Hej!

Jag har en rördragning som inte är så lyckad och skulle gärna ta emot lite råd ang lösning. Jag ger lite bakgrundsinfo och tar mina frågor på slutet.

För att förse badrummet på övervåningen med vatten och värme går det 6 st 15 mm prisolrör (varav 1 plusprisol) i en yttervägg. 2 kallvatten 2 varmvatten och 2 värmerör. Kallvattenrören och ett av varmvattenrören har frusit ett par gånger denna och förra vintern. Första gångerna lyckades jag tina upp dem, men senast lyckades jag inte utan bestämde mig för att bryta upp väggen från insidan för att se var problemet är.

Inifrån och ut består väggen av:
  1. Gipsskiva
  2. Spånskiva
  3. Ångspärr
  4. 145 mm mineralull
  5. Regelverk/45 mm mineralull
  6. Board/Vindskydd
  7. Läkt
  8. Brädpanel

På ritningen ser det ut som om rören ska gå direkt innanför spånskivan men det visade sig att de låg utanför 145 mm isoleringen. Kanske inte så konstigt att det frös. Dessutom var det bara ett av kallvattenrören som var plusprisol trots att ritningen säger att alla rör ska vara plusprisol.

Med väggen öppen från insidan har jag tagit bort det inre isoleringslagret och i mitt första försök till åtgärd tänkte jag böja om rören så att de går närmare innerväggskivorna. Jag började med ett rör men kom fram till att det är för trångt och bedömde risken allt för stor för att få veck på rören.

Där rören går in i väggen från kopplings- och fördelningspunkten på nedervåningen fortsätter de vågrätt in i väggen ca 8-10 cm innan de böjer av uppåt. Se bifogad bild.

Min tanke nu är att kapa, korta av och skarva om rören på insidan av väggskivorna och på så sätt flytta dem närmare väggskivorna. Dessutom tänkte jag komplettera med rörisolering (typ Biltema). Dock har jag aldrig tidigare gett mig på klämringskopplingar så jag har några funderingar kring det.

Här kommer mina frågor:

1) Två av rören har skarv med rak resp vinklad klämringskoppling sedan tidigare. Går det att återanvända kopplingarna? Ska man köpa nya klämringar/stödhylsor?

2) Hur svårt är det att lyckas med klämringskopplingar? Vågar man ge sig på det utan att ha övat förut?

3) Hur kapar man rören bäst? Bågfil eller billig röravskärare från Biltema?

4) Borde jag lösa problemet på något helt annat sätt?

5) Plusprisolröret har isolering och plast avskalad de nedersta 25 cm (strider förmodligen mot säker vatten-principerna). Hur allvarligt är det? Går det att åtgärda?

Tack på förhand.

/Mattias
 
  • PICT0678 (Small).JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du ska hålla dig inom säker vatten vill jag påstå att du inte får skarva ledningarna inne i väggen, annat än med särskilda lösningar,
Jag tycker nog att du ska lösa problemet enligt punkt 4, på ett helt annat sätt, t.ex pex RIR,
Kanske riva bort alla 6 ledningarna och ersätta med en varm och en kall till ÖP. och därifrån utgå till tappställena från ett fördelarskåp,
Nu blir det iofs ett lite mer omfattande pyssel än att bara klippa och klistra med befintliga ledningar,
Risken finns också att om dina cu-rör har frusit ett par ggr , så kan de vara rätt försvagade ..

http://www.uponor.se/Solutions/VVS-for-hus-och-hem/PE-Xa-pipe-system.aspx

http://www.lksystems.se/sv/LK-Systems-Sverige/Produkter--System/LK-Universal/Produktkatalog/Ror/

Eller så sätter du bara en vinkelkoppling längst ner på insidan för att få en så skarp bölj som möjligt och struntar i säker vatten,
Köp någon extra koppling och testa på någon rörbit om du inte har erfarenhet av klämringskopplingar, rören kapar du med vilken bågfil som helst, eller en röravskärare för 100 :-
 
Redigerat:
Min lösning är att isolera rören med biltemas isolering och testa om det duger för att undvika frysning. Enklast, billigast och troligen ett löst problem.
 
Tack för svar så långt. Ett förtydligande bara: Jag tänkte inte skarva inuti väggen utan precis på insidan av gipset (alltså i rummet). Det ser kanske trångt ut på bilden men jag tror att det får plats.

Det där med att rören nu kan vara försvagade är förstås värt att beakta...
 
Vad betyder ÖP förresten?
 
Risken med prisol är att sprickan ligger inunder isoleringen och inte syns. Koppar som frusit flera gånger är att betrakta som skrot tyvärr. Även PEX har ett begränsat antal frysningar innan det ger sig (dock många fler än koppar). Rätt troligt är också att du inte får på kopplingarna eftersom 15mm ofta blir 16 helt plötsligt ;)

Jag skulle nog bita i det sura och byta hela tjottaballongen om det är praktist möjligt åtminstone den sträcka där det frusit.

Rörisolering hjälper tyvärr inte så bra om det ligger ute i det fria i princip, det bara gör fördröjningen längre innan det fryser, däremot kan det vara bra om man har en värmekabel så att värmen inte drar iväg, särskilt på utanpåliggande värmekabel är det ett måste annars kan det frysa ändå.
 
ÖP= Överplan :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.