Ska koppla en del lampsladdar i taket men problemet är att sladdarna har "vanliga" kontakter och passar inte takuttag. Finns det adapter man kan koppla emellan eller måste man klippa av den stora kontakten och sätta dit en egen kontakt?

Alla förslag välkomnas!
 
Låter som att det handlar om en fast installation? Tänker du klamra fast en "vanlig" skarvsladd i taket? Hur matas denna (strömbrytare)?
 
A
Bo.Siltberg skrev:
Låter som att det handlar om en fast installation? Tänker du klamra fast en "vanlig" skarvsladd i taket? Hur matas denna (strömbrytare)?
Tycker det låter som att han ska koppla in lampor, men dom har vanliga stickkontakter istället för lampkontakter helt enkelt.

Är det som jag skriver så är det bara att byta stickkontakterna.
(sen är det ju så att om man inte har tillräcklig kunskap ska man låta nån som kan göra det istället)
 
Inte fast installation. Julstjärnor vars sladd har vanlig kontakt istället för takkontakt. Tack för hjälpen ni båda!
 
Ok, jag trodde 180 grader fel. Känner inte till en sådan övergång från lamp-hane till euro-hona, men Kjell, Jula, Clas är ställen som skulle kunna ha.
 
Du skulle ju kunna tillverka en egen övergång med en lampstickkontakt (hane) och en väldigt kort bit RKK och sedan en vanlig hona för stickkontakter. Men det kanske skulle blir en stor klump. Då är det snyggare att klippa stickkontakten och sätta en lampstickkontakt.

//Patrik
 
P
Jag har klippt av ett antal vanliga kontakter den senaste tiden.... (fattar inte varför man ska ha såååå mycket lampor runt jul)
Men en följdfråga.. Varför har vi i Sverige dessa annorlunda/fula taklamputtag? Jag har inte tittat sådär jätte noga i andra länder men jag har nog inte sett dom i andra länder. Den man mer ser är ofta kabel direkt ur vägg.
Någon som vet varför vi har dessa?
 
Vadå, skulle FK med en hona på (som vi ofta hade förut) vara snyggare än ett vitt, runt taklamputtag (eller ett fyrkantigt på väggen)?

//Patrik
 
P
Dom flesta lampor kan ju aldrig dölja det runda takuttaget. Varför har vi inte oftare "rörsläpp" så man kan slippa detta runda ganska fula (enligt mig) lock?
 
Jag kan tänka mig att dels är det på grund av elsäkerhet, dels på grund av att det inte är alltid man har lampor på alla ställen och då är det mycket snyggare med ett lamputtag istället för lös FK som sticker ut. :)

//Patrik
 
Ja, en stickpropp täcker ju inte vägguttaget heller så.....
 
Nån som vet om det finns ett takuttag för europastickpropp?

Fråga mig inte var IKEA kom på ideen att sätta en sån trafo på en taklampa för *suck*

/Kent
 
Vet inte om det finns för just Europropp, men finns i alla fall med vanliga schukouttag.

//Patrik
 
Lär dock se en aningens märkligt ut att sätta ett sådant i taket i ett sovrum.
De är ju liksom blåa.

/Kent
 
Huh? Blåa?

//Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.