Vi har varit och kollat på Villa Kalmar från Smålandsvillan. Det känns som att man får ganska bra hus för pengarna. Men utöver det faktiskt huspriset, vad har ni lagt utöver det?
Direkt tillkommer väl fönster på övervåning, trappa till övervåning samt grund?
 
  • Gilla
MrBilo
  • Laddar…
JennieMagnusson skrev:
Vi har varit och kollat på Villa Kalmar från Smålandsvillan. Det känns som att man får ganska bra hus för pengarna. Men utöver det faktiskt huspriset, vad har ni lagt utöver det?
Direkt tillkommer väl fönster på övervåning, trappa till övervåning samt grund?
Jag skulle tipsa er att skippa fönster på övervåningen. Det är inga större konstigheter att sätta upp dem när ni vl inreder övervåningen. Ni kanske vill ha ett sovrum där uppe med en fransk balkong så att man enkelt kan rista sängkläderna, eller kanske ni vill ha ett stort fönster i badrummet, eller kanske tom en balkong på ena gaveln. Jag lovar, man kommer att ändra sig...

/Steve
 
steve5432 skrev:
Jag skulle tipsa er att skippa fönster på övervåningen. Det är inga större konstigheter att sätta upp dem när ni vl inreder övervåningen. Ni kanske vill ha ett sovrum där uppe med en fransk balkong så att man enkelt kan rista sängkläderna, eller kanske ni vill ha ett stort fönster i badrummet, eller kanske tom en balkong på ena gaveln. Jag lovar, man kommer att ändra sig...

/Steve
Så resonerade vi med. Vi kommer förmodligen inte att inreda övervåningen på något eller några år och tyckte det var lite trist att låsa sig med de små fönstren som erbjöds. Det samt att vi tycker det var onödigt att låna ytterligare 25.000kr som det ska betalas ränta på under den tiden.
 
2 519 000 kronor.

Tillval:
- Fönster i gavelspetsar
- Invändig trappa i furu
- Takkupa
- Braskamin Contura 510:1
- Entrédörr kvadraten
- Inbyggnadskök Aspekt vit
- Rostfria vitvaror (kyl, frys, häll, ungn, micro, fläkt, diskmaskin)
- Eklamellgolv Boen Concerto ek
- Kommod med tvättstäl Prio Flex 630
- Tvättmaskin
- Torktumlare
- Komfortvärme i badrum
 
EmmaMarcus skrev:
2 519 000 kronor.

Tillval:
- Fönster i gavelspetsar
- Invändig trappa i furu
- Takkupa
- Braskamin Contura 510:1
- Entrédörr kvadraten
- Inbyggnadskök Aspekt vit
- Rostfria vitvaror (kyl, frys, häll, ungn, micro, fläkt, diskmaskin)
- Eklamellgolv Boen Concerto ek
- Kommod med tvättstäl Prio Flex 630
- Tvättmaskin
- Torktumlare
- Komfortvärme i badrum

Inte endast för huset väl?
 
JennieMagnusson skrev:
Inte endast för huset väl?
Nej, det är allting. Hus, tomt, schakt, el, vatten, tillval (200.000) etc.
 
Vi bygger Villa Visingsö
3,2 miljoner är budgeten på och vårt Smålandsvillan-kontor är kända för att ta till i överkant för att slippa otrevliga överraskningar. I budgeten ligger dessutom saker vi valt bort från SMV men köper till själva ex badrumsmöbler, garderob sovrum, tvättmaskin & torktumlare).
Men vi gör inte ett handtag själva och övervåningen är HELT klar.

I priset ingår:
Tomt, VA+El, grund+schakt+ fyllnadsmaterial och anslutningsväg till tomten 40m
Garage GF7 + varmgrund
(ca 1,2 miljoner)

Inflyttningsklar övervåning med fönster, badrum etc.
Inbyggnadskök+rostfria vitvaror+ nedsänk diskho
Ytterdörr kvadraten
Spröjs
Grå pannor + silverpaket
Komfortvärme badrum
Invändig trappa
Kamin Contura 560:1 Täljsten

SÅ med största sannolikhet kommer vi hamna under 3,2.
 
Tänk bara på att grunden oftast blir mycket dyrare än man tänkt sig. Vårt huspris med Smålandsvillan blev både lågt och korrekt, men grund samt mark drog iväg. Säkert inte utan anledning, men det var inget vi hade räknat med.
 
JessieNo skrev:
Tänk bara på att grunden oftast blir mycket dyrare än man tänkt sig. Vårt huspris med Smålandsvillan blev både lågt och korrekt, men grund samt mark drog iväg. Säkert inte utan anledning, men det var inget vi hade räknat med.
Vi fick spränga mer än förväntat, det blev ca 20.000 kr dyrare så det kan var bra att lägga in en hel del extra i just den delen av kalkylen.
 
EmmaMarcus skrev:
2 519 000 kronor.

Tillval:
- Fönster i gavelspetsar
- Invändig trappa i furu
- Takkupa
- Braskamin Contura 510:1
- Entrédörr kvadraten
- Inbyggnadskök Aspekt vit
- Rostfria vitvaror (kyl, frys, häll, ungn, micro, fläkt, diskmaskin)
- Eklamellgolv Boen Concerto ek
- Kommod med tvättstäl Prio Flex 630
- Tvättmaskin
- Torktumlare
- Komfortvärme i badrum
Vilket hus byggde ni?
 
Vi ska bygga nytt hus på landet men jag hittar nästan ingen som köra fritidshus, dvs typ 60-80 kvm. Den enda jag hittade på google var Hudikshus. Ngn som känner till dem?
 
Fredandersson skrev:
Vi ska bygga nytt hus på landet men jag hittar nästan ingen som köra fritidshus, dvs typ 60-80 kvm. Den enda jag hittade på google var Hudikshus. Ngn som känner till dem?
Västkuststugan?
 
1 341 000 för huset. Bygger Villa kalmar med förberedd övervåning.
Tillval:
Invändig trappa
Kök nivå 3, utö ljus ek
Bastu
Annan ytterdörr
Andra innerdörrar
Torktumlare
Fönster på övervåning
Takkupa
Veranda(farstukvist)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.