Skottar inte bort från varken huset eller garaget. Ringde försäkringsbolaget i våras när det var mycket snö där och fick veta att försäkringen skulle gälla ifall något skulle bli tokigt.

Däremot så skottar jag bort från altantaket.
 
d^_^b
 
Krille4 skrev:
Det är tyvärr en myt att blötsnö väger mer än torrsnö och förklaras t ex av SMHI

[länk]


/K
Eftersom du förstår Kamilenski borde du förstå mig också. En gång till: Blötsnö väger mer än torrsnö!

Alla som säger annat borde testa sin IQ...
 
Tyresö
Krille4 skrev:
Ok då är vi helt överens. d^_^b ;)

Men 1 m torr snö övergår ju inte "av sig själv" till att bli 1 m blöt snö bara för att det är fuktigt ute? Istället blir snön samtidigt mer kompakt vilket gör att 1 m torr snö kanske blir 20-30 cm blöt snö. Samtidigt smälter antagligen lite av snön och rinner av taket vilket innebär att 100 cm torr snö kanske väger lika mycket som 20-30 cm blöt snö.

Jag förstår vad du menar och tror även att du förstår vad jag menar:D

/K

Hahaha, jag förstod inte - jag tycker att alla ska fördjupa sej mer i den här frågan och försöka förklara för mej, så att jag förstår....

Nej, förresten....fördärva inte den här tråden med en massa uträkningar.
 
blöt snö har högre densitet än torr, den väger följdaktligen mer.
Men 100mm nederbörd i form av snö (som rent volymmässigt sätt, naturligtvis är mer) väger 100kg m^2 oavsett om det är blöt eller torr snö.
Så man ska nog se till hur mycket nederbörd i form av mm när man beräknar last/m^2
Spåra inte in på torr respektive blöt snö...
Jag var lite ironisk i mitt tidigare inlägg.
 
TS frågade iofs om Ni skottar av snön från taket? inte vad snö väger.
Så tillbaka till ämnet, jag skottar inga tak, har aldrig gjort. De takstolar som jag och svärfar byggt själva var dimensionerade för att hålla även på vintern, de hus vi köpt med färdiga takstolar har varit begagnade så där har jag räknat med att det som hållit från 60-talet håller den här vintern också.
 
Nope, skottar inte bort någon snö.

Viktsnacket är ungefär som den gamla frågan "vad väger mest, ett kilo bly eller ett kilo bomull?"
 
haavard skrev:
Eftersom du förstår Kamilenski borde du förstå mig också. En gång till: Blötsnö väger mer än torrsnö!

Alla som säger annat borde testa sin IQ...
Kommentarer kring andras IQ - hmmm ;) Med det släpper jag diskussionen kring blötsnö och torrsnö då cust3000 och jävla_hus redan förklarat bra.

För att svara på TS fråga skottar vi garagetaket då vi än så länge bara har snörasskydd på framsidan vilket gör att snön stannar där men glider av på baksidan. Jag är inte så rädd för just snömängden men en belastning bara på framsidan gör mig lite nervös för att de gamla och enkla takstolarna kanske inte riktigt orkar med.

/K
 
Väger gul snö mer än vit snö?
 
Tyresö
Förra vintern var det ca 15 carportstak och friggebodstak som rasade pga snötyngd, i vårt område. Det var även några som dessutom hade parkerat sin bil i carporten när taket rasade.

Men det jag reagerade på mest var att på ett hus hade en balkong (ca 10 m2) byggd i trä, rasat ner från 2:a våningen och slitit panelen med sej. Snacka om dåligt byggd!

Hur mycket väger snö jämfört med ett gäng fulla ungdomar som står på balkongen och hoppar till musiken?
Det var ju tur att den rasade pga snön.
 
Såg följande inlägg från TT som intervjuat Boverkets expert på snö och takras.

Expert: Skotta inte villataken

Skottar själv av carporten ibland då det är mycket enkelt.

På huset har vi 38 graders taklutning, så det brukar sköta sig själv, förutom på takkupan där det redan låg en ordentlig mängd packad snö. Den lokala plåtslagarn fixade bort den snön på nolltid. Kanske inte akut än, men nu kan det komma några dm till (enligt prognosen) utan att jag behöver fundera mer på det.
 
Mats-S
Mugmaz wanegardh skrev:
Ja gör ni det?.
Själv gör jag det när det blir för mycket.
Är lite nojig att det ska rasa.
Bor ju i ett fritidshus så det är ju inte så välkonstruerat.
Mina takstolar är 45x120mm.
45X120 jaha ... den uppgiften är totalt värdelös så länge man inte vet längden på takstolen, konstruktionen, hur tätt sitter dom, vilken klass det är på virket.
45X120 kan vara superstarkt, alternativt aldeles för klent :)

Jag har själv 45X120 på mitt garagetak, har aldrig skottat det trots över 1 meter blötsnö. så i mitt fall är det tillräckligt :)
 
Mats-S
K Krille4 skrev:
Det är tyvärr en myt att blötsnö väger mer än torrsnö och förklaras t ex av SMHI

[länk]


/K
Läs om. läs rätt :)

"
1 mm vatten motsvarar i kall och mycket fluffig snö mer än 3,5 cm snötäcke, men det normala för nyfallen torr nysnö är 1-3 cm. Vid tö då snön börjar bli blöt innehåller den mer vatten och väger mer, då blir det bara 0,5-1 cm snötäcke av 1 mm vatten. Med tiden pressas snön ihop av vinden och sin egen tyngd. Blidväder som kommer och går är också effektiva i att packa snön.
"
 
Mats-S John Smith skrev:
Läs om. läs rätt :)

"
1 mm vatten motsvarar i kall och mycket fluffig snö mer än 3,5 cm snötäcke, men det normala för nyfallen torr nysnö är 1-3 cm. Vid tö då snön börjar bli blöt innehåller den mer vatten och väger mer, då blir det bara 0,5-1 cm snötäcke av 1 mm vatten. Med tiden pressas snön ihop av vinden och sin egen tyngd. Blidväder som kommer och går är också effektiva i att packa snön.
"
Nja.... Så här 7 år senare orkar jag inte förklara samma sak igen :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.