Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Ja, det är ngt fel med den. Men jag fick den ju av jobbet så jag tror de kan ha gjort ngt med den. Sen är den tydligen kopplad till nån sorts dygnet runt jour med. Kanske man kan på en iPhone 4 ist som inte ringer så mkt.
 
Måste ligga i koden.. Har en 3G med likande problem.. dock privat.. så de utesluter ju arbetet
 
Jag har preciiiis bytt min P1i mot en gammal 3GS, och efter att ha använt den i någon vecka har jag kommit fram till följande:

  1. Batteritiden. Seriöst... När telefonen är ny så är det kul att leka med den. Då är det tragiskt att batteriet inte räcker 10 timmar ens en gång. En normal dag går jag från 100% till 0. Det suger. Glömmer du att ladda den över natten så är du rökt. Det här är å andra sidan så det funkar med mobiltelefoner 2010. Min gamla P1a klarade sig i alla fall i en vecka.
  2. Kalendern. Kalendern är nog den största anledningen till att jag har mobil. Annars skulle jag inte komma ihåg ett enda möte, och garanterat glömma ungarna på dagis m.m. För att en kalender ska vara användbar så måste den ha en vecko-vy. Det finns inte, men jag har hittat en schysst app för 15 bagis.
  3. Tasks ("Att göra"). iPhone har inte stöd för tasks. Tasks är anledning nummer två till att jag har mobil (att prata i den kommer längre ner på listan). Jag har testat en app som jag köpt. Den har den trevliga egenheten att den inte kan använda påminnelser om man inte synkar mot ett konto på deras server. Och varje gång man synkar så byter den ut åäö mot krumelurer.
  4. iTunes strular järnet. Var 3:e/4:e gång den ska synka så har den "glömt" min telefon, backupen går inte att återställa och man måste lägga in den igen. Det är mycket möjligt att min dator har ett finger med i spelet, men jag väljer att skylla på Apple. Det är inget stort problem och märks knappt (Bortsett från att den frågar om jag är säker på att jag vill ändra 3145 st kalendernoteringar).
  5. Alla mobiltelefoner anno 2010 dyker upp som en enhet på datorn dit man kan kopiera filer. Filerna går sen att spela upp i telefonen. Men nej, inte på en 8.000-kronorstelefon från Apple inte. Den dyker upp på min Windows 7-dator, men enheten är skrivskyddad, du kan m.a.o. kopiera bilderna från den, men inte lägga in nåt.
  6. Tangentbordet. Det är inte speciellt bra och T9:an funkar sådär. Det finns säkert någon fiffig inställning som jag inte hittat, men skriver jag ett ord som inte finns i ordlistan och telefonen har ett bättre förslag så byts mitt icke-ordliste-ord ut mot det telefonen tror att jag ville skriva.
På plussidan så är de flesta appar hyfsat billiga och det är skönt att ha något att spela på när man har lite dötid.

En annan bra grej är den suveräna och lättåtkomliga sökfunktionen (som dock inte funkar på Tasks till exempel, eftersom dessa ligger i en app.) Söker jag på kalendernoteringar så kommer jag dock till fel kalender eftersom jag inte använder den inbyggda. De delar i alla fall databas, så jag hittar mötet jag söker.

Och nu till alla sektmedlemmar: Man kan inte med ena handen hävda att iPhone är en telefon för alla som bara vill plocka upp telefonen ur lådan och använda den, att det är bra att alla inställningar saknas, och samtidigt kontra ovanstående erfarenheter med att det finns hack och appar att ladda ner.

Jag är inte intresserad av att tanka ner halvtaskig programvara som någon finnig fjortonåring tar 15 kr för, för att upptäcka att den saknar de mest basala funktionerna samt innehålla en massa suspekta funktioner, splash-screens och fula interface. En telefon måste ha stöd för vecko-vy, tasks och enkel filöverföring out of the box. Speciellt om man tar 8.000 kr för den (Nej, en 3GS kostar väl inte så mycket, men samma sak gäller ju 4:an).

Nej, iFånen kommer nog skrotas snart till förmån för en Windows 7-mobil. Android har jag redan förkastat.
 
Redigerat:
Nyfniken skrev:
Jag har preciiiis bytt min P1i mot en gammal 3GS, och efter att ha använt den i någon vecka har jag kommit fram till följande:

  1. Batteritiden. Seriöst... När telefonen är ny så är det kul att leka med den. Då är det tragiskt att batteriet inte räcker 10 timmar ens en gång. En normal dag går jag från 100% till 0. Det suger. Glömmer du att ladda den över natten så är du rökt. Det här är å andra sidan så det funkar med mobiltelefoner 2010. Min gamla P1a klarade sig i alla fall i en vecka.
  2. Kalendern. Kalendern är nog den största anledningen till att jag har mobil. Annars skulle jag inte komma ihåg ett enda möte, och garanterat glömma ungarna på dagis m.m. För att en kalender ska vara användbar så måste den ha en vecko-vy. Det finns inte, men jag har hittat en schysst app för 15 bagis.
  3. Tasks ("Att göra"). iPhone har inte stöd för tasks. Tasks är anledning nummer två till att jag har mobil (att prata i den kommer längre ner på listan). Jag har testat en app som jag köpt. Den har den trevliga egenheten att den inte kan använda påminnelser om man inte synkar mot ett konto på deras server. Och varje gång man synkar så byter den ut åäö mot krumelurer.
  4. iTunes strular järnet. Var 3:e/4:e gång den ska synka så har den "glömt" min telefon, backupen går inte att återställa och man måste lägga in den igen. Det är mycket möjligt att min dator har ett finger med i spelet, men jag väljer att skylla på Apple. Det är inget stort problem och märks knappt (Bortsett från att den frågar om jag är säker på att jag vill ändra 3145 st kalendernoteringar).
  5. Alla mobiltelefoner anno 2010 dyker upp som en enhet på datorn dit man kan kopiera filer. Filerna går sen att spela upp i telefonen. Men nej, inte på en 8.000-kronorstelefon från Apple inte. Den dyker upp på min Windows 7-dator, men enheten är skrivskyddad, du kan m.a.o. kopiera bilderna från den, men inte lägga in nåt.
  6. Tangentbordet. Det är inte speciellt bra och T9:an funkar sådär. Det finns säkert någon fiffig inställning som jag inte hittat, men skriver jag ett ord som inte finns i ordlistan och telefonen har ett bättre förslag så byts mitt icke-ordliste-ord ut mot det telefonen tror att jag ville skriva.
På plussidan så är de flesta appar hyfsat billiga och det är skönt att ha något att spela på när man har lite dötid.

En annan bra grej är den suveräna och lättåtkomliga sökfunktionen (som dock inte funkar på Tasks till exempel, eftersom dessa ligger i en app.) Söker jag på kalendernoteringar så kommer jag dock till fel kalender eftersom jag inte använder den inbyggda. De delar i alla fall databas, så jag hittar mötet jag söker.

Och nu till alla sektmedlemmar: Man kan inte med ena handen hävda att iPhone är en telefon för alla som bara vill plocka upp telefonen ur lådan och använda den, att det är bra att alla inställningar saknas, och samtidigt kontra ovanstående erfarenheter med att det finns hack och appar att ladda ner.

Jag är inte intresserad av att tanka ner halvtaskig programvara som någon finnig fjortonåring tar 15 kr för, för att upptäcka att den saknar de mest basala funktionerna samt innehålla en massa suspekta funktioner, splash-screens och fula interface. En telefon måste ha stöd för vecko-vy, tasks och enkel filöverföring out of the box. Speciellt om man tar 8.000 kr för den (Nej, en 3GS kostar väl inte så mycket, men samma sak gäller ju 4:an).

Nej, iFånen kommer nog skrotas snart till förmån för en Windows 7-mobil. Android har jag redan förkastat.
Tasks använder jag kalendern till i min iPhone. Funkar lysande för mina behov iallafall.
 
Bricco skrev:
Tasks använder jag kalendern till i min iPhone. Funkar lysande för mina behov iallafall.
Det blir ju lite bökigt om man vill lägga in en uppgift som kan påbörjas tidigast om en vecka och som skall vara färdig i år.
 
Milkshaken skrev:
Vojma.... Du har PM....
Inte här på Byggahus i alla fall... ???
 
Milkshaken
vojma skrev:
Inte här på Byggahus i alla fall... ???

:( Jävlar det gick inte iväg, måste ha klickat bort det eller klickat backstep eller nåt, men hursom, inom någon minut har du ett iaf...:)
 
inte värt att säga nåt längre om Iphone.... För varje inlägg man skriver så lägger Troberg upp 4 st citat om detta....
Tja, när folk kommer med felaktiga påståenden så låter jag inte det stå oemotsagt. Det gynnar ingen att okunskap sprider sig.

Det finns säkert någon fiffig inställning som jag inte hittat, men skriver jag ett ord som inte finns i ordlistan och telefonen har ett bättre förslag så byts mitt icke-ordliste-ord ut mot det telefonen tror att jag ville skriva.
Om någon vet hur man stänger av ordlisteskiten så säg gärna det. Jag är fruktansvärt trött på att den försöker göra om "att" till "AT&T".

Jag är inte intresserad av att tanka ner halvtaskig programvara som någon finnig fjortonåring tar 15 kr för, för att upptäcka att den saknar de mest basala funktionerna samt innehålla en massa suspekta funktioner, splash-screens och fula interface.
Ah, ytterligare en fördel med öppen kod. Man behöver inte köpa något som man inte har testat först.

Tasks använder jag kalendern till i min iPhone. Funkar lysande för mina behov iallafall.
Nja, det är något annat. Tasks/Todo är mer saker som ska göras, men som inte nödvändigtvis behöver ha en deadline. Tex har jag en lista på väggen med "Saker att köpa när jag får råd". Sådant kan man inte göra i en kalender.
 
Troberg skrev:
Om någon vet hur man stänger av ordlisteskiten så säg gärna det. Jag är fruktansvärt trött på att den försöker göra om "att" till "AT&T".
Öppna Inställningar
Välj "Allmänt"
Gå ned till "Tangentbord"
Bocka ur "Automatisk korrigering"
Klart
 
Troberg skrev:
Visst kan man det. Någon annan kommer garanterat att kolla det, och då avslöjas bristerna.

Titta tex på incidenten med Therac-25 ([länk]), ett utmärkt exempel på hur stängd programvara inte kan vara säker. Där dog tre patienter och flera fick svåra skador på grund av brister i stängd programvara som uppdagades så fort en oberoende kodinspektion genomfördes. Det var i en branch där man har extremt höga säkerhetskrav, troligen de högsta efter kärnkraftverk, och ändå så upptäcktes inte den dåliga koden internt.
Medicinsk teknik är mitt område och ditt exempel ovan är felaktigt och vilseledande på alla plan. Incidenten du refererar till är från mitten av 1980-talet och givetvis fanns det inte öppen källkod ens som begrepp på den tiden. Vidare var säkerhetskraven på mjukvara i medicintekniska produkter inte alls särskilt stränga på den tiden. Om man jämför med idag är det helt olika planeter.

Inga säkerhetskritiska medicintekniska produkter har öppen källkod såvitt jag vet. Det finns produkter som har delvis kod som har ett ursprung i open source (t ex Linux) men då är mjukvaran omarbetad och stängd, dvs det finns ingen möjlighet för användaren att se källkoden eller modifiera den. En säkerhetskritisk funktion får aldrig ensam enbart bero på exempelvis ett Linuxsystem (eller Windows heller för den delen). I så fall måste det alltid finnas minst ett redundant inbyggt system i bakgrunden som övervakar. Sådana system är alltid undantagslöst proprietära och stängda för användaren.

Hela säkerhetstänkandet i mjukvara för medicintekniska produkter bygger på stängd mjukvara som utvecklas enligt företagets granskade och certifierade kvalitetssystem. Så är det även i andra säkerhetskritiska branscher som flyg och kärnkraft. Open source i de här sammanhangen ligger så långt bort att det inte finns på kartan.

Härmed inte sagt att alla medicintekniska system är 100% säkra, men att open source skulle vara ett möjligt sätt uppnå motsvarande säkerhet är helt felaktigt.
 
Öppna Inställningar
Välj "Allmänt"
Gå ned till "Tangentbord"
Bocka ur "Automatisk korrigering"
Klart
Finns tydligen inte på 2G, har bara Automatiskt versaler, Aktivera caps lock och "."-kortkommando där.

Medicinsk teknik är mitt område och ditt exempel ovan är felaktigt och vilseledande på alla plan. Incidenten du refererar till är från mitten av 1980-talet och givetvis fanns det inte öppen källkod ens som begrepp på den tiden. Vidare var säkerhetskraven på mjukvara i medicintekniska produkter inte alls särskilt stränga på den tiden. Om man jämför med idag är det helt olika planeter.
Det ändrar inte poängen. Även i en så kritisk tillämpning så gav bristen på insyn upphov till fel som dödade människor. När koden fick en utomstående granskning så upptäcktes felen.

Det finns produkter som har delvis kod som har ett ursprung i open source (t ex Linux) men då är mjukvaran omarbetad och stängd, dvs det finns ingen möjlighet för användaren att se källkoden eller modifiera den
Under sådana omständigheter är det inte möjligt att använda Linux, licensen kräver tillgång till koden. I så fall får man använda tex BSD istället.

En säkerhetskritisk funktion får aldrig ensam enbart bero på exempelvis ett Linuxsystem (eller Windows heller för den delen). I så fall måste det alltid finnas minst ett redundant inbyggt system i bakgrunden som övervakar. Sådana system är alltid undantagslöst proprietära och stängda för användaren.
Naturligtvis har man alltid någon form av hårdvaruwatchdog.

Hela säkerhetstänkandet i mjukvara för medicintekniska produkter bygger på stängd mjukvara som utvecklas enligt företagets granskade och certifierade kvalitetssystem. Så är det även i andra säkerhetskritiska branscher som flyg och kärnkraft. Open source i de här sammanhangen ligger så långt bort att det inte finns på kartan.
Nej, säkerhetstänket bygger inte på det, affärsmodellen bygger på det. Det är skillnad.

Dessutom, Linux används i åtskilliga kritiska tillämpningar, som tex flyg, börsmarknaderna, atomubåtar, satelliter med mera.

Härmed inte sagt att alla medicintekniska system är 100% säkra, men att open source skulle vara ett möjligt sätt uppnå motsvarande säkerhet är helt felaktigt.
Korrekt. Open source ger betydligt högre säkerhet.
 
Korrekt. Open source ger betydligt högre säkerhet.
Det är lite "god dag yxskaft" i dina svar...
 
Kära Troll
Jag har både 3Gs och HTC Desire.
Man kan sammanfatta det som följande: Android är utvecklad av män, HTC av Taiwanesiska män (har jobbat där i 10år). Det innebär att man har 6 knappar för att utföra samma saker och funktioner som Apple löser via en knapp p.g.a. att de har tänkt efter.

Android har bling som animerade vindrutetorkare när det regnar i väderrapporten, iPhone saknar behovet av undermenyer.
 
Och på förekommen anledning.
Tråden handlar om en telefon och inte mjukvaruidelogi.
Var nu vänliga och håll den här tråden på rätt köl
/Mats
Moderator
 
Ja det blev lite mkt politik/religion även om jag tar med mig båda sidors åsikter.

Jag har inte fått den i min hand ännu men kommer att ge telefonen den chans priset förtjänar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.