Paul-Staffanstorp skrev:
För att återgå till topic så kan jag tycka att 26000:- låter mycket för att spackla upp ett bakfall i ett enbilsgarage... :S
Uppenbarligen kommer de inte att lyckas med första försöket, kanske inte ens andra och massor med spackel kommer att blandas i onödan eftersom de gör fel. ;)
 
Skärpning!!!

Jag har raderat 30 inlägg som handlar om helt andra saker än trådskaparens problem.
 
F
hempularen skrev:
Skärpning!!!

Jag har raderat 30 inlägg som handlar om helt andra saker än trådskaparens problem.

Skärpning på dig med!!!

Du har raderat sånt som absolut handlade om trådskaparens problem. Läste du inläggen innan du raderade?
 
F
Tyresö skrev:
Har man ingen höjdlaser, så är det helt rätt att använda den gjuttekniken - det är en väldigt väl utprovad och en väl fungerande teknik och ytan blir precis lika bra som om den är gjuten med höjdlaser - även om jag personligen föredrar höjdlaser.

Dragbans-tekniken är speciellt bra (och att föredra) när man ska gjuta t.ex ett golv till en biltvätthall, med en väldigt lång avloppskanal mitt i plattan.
Menar du att dom skulle ha gjort som proffsgjutare med en laser på stor glasfiberplatta och lyckats få en jämn platta på det sättet? Med tanke på vad du skrev om entreprenören så är jag tveksam. Så jävla lätt med laser, raka och sloda är det inte. Dragbanor och en riktig rätbräda som man inte lutar och böjer tycker jag är betydligt säkrare för oerfarna amatörer.
 
Tyresö
fsn skrev:
Menar du att dom skulle ha gjort som proffsgjutare med en laser på stor glasfiberplatta och lyckats få en jämn platta på det sättet? Med tanke på vad du skrev om entreprenören så är jag tveksam. Så jävla lätt med laser, raka och sloda är det inte. Dragbanor och en riktig rätbräda som man inte lutar och böjer tycker jag är betydligt säkrare för oerfarna amatörer.

Jo, det stämmer. har man vägt in dragbanorna helt rätt, då är det den säkraste metoden om man inte är en van gjutare - det finns även mycket erfarna betongare som använder samma teknik.

Själv föredrar jag höjdlaser, för då slipper man förbereda med att blanda betong och väga in dragbanorna, låta betonghögarna brinna - för att sen gjuta.
Det är även en tyngre och mer slitsam metod att gjuta med dragbanor.

Har man en höjdlaser, då gjuter man direkt utan förarbete och kollar varje enskild m2. Lokalfallet till golvbrunnarna drar man ut med en brädbit under gjutningen.
Det är därför det är lättare med en höjdlaser - om man nu har tekniken att sätta ner lasern på exakt samma sätt alla m2 på plattan.

Min erfarenhet som betongpumpare är att 99% av alla plattor gjuts med höjdlaser, Det är oftast äldre betongare (55 - 60 år) som använder dragbanor pga dom är mest vana vid den tekniken, sen gammalt.

Yngre betongare använder helt uteslutande höjdlaser.
 
Tyresö

Går det inte att bara gjuta 3cm finbetong på den bef plattan? Med fall mot brunnen?
 
Tyresö
kamilenski skrev:
Tyresö

Går det inte att bara gjuta 3cm finbetong på den bef plattan? Med fall mot brunnen?

Nej, det är inte lämpligt att gjuta tunnare än 5 cm med betong pga att betong kräver ett ingjutet armeringsnät för att inte spricka, och det är då riktigt gränsfall om det går att gjuta enbart 3 cm med betong. Det finns betongsorter som klarar så tunna gjutningar utan armering, men då är den tillverkad på en betongstation - jag är inte så insatt i alla färdiga betongsäckar som finns för hemmafixare. Välj i så fall en sort med ett K-värde på över 50

Det är då bättre med flytspackel, om man vill vara säker på att det ska hålla.
Och anledningen till det är att flytspackel har ett K-värde på minst 70.
 
Redigerat:
falegname
haw skrev:
Hej,

Jag vill med detta inlägg varna personer att använda sig av Fahlen Bygg. Företaget är oseriöst och slutar svara på mail samt telefonsamtal och återkopplar inte.

Bakgrund:
Beställde ett Mellby garage och entreprenaden beställde jag av Fahlen Bygg. Ett kontrakt där allt ingick. Gräva, gjuta platta samt montera ihop garaget.

Vill understrycka att Kommunikationen med Mellby varit mycket bra så ingen skugga över de. De har varit mer än hjälpsamma i alla frågor jag haft.

När Fahlen blev färdig med arbetet betalade jag fakturan.

Den platta jag beställde har golvbrunn för att hantera smältsnö. Inte för att tvätta bilen.
Nu första vintern upptäckte jag att när jag kör in bilen så samlas 1cm vatten längs väggarna i hela garaget. Det är alltså bakfall. Har också upptäckt mögelskador på ett flertal ställen pga detta. Jag känner mig ganska lugn och jag trott att jag anlitat en seriös firma.

Jag ringer Anders Fahlen varav han kommer dit och tittar och meddelar det där är inget fel. Visar tydligt mögelskadorna samt hur mkt vatten det är längs väggarna. Det är också fuktigt som ett tropiskt klimat inne i garaget.

Ber Fahlen att titta igen för jag har beställt golvbrunn och vattnet ska såklart rinna mot den. Här började problemet. Företaget meddelar att det är inget byggfel. Garageplattan håller sig inom toleranserna. Den högsta punkten är 6mm högre än brunnen. Då är det lätt att räkna var vattnet hamnar. Detta vill inte Fahlen åtgärda. Jag ringer säkert 10gånger på 10 dagar samt skickar sms om att jag vill ha svar. Till slut kommer SMS med att de kan tänka sig åtgärda detta för 26 000:-.

Efter jag fått detta sms. Får jag som helst inget svar. Jag har reklamerat plattan både skriftligt och muntligt. Sen är det ett tiotal småfel som jag inte sagt ngt alls om då jag tycker plattan varit den stora delen. Två exempel är isolering som sticker ut på en av mellanväggarna på utsidan. Porten är dåligt justerad så den nyper till varje gång den ska öppna eller stänga.

Vill också påpeka att jag alltid varit väldigt trevlig och saklig i min kommunikation men nu när jag inte ens får svar så är mitt tålamod slut. Vill därför varna andra familjer att inte använda firman. Det är ju först när det blir fel man ser vad firman går för. Alla är trevliga och svarar innan de fått jobbet.

Vill ni ha mer info eller komma och titta är ni välkomna att bedöma med egna ögon. Jag har bestämt mig att avsluta samarbetet med Fahlen Bygg och hitta en annan firma som kan ordna bakfallet och betala för detta. Har tvättat bort möglet och penslat på boracol samt ställt en luftavfuktare tillsammans med byggfläkt där nu. Det börjar torka upp sakteligen.

Vill återigen påpeka. Mellby garage har varit riktigt bra och de har inget ansvar alls för denna händelse.

Garagebygget har kostat ungefär 340 000:-. (Enkelbilsgarage som är isolerat). Så ser ni vilken prisnivå jag legat på.
Vad kostade själva plattan och vad var mellbys kostnad för enbart garageleveransen?

Mellby garage levererar väl en sten på ca 10 cm som ska limmas mot plattan för att undvika dessa problem.
Det är något som inte stämmer i priset, då det knappast är normalt att betala 340.000 för ett "enkelmellbygarage".
 
Hej,

Den sten på 10cm har jag aldrig ens fått information om? Är det ngt som Mellby levererar?
Priset på 340 är med allt och inkluderar bygglovskostnader samt elen till garaget. Som bara den gick på drygt 30k.

Strax under 100 för plattan samt montering av garaget. Resten gick till Mellby, Bygglov, Elarbeten, Färg.
 
Värt att nämna att det enda jag gjorde själv var målningen. Allt annat har jag lejt ut vilket gör att kostnaden sprungit iväg. Finns ju många händiga privatpersoner här på forumet. Det verkar som att det blir bättre och billigare då.

Byggbranschen är väl få branscher där dyrt absolut inte betyder kvalite. Hade jag anlitat halvskum arbetskraft hade jag kunnat komma undan med hälften av kostnaden med troligen liknande resultat som nu.

Jag kommer troligen anlita en annan firma som får spackla upp detta och sedan måla med epoxy så man inte ser att man spacklat. Då tänker jag använda industrispackel så det verkligen håller. Detta måste jag tyvärr vänta med till våren då det är för kallt nu och porten måste vara öppen för att få till snygg avslutning. Vid minusgrader så härdar inte spacklet rätt. Det finns tydligen spackel som klarar frost men den är inte lika stark.
 
Tyresö
Ett tips om du ska måla med epoxifärg: Använd då den sorten som man strör ut färgad sand över, så att golvet blir som ett sandpapper. Målar du bara med vanlig slät epoxi utan sand, så kommer golvet bli snorhalt när det är blött - och då menar jag halare än nybonad parkett. Totalt livsfarligt.
 
*skratt* fick en bild när frun står där inne med matkassarna och benen i luften och armarna utsträckta.

Tack för tipset med sand :). Ska definitivt kolla upp det.
 
Tyresö
Jag hittade inget annat företag som håller på med sån ytbeläggning som jag menar, men det är sån här yta jag menar.

http://www.welvenol.se/

.....och jag som trodde att jag var ensam med att tycka det är skitkul när ens fru halkar omkull.....Hon gjorde en rejäl vurpa på Hellasgården i förra veckan - jag hade ju "första parkett" och såg allt - fy f-n vad jag skrattade när hon gled som en säl med huvudet före genom snön...Min underbara fru.
 
Redigerat:
Känner igen Fahlen, han var entrepenör för det Götenehus som vi köpte av den familj som byggt/beställt huset (vi är alltså andra ägaren av huset)

Vi fick ett vattenskada i huset och i samband med att vi felsökte detta och försökte komma tillrätta med vem som var ansvarig och hur felet/skadan hade kunnat uppstå kontaktade vi XXXX XXXXX som hade haft totalentrepenaden för huset..

Han var inte villig att ta ansvar eller sätta sig in i vårt problem trots att han var ansvarig för totalentrepenaden. Vi kontaktade honom vid flertal tillfällen för att utreda detta och förberedde även en reklamation mot honom.

Vi hade tur och fick dock ersättning av GarBo och Chubb (dolda fel försäkringen) så vi klarade oss ur detta utan större ekonomisk skada men man tappade helt förtroendet för Fahlen.

Mvh

E
 
Det är den erfarenheten jag också har av Fahlen. Inget engagemang eller vilja att lösa problemet. För att få kontakt får man ringa ca: 10 gånger innan man kommer fram. En gång fick jag ringa från ett annat nummer för att han skulle ens svara i telefonen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.