Hej!

Jag har fått utrymmet under ett verandatak sprutisolererat med celullosa. Genom detta utrymme går ett VP-rör som matar den underliggande hall (se bifogade teckning). Jag tror det är drygt 30-40 cm rör som passerar rakt genom isoleringen.

I efterhand funderar jag om detta är okay? Eller kan det bli problem med värmeutvikling?

Hallen är avsäkrat med 10A diazed, 1.5mm2. VP-röret liggar inte i isolering för och efter utrymmet. Matningen går endast till 2 vägguttag och lite belysning.

Fundersam. :S
 
  • byggahus.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Blir VP-röret varmt har du andra problem ;)
Men som jag förstått det kan det bli problem med kondens om man drar rör från varmt till kallt utrymme, typ upp till en kallvind eller så.Hur stora vet jag inte och jag såg inga problem med det här hos mig då det var draget precis på det viset.
På skisen ser det ut att va lite gränsfall men den kanske inte är helt skalenlig?
 
Mikael_L
Frågan är inte alls dum.
Att belasta max med tumregeln 1,5mm2 = 10A fungerar bara ifall kabeln/ledarna får en viss kylning.
Och att en del t.o.m försöker påstå att 13A alltid är OK, är helt uppåt väggarna.
Du kan läsa om det här försöket jag gjorde, med uppvärmning av ledare.
Här är det 10A, 1,5mm2 och VP-röret mitt i 240mm isolering.
http://www.byggahus.se/forum/el/60013-vaermeutveckling-i-vp-roer-isolerad-vaegg-del-2-a.html

Jag tror inte att din installation löper någon speciellt stor risk, för jag antar att 10A går det endast under ganska korta tider, inte kontinuerligt.
Sätter du in en 6A säkring bör du vara helt safe.
 
Intressant test.
Alltid lär man sig nåt nytt :)
 
Ja, skisen är säkert inte helt skalenlig, men der som VP-röret passerar är det med säkerhet mer än 200mm isolering hela vägen runt, i alla fall på drygt 15-20 cm.

Mikael_L: Väldigt spännande försök! Vet nästan inte om jag är blir mer fundersam efter jag läste det. :|

Mht. last så tror jag med att det i dagslaget endast är under ganska korta tider att 10A är aktuellt. Men om man ska måla fan på väggen så vet man ju inte vad evt. senare ägare gör.

Att säkra ned til 6A skulle troligen bli ett problem. Det är ett äldra hus -- samme grupp matar ett arbetsrum med datorer och dylikt.
 
Mikael_L
Jo men det är stor skillnad ifall ledarna passerar rätt genom 250 mm isoleringen eller om dom ligger mitt i och längsmed 250 isolering en längre bit.
För om dom passerar 90° rätt genom så hjälper själva kopparen i ledarna att leda bort värme.

Tänk ändå alla moderna hus, med isolering i väggarna på 250-350mm, där drar ju elektrikerna ut trådarna till utomhusbelysning och uttag rätt genom väggen. Ett VP-rör rakt genom, sen mata in trådar.

En lösning kan ju vara att gå på 2,5mm2 tråd = nästan 3ggr så stor area = 1/3 av värmeutvecklingen.
Men än så länge tror jag det är overkill, men med ännu tjockare väggar i framtiden kanske ...
 
Tack så mycket för de insiktsfulla kommentarer :)

Jag förstår att det så klart är stor skillnad ifall ledarna passerar rätt genom eller om dom ligger mitt i och längsmed isoleringen.

I mitt fall är det jo rätt genom så jag tror det får förbli så, evt. med 2.5mm2.

Tillägsfråga: I hallens vägger skulle det väl då på sikt gå bra att fylle lite isolering i? Her liggar VP-röret ju präcis bakom bräderna och intill en regel. Som jag förstår torde det ju säkra tillräcklig kylning.
 
Jodå, det är inga problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.