Hej

Bor på västkusten i ett dåligt isolerat hus (ca 130m2) med gamla fönster. Vi tokeldar i en högeffektiv ny braskamin och bränner samtidigt en pall pellets i månaden (nov 2010). Ändå har vi runt 17 grader på morgonen och när vi kommer hem efter jobbet. Man kan ju lätt säga att huset andas :)

Nu till problemet : jag börjar krokna på slitet med pellets och ved. Vi kommer under sommaren tilläggsisolera fasaden och byta till treglasfönster i hela huset. Skall vi samtidigt byta till bergvärme? Antar det går på en hundratusen vilket man ju kan göra nått annat för. Men hur mkt kan man räkna med att förbrukningen går ner med när man isolerar ordentligt? Kanske man slipper kånka den helvetes pelltsen så ofta då?

Några reflektioner kring detta?
 
jag tycker vi har ett uselt isolerat hus ca 90 m2 + 25 m2. värmepumpen drar ca 7000 kWh till uppvärming och 1500 till varmvatten.

Henrikke. hur många kg pellets gör du av med om året? Vilken förbränningsanläggning har du? Några akkumulatortankar? För 100 000 får du en pump och borrning. men det förutsätter att du har tillräckligt många och stora radiatorer.
 
Tjena storkarp

Vi gjorde förra året av med 9 ton i runda slängar. Lägg där till tokeldandet så ser du problemet...
Har en Focus oljepanna utan acktankar. Vi har radiatorer i varje rum och de verkar vara väl tilltagna.

Vi låg på en elförbrukning på ca 7500 kWh förra året och då slösar vi inte. Jag börjar tro ngt e galet...
 
henrikke något är galet. 9 ton är väl minst 35 000 kwh och 7500 kWh el blir även det huvudsakligen till värme. det är ingen ide att byta till bergvärme utan att ta reda på var värmen försvinner. Nu kan du värma elementen med riktigt varmt vatten men med en värmepump blir vattnet sällan över 50 grader och bör helst inte vara över 40 grader. Det betyder att man ofta behöver fler och större radiatorer. Jag tror att du först skall satsa på isoleringen (ta hjälp av expert med värmekamera) när och om du kommer ner i 20 000 kWh pellets kan du fundera på om du vill byta till bergvärme.
 
Min åsikt är väl att fortsätta med pellets om ni nu har en fungerande anläggning efter ni har gjort klart förändringarna då ser du/ni skillnaden före/efter i förbrukning temperaturer mm, blir ju lättare att göra en kalkyl då på hur mycket ni kan spara in om ni byter till bergvärme, annars är det väl kanske svårt att räkna hem kostnaden på installationen av bv.


Men det beslutet är ju helt individuellt efter eget smycke och ekonomi.

Det finns ju en sida på nätet där man beräkna på ett hum om vad skillnaden kan bli före och efter en tilläggsisolering mm.Finns här på forumet nånstanns kanske här eller under isolering.

Passa på att kika på hur mycket isolering ni har på vinden när ni ändå gör en omfattande förändring det är ju trots allt där som en tilläggsisolering betalar sig.
 
Ja det är ju helt sjukt! Snacka om att elda för kråkorna...en misstanke är radiatorrören i källaren. De har gammal isolering runt sig. Kanske värt att byta mot sånna där plasthöljen man kan köpa billigt på Bauhaus.
 
hmm inga acktankar, det är nog något som du behöver men har ju ingen aning om du har plats för det.

Inte konstigt att det bli mycket spring då.

Kanske 2st 500 el. 750l tankar med förberett för solenergi vore nått, ni verkar ju bo lämpligt för det.
 
Tack alpha... På vinden är det tilläggsisolerat med 50 cm ull. Så jag undrar lite var alla kWh tar vägen...
 
Ack. tankar har väl ingen större betydelse om man eldar med pellets annat än att man får längregångtid på pelletsbrännaren?

Sotar du ofta? det brukar göra skillnad.
 
Var 5:e dag som det är nu blackadder...
 
blackadder skrev:
Ack. tankar har väl ingen större betydelse om man eldar med pellets annat än att man får längregångtid på pelletsbrännaren?



Det har det kanske inte, är ingen expert på det området utan tänkte bara att det bör väl bli jämnare värme och kortare driftstid men jag överlåter det området till någon som kan ge dig(TS) en korrekt bedömmning d^_^b
 
Det måste vara ett himla drag någonstans för att komma upp i den energin. ag tror inte du skall bry dig om rlren i källaren riktigt än (om du inte har källardörren öppen förstås?) Den lilla värmen som avges genom den gamla isoleringen hjälper till att värma upp källaren och huset ovanför.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.