än behövt utnyttja värmaren. Kabel från karet ligger fint stilla synligt på vattenrören ca 30 cm innan de försvinner in bakom kar eller skåp. Tycker att detta är en bra och säker lösning och så länge jag inte hittar något som säger emot så behåller jag det så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.