Jag har en avstängningsventil på ett 22 mm rör för inkommande kallvatten som inte fungerar. Den stänger inte ordentligt. Flödet bara reduceras lite grand när man försöker stänga. Det är den gröna i mitten på bilden av märket ventim. Jag tror att det är klämringskopplingar. Datablad för en liknande ventil finns här: http://www.ventim.se/ventim/sv/kulventiler/kulventil-vm-4208.php

Röret som den sitter på är fixerat i sin omgivning så det går knappast att böja undan.

Kan man ändå byta eller laga ventilen på något sätt?
 
  • PICT0683 (Small).JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är inte så att den inte stängs helt när du vrider handtaget då? Skruva bort handtaget och vrid axeln med en skiftnyckel tills den stänger helt.
 
Tack för tipset. Jag ska prova det.
 
På bilden ser det ut som om den "krockar" med den andra ventilen. Skulle det vara så kan du bocka till handtaget så det går fritt.
 
Handtagen är böjda på ett fiffigt sätt så när man stänger det högra går det vänstra fritt.
 
msta skrev:
Handtagen är böjda på ett fiffigt sätt så när man stänger det högra går det vänstra fritt.
Ok, då bottnar alltså ventilen? Det är inte ofta som en kulventil inte håller tätt men du kanske har en sådan :S I en välsorterad vvs-handel eller byggmarknad kan du säkert hitta en ny som passar, när du stängt vattnet så lossar du på muttrarna och stoppar in den nya. Det som kan strula är bygglängden och möjligen gängorna, så ta med dig ventilen och kontrollera att allt passar innan du köper.
 
Matss lösning fungerade. Provade att sätta handtaget felvänt (med spärrarna utåt). Då går det att stänga. Kanske går det att justera handtagets läge i förhållande till axeln. Får kolla på det vid tillfälle.

Tack för hjälpen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.