Ska fästa en träregel 2500x90x25 i taket för att sen sätta sätta belysning och dragskenor i den. Har dock ett h*e att få fast den...

Hus från 30-talet med odefinierbar "fyllning" i taket. Skräp som inget fastnar i. Testade plugga först men det var bara att lägga ner (pluggen har inget ordentligt att fästa i och börjar snurra). Nu körde jag med de största expandrar jag hittade ("för montage i dubbelgips, borrdiam 10 mm"). Men de är för korta/små och hade sönder hålen i taket när jag var tvungen att ta ner för att de inte fästa ordentligt.

Vad göra? Håller på att bli vansinnig och hålen blir större och större och fulare och fulare... Övervägt PL400 men då är väl taket tokkört om det blir fel och att ta ner snyggt är bara att glömma.
 
Ofta är det reverterade tak. Puts på vass. Men ovan för detta finns det 1 tums bräder. Så det kan gå bra att skruva med lång skuv utan plugg. Kanske.
 
High_Fidelity skrev:
Ska fästa en träregel 2500x90x25 i taket för att sen sätta sätta belysning och dragskenor i den. Har dock ett h*e att få fast den...

Hus från 30-talet med odefinierbar "fyllning" i taket. Skräp som inget fastnar i. Testade plugga först men det var bara att lägga ner (pluggen har inget ordentligt att fästa i och börjar snurra). Nu körde jag med de största expandrar jag hittade ("för montage i dubbelgips, borrdiam 10 mm"). Men de är för korta/små och hade sönder hålen i taket när jag var tvungen att ta ner för att de inte fästa ordentligt.

Vad göra? Håller på att bli vansinnig och hålen blir större och större och fulare och fulare... Övervägt PL400 men då är väl taket tokkört om det blir fel och att ta ner snyggt är bara att glömma.
Låter som att det är ett "putsat" tak vi talar om och i så fall sitter putsen väl på träplankor? Hur långa skruv har du använt? Pusten brukar vara 25-35mm tjock sen kommer brädorna. Så det ska bara vara att skruva rakt upp utan plugg. Har du otur har du hamnat i en springa. Testa att skruva 10mm åt ena eller andra hållet istället så at du träffar en planka.
 
Efter att ha trasat sönder ett av hålen så syntes det tydligt att det är vass som ligger på tunn stråltråd som sen är putsat. Möjligt att det finns plank ännu längre upp än jag borrat (ca 15 cm) men jag vet vet inte om jag vill fresta på det.

Fick ett annat tips om vikbyglar, vad säger ni om det?
skrmavbild20101205kl174.png

Btw... laga tak med husfix?
n8skrmavbild20101205kl174p
 
High_Fidelity skrev:
Efter att ha trasat sönder ett av hålen så syntes det tydligt att det är vass som ligger på tunn stråltråd som sen är putsat. Möjligt att det finns plank ännu längre upp än jag borrat (ca 15 cm) men jag vet vet inte om jag vill fresta på det.

Fick ett annat tips om vikbyglar, vad säger ni om det?
[bild]

Btw... laga tak med husfix?
[bild]
Som sagt, du har förmodligen haft otur och har hamnat i en springa. Det lär inte vara 15cm mellan puts och trä. I så fall skulle jag vilja träffa den som har lyckats bygga ett putslager fritt i luften utan underlag. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.