Jag skall gå igenom en vägg i källaren med två st 22mm kopparrör (eller liknande dimension), c-c är ung 15-20cm. Det blir i översta stenen i grunden, som är gjord av lättbetong med vetikala hålrum (anno 1937). Den är ju inte så hård.

Jag har en borrhammare, skall jag mejlsa ut ett stort hål och sedan fylla igen, eller kan man borra sig igenom med en lagom stor borr (ca 30mm)?
 
Krilleman
Mejsla eller borra, hugget som stucket. Själv skulle jag borra mig igenom för att slippa laga så mycket. Tejpa rören med isoleringstape (typ armaflex elller likanande) för att slippa kondens i genomföringen om det rör sig om kallvatten, annars tejpar du iaf så slipper du lägga med någon hylsa och laga upp med puts! Tips!
 
Är värmeledning å kondens skall vi väl slippa. Det andra tror jag inte jag begrep riktigt?
 
Krilleman
Man brukar lägga en hylsa genom betongen så inte mediaröret "gnags" sönder av betongen när längdutvidgninmgar uppstår (kallt varmt kallt varmt...) Man kan använda samma rörmaterial men en dimension större, isolering, skyddsrör typ PEX mm, enkelt förlklarat en skyddshylsa som ligger emot betongen! När du endå gör jobbet, varför inte göra det ordentligt?!
 
Inga av de gamla rören är i och för sig gjorda på det viset, och de har klarat sig i 73 år.
Tänkte nog isolera rören, men skall jag isolera hela vägen igenom blir hålet betydligt större. Får fundera. Tack för tipset! :)
 
Tejpa rören med silvertape eller likanade i genomföringen och isolera emot väggen på båda sidor blir bra
 
Låter fin-fint!
 
Borra 30 mm hål. Stoppa i en hylsa av 28 mm rör. Sen kan du dra 22 mm igenom.
 
Har kommit annat i vägen... Vad för ett borr finns det till borrhammaren. Är det hålsåg, eller finns det "långborr" i de dimensionerna? Skall borra i ett betong tak också, och där lär jag komma rätt på armernigensjärn. Hur gör jag då?
 
Har du en maskin med SDS+ har Dewalt faktiskt en serie med långborr som ligger rimligt i pris. Har för mig att jag betalade runt 450kr för en 30mm som var 450mm långt. Finns givetvis tunnare med. Beijer säljer bla dessa. Spelar ingen roll om det är lättbetong, betonghålsten eller betong, de tar sig igenom detta med så länge du har en hyfsas maskin att driva det hela. Snackar vi betong med lite sten bör du väl ha 4-5J vid 25mm eller över
 
I taket 3 alternativ
Hyr en diamantborr med maskin, och kyl med vatten den går igenom vad som helst kostnad några hundringar och ett perfekt hål
Med "vanlig" hårdmetall borr ge dig inte utan gnag dig igenom järnet kostnaden kan ev bli en ny borr nån hundring
Flytta hålet kostnad gratis
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.