Jag har bott i ett 40-talshus med precis sådana där fönster förut och det var också kallt.
Väggen bakom elementet är väldigt tunn. Där drog det kraftigt hos mig. Så jag föreslår att om du ändå ska byta elementet, så ska du också tilläggsisolera väggen under fönstret om det får plats. Moderna element är ju ofta lite tunnare, så det borde nog gå.

Om du sätter tätningslister enligt konstens alla regler på fönstren så blir de faktiskt riktigt skapliga. Det gjorde jag och det gjorde stor skillnad. Tänk då på att någon liten form av drag behöver du lämna kvar i överkanten på fönstren för att få vettig ventliation. Jag hade mina ventiler ovanför fönsterbrädorna och dem blev det frost på på vintern. Så att dina är igenspacklade är nog ingen nackdel om du fixar ventliation i själva fönstren.
 
Tack för tipsen! Låter som tilläggsisolering av fönstren är förstaval. Nu när det börjat bli kallt så är temperaturen i rummet strax under 20, så nu börjar man väl nästan kunna tala om en sanitär olägenhet... Ska tala med entrepenören i första hand, för det börjar likna ett "dolt fel" i och med att det är en nyproducerad lägenhet tycker jag.
 
Uppdatering: Jag har dubbelisolerat fönstren med e-lister nu utan någon större effekt. Efter att ha specialstuderat tegelfasaden ser man att det under varje fönster är 30-40 dm breda hål i princip rakt i i teglet vilket motsvarar de partier där det känns som kallast på insidan. Har talat med brf:en och de ska se vad de ska göra, jag misstänker alltså att det blir fasadlagning i första hand.
 
B
Hålen kan vara ventiltion. kom ska ni absolut ej pilla på,
kan man få bild
 
B
alltså 18-19 grade är ej farligt. har jag hemma frivilligt.
 
Ja, alla är vi olika... Kommunala bostadsbolag har 20-21 grader som nedre gräns för sin inomhustemperatur. De flesta brukar uppleva inomhuskomfort över 21 enligt skrift från Socialstyrelsen, som dessutom utreder anmälningar om hälsorisk i allmänna lokaler där man vistas dygnet runt om temperaturen är under 20 grader.
Dessutom känns det ju kallare om det är dragigt/kallras/strålningsdrag...

Bilder på fasaden kommer i kväll! Har för övrigt satt upp aluminiumfolie bakom elementen eftersom väggarna nedanför fönstren är så dåligt isolerade vilket, tro det eller ej, har fått upp temperaturen ett par tiondelar!

Någon som har erfarenhet av att isolera fönsterrutorna med "isolerande plastfolie"?

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=149760660

Bluff? Andra trubbel? Påverkas sikten genom rutan?
 
Här är ett par foton på fasaden.

http://img52.imageshack.us/img52/6237/dsc00280n01.jpg

http://img406.imageshack.us/img406/4167/dsc00279em.jpg


Jag förstår också att hålen gjordes som ventilation en gång i tiden... Men nu är ju de gamla metallventilerna som hålen leder in i ändå igenspacklade inifrån, och istället har man borrat hål i fönsterkarmarna ovanför fönstren och satt på vanliga luftningsventiler, borde inte det kompensera? Luften som leds in genom hålen gör iaf den dåligt isolerade väggen under fönstren iskall.
Brf:en lär väl i vilket fall som helst inte göra något dumt med fasaden utan att konsultera en fackman?

Isolerande plastfolie på fönsterrutorna, någon?
 
Tror inte att du löser problemet genom att bara med plastfolie, du måste få en kompensation av förlusten i den kalla luften. Tror att om du får ett element som täcker båda fönsterna så får du en högre kapacitet på uppvärmningen i rummet. Du har ju även en termostat som kan reducera värmen till 20 grader. Fråga bostadsföreningen om de kan köpa in ett sådant till din lägenhet. Tror att det inte bara är kallt hos dig utan även hos andra.
 
philbren skrev:
Isolerande plastfolie på fönsterrutorna, någon?
Ingen egen erfarenhet, men här är ett hyfsat billigt alternativ.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.