Jag måste bara ventilera detta här efter en vild diskussion på jobbet :D
Jag har rivit bort skivmaterialet i innerväggarna och blottat reglar/gammal isolering och ska nu regla ut 45mm och tilläggsisolera samt dra ny el.

Min tanke var att regla cc60 och börja med cc30 för att få en förskjutning och då isolera över de gamla skarvarna för att undvika köldbryggor. Det finns dock inte speciellt många kortlingar i den gamla väggen, utar mest stående reglar.

Av två oberoende personer har jag fått rådet att regla vågrätt istället. Då fäster varje liggande regel i de gamla stående reglarna och ger en stabilare konstruktion. Hur ser ni på detta? Jag har aldrig sett eller hört talas om en vågrät innervägg. :D
 
Förlåt, men tilläggs isolera innervägg? Du menar yttervägg?
Så ja, hela min kåk är tilläggs isolerad som du beskriver, vågrätt. ingen dum ide för att undvika köldbryggor i reglar, enkelt att sätta panel och isolering på liggande regelverk.

Stabil konstruktion är väl ett onödigt resonemang - Det hoppas jag du hade från början! :wow:
 
Mikael_L
Att korsregla med liggande 45x45mm på insidan eller utsidan eller pbs om regelstommen är väl idag det mest vanliga.
Just att bryta köldbryggorna reglarna utgör är ett av skälen.
Att man får ett utrymme där det går att dra elrör och sånt är ett annat skäl.

I huset jag uppför nu blir det liggande 45x45 pbs, på utsidan blir det fint att sen spikreglarna för fasadpanelen får ordentligt att sitta i.

På insidan är det ännu bättre. Då sätter jag diffusionstäta plasten innan dessa sista 45x45-reglar.
Elen dras snabbt och enkelt där, inget borrande i reglar. Vågräta VP-rör är bara att dra och klamra, lodräta rör dras bakom de vågräta 45x45 genom att trycka in plasten och pressa isoleringen bakom litegrann.
Dvs ingen håltagning vare sig i plast eller reglar.

OBS, Ska man ha difftät plast mellan stående reglar och 45x45 liggande så måste det vara minst 90mm isolering (av samma isolervärde eller bättre) utanför. Detta för att daggpunkten i väggen inte ska hamna på något tokigt ställe.
 
slacker skrev:
Förlåt, men tilläggs isolera innervägg? Du menar yttervägg?
Så ja, hela min kåk är tilläggs isolerad som du beskriver, vågrätt. ingen dum ide för att undvika köldbryggor i reglar, enkelt att sätta panel och isolering på liggande regelverk.

Stabil konstruktion är väl ett onödigt resonemang - Det hoppas jag du hade från början! :wow:
Nej det är innervägg jag menar :)
Har rivit ut allt ner till golvet pga mögelskada, så jag passar på att tilläggsisolera innifrån. Kostar ingenting med 45or och jag vill även dra ny el vilket blir otroligt lätt om man reglat ut.
 
Mikael_L skrev:
Att korsregla med liggande 45x45mm på insidan eller utsidan eller pbs om regelstommen är väl idag det mest vanliga.
Just att bryta köldbryggorna reglarna utgör är ett av skälen.
Att man får ett utrymme där det går att dra elrör och sånt är ett annat skäl.

I huset jag uppför nu blir det liggande 45x45 pbs, på utsidan blir det fint att sen spikreglarna för fasadpanelen får ordentligt att sitta i.

På insidan är det ännu bättre. Då sätter jag diffusionstäta plasten innan dessa sista 45x45-reglar.
Elen dras snabbt och enkelt där, inget borrande i reglar. Vågräta VP-rör är bara att dra och klamra, lodräta rör dras bakom de vågräta 45x45 genom att trycka in plasten och pressa isoleringen bakom litegrann.
Dvs ingen håltagning vare sig i plast eller reglar.

OBS, Ska man ha difftät plast mellan stående reglar och 45x45 liggande så måste det vara minst 90mm isolering (av samma isolervärde eller bättre) utanför. Detta för att daggpunkten i väggen inte ska hamna på något tokigt ställe.
Så det är kanske ingen dum idé att regla vågrätt på insidan ändå? Jag har aldrig sett en sådan konstruktion hittills, men alltid kul att lära sig något nytt. Gipsar man skivorna ståendes fortfarande på vågräta reglar eller låter man även gipset gå vågrätt? För min del har jag redan rivit bort plasten dock och planerar att sätta ny plast innerst.

Tack för bra input!
 
shadowfire skrev:
Nej det är innervägg jag menar :)
Har rivit ut allt ner till golvet pga mögelskada, så jag passar på att tilläggsisolera innifrån. Kostar ingenting med 45or och jag vill även dra ny el vilket blir otroligt lätt om man reglat ut.
Jag är från Norrlands skogar så enligt min fru är jag konstig som säger saker som "skåparna" om "skåpen" i köket.
Mao är innervägg för mig väggen mellan tex kök och vardagsrum. yttervägg är väggen mellan köket och frugans rabatt.

För att min ren-skötar hjärna skall verkligen fatta vad du menar så tar jag et som att det är INSIDA på YTTERVÄGG som du skall isolera! :wow:
 
slacker skrev:
Jag är från Norrlands skogar så enligt min fru är jag konstig som säger saker som "skåparna" om "skåpen" i köket.
Mao är innervägg för mig väggen mellan tex kök och vardagsrum. yttervägg är väggen mellan köket och frugans rabatt.

För att min ren-skötar hjärna skall verkligen fatta vad du menar så tar jag et som att det är INSIDA på YTTERVÄGG som du skall isolera! :wow:
Haha, jag är också från norrland ursprungligen, men i min värld är mellanvägg det du har mellan kök o vardagsrum haha.. men JA, insidan på yttervägg!! d^_^b
 
Udda lösning och jag hade inte gjort så utan reglat stående, liggande gips låter inget kul alls.
Fasaden är en annan sak eftersom man där anpassar sig för ytterpanelen.
45x45 är dock väldigt svajigt så om du kan kör 45x70 istället alternativt spika 45x45 direkt på befintligt regelverk och skippa att försöka bryta köldbryggorna, det blir marginellt ändå.

/Kent
 
Redigerat:
Mikael_L
Med liggande reglar är nog liggande gips bättre. Sen måste man ändå finna en lösning där gipsskivorna möter varandra utan regel bakom. Kortlar man där har man ju inte vunnit något vad det gäller eldragning eller brutna köldbryggor.
Kanske spika på plåt för gipsskarvning på 45x45-orna, där skivorna ska mötas.

Jag har ju inte detta problem, då jag ska sätta OSB först och sen gips. Jag lägger OSB'n ner och sen sätter jag gips stående som vanligt.
Det är bara i yttervägshörnen jag blir tvungen att sätta en gipsplåtvinkel (jag vet inte vad det heter egentligen).

snickarboden skrev:
befintligt regelverk och skippa att försöka bryta köldbryggorna, det blir marginellt ändå.

/Kent
Jag tror faktiskt som dig, att nyttan med korsreglat vad det gäller köldbryggor är överdrivet.
 
Ja, jag funderar också på det där med köldbryggor och hur troligt det är osv. Tyvärr är de gamla reglade inte reglade enligt dagens cc-mått såg jag nu, så reglar jag på 45or ståendes på de gamla reglarna så blir det SM i att skära isolering istället.
 
Nu är jag lite nyvaken och kan ha missat något här, men som snickarboden föreslog, regla med 45x70 istället om du ska ha stående regling utan kontakt med gamla väggen, 45x45 riskerar att bli räppligt och krokigt..
Ja, det blir en merkostnad att köpa mer reglar om du redan införskaffat 45x45, men den tycker jag nog att man kan ta..
 
Lägg 45x45 reglarna cc600mm. Sedan stående gips. Ska du ha dubbel gips så förskjuter du skarvarna då behöver du ej förstäka skarvarna. Ska du däremot ha enkelgips så förstärker du med T- profiler. Sätt ny plast bakom 45 reglarna så får du ett tätt och bra hus.
 
Mäster skrev:
Nu är jag lite nyvaken och kan ha missat något här, men som snickarboden föreslog, regla med 45x70 istället om du ska ha stående regling utan kontakt med gamla väggen, 45x45 riskerar att bli räppligt och krokigt..
Ja, det blir en merkostnad att köpa mer reglar om du redan införskaffat 45x45, men den tycker jag nog att man kan ta..
Det var egentligen därför jag klurade på om det var sedvanligt att regla vågrätt istället. Då får jag ju styvheten även med bara 45or. :)
 
Matti_75 skrev:
Lägg 45x45 reglarna cc600mm. Sedan stående gips. Ska du ha dubbel gips så förskjuter du skarvarna då behöver du ej förstäka skarvarna. Ska du däremot ha enkelgips så förstärker du med T- profiler. Sätt ny plast bakom 45 reglarna så får du ett tätt och bra hus.
Ah, det låter som en idé! d^_^b
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.