Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Åter igen Troberg.. Du talar ur en programerares syn på det och inte en användare.. Enligt din syn på världen så är alla som inte Jailbreakar totala Idioter och kör med nått som inte fungerar. Uppenbarligen fungerar det då så många kör med det. Jag tror att du slipper att någon säger emot dig om du släpper din syn då din syn bygger på att man kan programeringen. Har du inte den kunskapen så kan du ALDRIG avgöra om ett program är säkert eller ej. I Iphone har du en tryghet, som ifs allt annat är 100% då det finns folk som sitter och hanterar det. Det finns ingen människa som är ofelbar. MEN det är en bra trygghet den stora skaran
Och jag säger det igen, kan du inte leva med det KÖP INTE IPhone.
Men kan du leva med att det fungerar är IPhone ett alternativ.
Android Market lider av bra mycket fler Tidsbomeber än vad Appstore gör. Det baserar jag på vänner som jag känner som gör program både för Iphone och android..
Och sen kolla en extra gång innan du gapar om att dittan å dattan inte finns. Skype finns till IPhone.
Apple lyssnade på användarna. FTP server finns. Så en fråga lever du fortfarande kvar med din 2G eller?

Men visst, du får ha din tro. Men snälla Tona ner den då det är inte det TS frågar efter. Din åsikt passar sig för den lilla skara som kan hantera programkoden. vilket inte är många % av det totala

Till sist. du BEHÖVER inte jailbreaka för att ha en fungerande telefon som en vanlig användare.
 
OK, Troberg. Du har alltså inte kollat:

- Skype finns på AppStore
- Air Sharing finns på AppStore.
- Diverse FTP-klienter OCH servrar finns på AppStore.
- Bittorrent-klienter finns inte på AppStore och där har Apple klart och tydligt tagit ställning. Men varför i helvete vill jag ha in en bittorrentklient i min iPhone? All distribution av programvaror sker ju via AppStore. Vad skulle jag behöva hämta via bittorrent till min iPhone?

Funktionen av en iPhone garanteras av Apple. Det är därför alla appar på AppStore passerar deras nålsöga. Kvalitet, kvalitet och kvalitet. Funktionen är alltid garanterad. De enda som drabbas av en miss här är Apple själva.

Så förutom att du ANSER att jailbraking är ett måste för att alla mobilägare MÅSTE var kodare och hackers och att Apple (och Telia) är rövknullare, så verkar ju faktiskt en iPhone vara som hand i handske för TS. :)



Annars kan ju TS alltid ladda ner Android till sin iPhone. ;)
http://sourceforge.net/projects/idroid/files/iDroid Releases/idroid-release-0.1a.tar.bz/download
 
Troberg skrev:
Nu är du förvirrad.

Det finns en jätteanledning att jailbreaka den: Telia. Jag får hellre ett lavemang med smält bly än att vara kund hos dem igen.
Vem är det som är förvirrad? Vad har Telia med saken att göra? Eller har du helt enkelt bott i en grotta sedan tiden då det bara var Telia som sålde iPhones?
 
Så ja... hade inte en aning om att ämnet var SÅ infekterat. Jag har nu plöjt igenom hela den andra tråden och även om jag inte är lika tekniknördig som Troberg så är det några av hans punkter som jag redan nu känner att jag kommer att reta mig på.

2. Man är låst till iTunes. Skitprogramvara som dessutom bara finns för ett par operativsystem. Funkar mycket dåligt med Linux.

Jag har hört mkt skit från min vänner som använder detta.

3. Inget stöd för USB Mass Storage. Se ovanstående punkt.

Big Shit!
(Redan) Här känner jag att bägaren är full.

4. Saknar mycket som borde finnas, tex MMS, videoinspelning, svensk ordlista (hur mycket suger det att alltid får "att" ersatt av "AT&T"?) och så vidare.

VA??? Går det inte att skicka MMS med en iPhone??? Finns det inte svensk ordlista???

5. Går inte att bläddra musik efter filnamn och katalogstruktur, bara primitiva taggar.

Retsamt! Retsamt De luxe!

6. Struligt att lägga in ljudböcker på den, speciellt utan iTunes.

Retsamt! Retsamt De luxe!

7. Dåligt stöd för filformat för musik, framför allt OGG.

Fixar den MP3 och WMA så räcker det för mig...

8. Går inte att lägga in vilken ringsignal man vill, utan det är en betaltjänst som kräver att ljudet finns i iTunes. Visst, det går att hacka sig runt, men det är på tok för struligt.

Ehhh??? Seriöst?

9. Går inte att lägga in egna SMS-signaler alls.

Ehhh??? Seriöst?

14. Går inte att byta batteri. Seriöst, hur tänkte de när det inte går att byta förbrukningsmateriel?

Vad har batteriet för lisvlängd?

16. Operatörslåst. Jag skulle inte ha Telia som operatör om det så ingick en daglig avsugning i abonnemanget. Visst, man kan låsa upp den, men det är krångligt och en riskoperation.

Eftersom man bor och verkar i Norrbottens inland så är man så illa tvungen att nyttja Telia eftersom inget annat fungerar här. Är Telia särskilt dåliga på iPhone eller är det bara ett allmänt agg mot Telia?

17. Sensorn som ska stänga av pekkänsligheten när man håller den mot örat funkar halvdant, så det är ganska vanligt att den tex går över till högtalarläge när man talar.

Retsamt.

 
vojma skrev:
Så ja... hade inte en aning om att ämnet var SÅ infekterat. Jag har nu plöjt igenom hela den andra tråden och även om jag inte är lika tekniknördig som Troberg så är det några av hans punkter som jag redan nu känner att jag kommer att reta mig på.

2. Man är låst till iTunes. Skitprogramvara som dessutom bara finns för ett par operativsystem. Funkar mycket dåligt med Linux.

Jag har hört mkt skit från min vänner som använder detta.

3. Inget stöd för USB Mass Storage. Se ovanstående punkt.

Big Shit!
(Redan) Här känner jag att bägaren är full.

4. Saknar mycket som borde finnas, tex MMS, videoinspelning, svensk ordlista (hur mycket suger det att alltid får "att" ersatt av "AT&T"?) och så vidare.

VA??? Går det inte att skicka MMS med en iPhone??? Finns det inte svensk ordlista???

5. Går inte att bläddra musik efter filnamn och katalogstruktur, bara primitiva taggar.

Retsamt! Retsamt De luxe!

6. Struligt att lägga in ljudböcker på den, speciellt utan iTunes.

Retsamt! Retsamt De luxe!

7. Dåligt stöd för filformat för musik, framför allt OGG.

Fixar den MP3 och WMA så räcker det för mig...

8. Går inte att lägga in vilken ringsignal man vill, utan det är en betaltjänst som kräver att ljudet finns i iTunes. Visst, det går att hacka sig runt, men det är på tok för struligt.

Ehhh??? Seriöst?

9. Går inte att lägga in egna SMS-signaler alls.

Ehhh??? Seriöst?

14. Går inte att byta batteri. Seriöst, hur tänkte de när det inte går att byta förbrukningsmateriel?

Vad har batteriet för lisvlängd?

16. Operatörslåst. Jag skulle inte ha Telia som operatör om det så ingick en daglig avsugning i abonnemanget. Visst, man kan låsa upp den, men det är krångligt och en riskoperation.

Eftersom man bor och verkar i Norrbottens inland så är man så illa tvungen att nyttja Telia eftersom inget annat fungerar här. Är Telia särskilt dåliga på iPhone eller är det bara ett allmänt agg mot Telia?

17. Sensorn som ska stänga av pekkänsligheten när man håller den mot örat funkar halvdant, så det är ganska vanligt att den tex går över till högtalarläge när man talar.

Retsamt.

Så var det ju det här med faktakoll då.

2. iTunes behövs i vissa lägen t.ex. vid återställning. Annars finns det 13 på dussinet alternativ. Be mig inte räkna upp dem, för [åsikt] iTunes är en guldprogramvara [/åsikt] för min del.

3. Den har inte stöd för standarden "USB Mass Storage".
3. Det går att kopiera filer fram och tillbaka på femtielva andra sätt. Framför allt med alternativen till iTunes och även med appar.

4. MMS finns. Videoinspelning (och redigering) finns. Svensk ordlista finns

5. Det går med de alternativa verktygen primitivt bläddra med filnamn och katalogstruktur (mappstruktur som det heter nuförtiden). Trodde faktiskt inte att någon gjorde detta 2010. ;)

6. Nej. det är fel. Så länge formaten stöds av spelaren funkar det fint.

7. MP3, AAC, Apple Lossless funkar. WMA kommer aldrig någonsin i närheten av en Apple-produkt. Vill man krångla till med OGG finns VLC och andra ljudspelare. HiFi-nördarna kör Core Audio AAC som även råkar heta iTunes Plus. Läs på hydrogenaudio om detta. Överkurs.

8. Det går fint, men inte direkt i iTunes. Finns massvis med verktyg som fixar detta.

9. Det stämmer att det inte går. Har dock inte kollat hur man gör. Kollegan har egna SMS-signaler i en icke jailbrake:ad iPhone. Kollar med honom om det är viktigt.

14. Svårt att veta livslängden i och med att ingen av mina kunder än har lämnat in sin telefon än. Snart 2,5 år med andra ord. Batteriet kan sedan bytas på verkstad.

16. Telia funkar bäst enligt kunderna. Beror naturligtvis var man bor.

17. Har jag inte hört. På iPhone 4 var det tvärtom, men det fixades i följande uppdatering.
 
Redigerat:
Ja eftersom priset är minst sagt överkomligt så kommer jag att ge den en chans. Tycker jag om den så kanske jag uppgraderar till en 4:a när mitt nuvarande abonnemang löper ut.
 
3. Finns betydligt vassare tjänster (som är mer 2010 än 1998) att använda, t.ex Dropbox som är helt outstanding..

4. I HD t.o.m (720p med iPhone 4)

Andra plus med iPhoneplattformen kontra många andra telefoner är de frekventa uppdateringarna och buggfixarna. Har haft 3-4 HTC tidigare (ej Android iofs) där det släpptes 1 buggfix men inga fler. Ofta introducerades nya buggar som man helt enkelt fick leva med eller byta telefon. Vet inget alternativ med samma no-nonsens användavänlighet, supportärendena har drastiskt sjunkit efterhand som vår säljstyrka har gått över till iPhone.
 
RFL skrev:
3. Finns betydligt vassare tjänster (som är mer 2010 än 1998) att använda, t.ex Dropbox som är helt outstanding..

4. I HD t.o.m (720p med iPhone 4)

Andra plus med iPhoneplattformen kontra många andra telefoner är de frekventa uppdateringarna och buggfixarna. Har haft 3-4 HTC tidigare (ej Android iofs) där det släpptes 1 buggfix men inga fler. Ofta introducerades nya buggar som man helt enkelt fick leva med eller byta telefon. Vet inget alternativ med samma no-nonsens användavänlighet, supportärendena har drastiskt sjunkit efterhand som vår säljstyrka har gått över till iPhone.
Men hur klarar sig dina kollegor med vetskapen att vara ägda, inte ha tillgång till torrentnedladdning, och inte ha möjlighet att granska koden innan??? ;)
 
frohike skrev:
Men hur klarar sig dina kollegor med vetskapen att vara ägda, inte ha tillgång till torrentnedladdning, och inte ha möjlighet att granska koden innan??? ;)
De ligger sömnlösa :)
 
Milkshaken
Herregud..... Jag har haft min IP4 sedan 13-aug... helt jävla kanonnöjd.... Har inte det minsta ångest eller begär av kontroller hit eller dit. Utan det jag vill uppdatera det gör jag jättesmidigt med Itunes 10.... annars så tömmer jag eller lägger in andra bilder genom mass-Storage... Dvs genom att koppla in den som vanligt i ett ledigt USB uttag....
Ringsignalerna räcker mer än väl till, och som andra skrivit.... App-store.... Det behövs inte annat, det finns allt för alla där.... Och säkerheten är ju riktigt hög tack vare denna tjänst......
Du kommer riktigt nära IP4 genom en 3 Gs.... men du har några få begränsningar i hårdvaran såsom kameran, det går inte att filma i HD med den i 3 Gs vad jag vet..... Så mycket annat är det inte som fattas, tack vare mjukvaruuppdateringen till minst I.OS 4, 1- 4,2
 
Åter igen Troberg.. Du talar ur en programerares syn på det och inte en användare.. Enligt din syn på världen så är alla som inte Jailbreakar totala Idioter och kör med nått som inte fungerar.
Nej, jag talar som användare, jag har aldrig programmerat något för iPhone. Grejen du missar är att utan tillgång till källkoden så har du inga garantier för att den ska funka i framtiden.

Jag tror att du slipper att någon säger emot dig om du släpper din syn då din syn bygger på att man kan programeringen.
Snälla, läs vad jag skriver!

Man behöver inte kunna programmera för att ha nytta av att källkoden är öppen, det räcker att någon annan kan programmera för att det ska gynna även icke-programmerare. Med öppen källkod så blir programmen säkrare, stabilare, framtidssäkrare och utvecklas snabbare och bättre.

Det gynnar alla.

Har du inte den kunskapen så kan du ALDRIG avgöra om ett program är säkert eller ej.
Visst kan man det. Någon annan kommer garanterat att kolla det, och då avslöjas bristerna.

Titta tex på incidenten med Therac-25 (http://en.wikipedia.org/wiki/Therac), ett utmärkt exempel på hur stängd programvara inte kan vara säker. Där dog tre patienter och flera fick svåra skador på grund av brister i stängd programvara som uppdagades så fort en oberoende kodinspektion genomfördes. Det var i en branch där man har extremt höga säkerhetskrav, troligen de högsta efter kärnkraftverk, och ändå så upptäcktes inte den dåliga koden internt.

I Iphone har du en tryghet, som ifs allt annat är 100% då det finns folk som sitter och hanterar det.
Jo, jag vet hur det går till. Utvecklare blir ålagda att fixa biggar efter att de blivit ett problem, samtidigt som de jobbar häcken av sig för att fixa deadline för nästa version. Hur är det bättre än att ha koden öppen så att buggarna fixas INNAN de kommer ut i skarp drift och blir ett problem?

Och sen kolla en extra gång innan du gapar om att dittan å dattan inte finns. Skype finns till IPhone.
Apple lyssnade på användarna. FTP server finns. Så en fråga lever du fortfarande kvar med din 2G eller?
OK, de ändrade sig efter att folk skällde skiten ur dem. Ska det behövas? Det finns fortfarande massor av applikationer som de inte har släppt genom, tex Googles textuppläsning, iBoob, torrentklienter, tidnings-apps för tidningar som innehåller porr och så vidare.

Apples restriktioners enligt wikipedia:

"As stated in the SDK agreement, applications must not duplicate the functions of the iPhone itself, for example by providing an email interface, or having the same elements as the built in SMS app. Applications have also been rejected for duplicating the functionality of iTunes. Applications may be rejected if they are of only "limited utility". Some reports indicate that toolbars must be placed at the bottom of the screen, and the vibration function should only be used for alerts."

Det är rätt så allvarliga restriktioner.

Men visst, du får ha din tro. Men snälla Tona ner den då det är inte det TS frågar efter.
Det är precis vad TS frågar efter: "Era sämsta erfarenheter med iPhone". Om någon frågar efter dåliga erfarenheter så är det väl snarare fanboysen som är off topic?

Din åsikt passar sig för den lilla skara som kan hantera programkoden.
Återigen, det gynnar alla, även de som inte kan programmera själv. Ditt resonemang är lika fel som att man inte har nytta av att det finns reservdelar till bilen om man inte kan reparera den själv.

Till sist. du BEHÖVER inte jailbreaka för att ha en fungerande telefon som en vanlig användare.
Att ta kontroll över hårdvaran är det ENDA sättet att garantera framtida funktion.

Bittorrent-klienter finns inte på AppStore och där har Apple klart och tydligt tagit ställning. Men varför i helvete vill jag ha in en bittorrentklient i min iPhone? All distribution av programvaror sker ju via AppStore. Vad skulle jag behöva hämta via bittorrent till min iPhone?
Exakt, de censurerar urvalet.

Jag skulle se en enorm nytta med en torrentklient på en telefon med WiFi. Man kan då dela filer enkelt och anonymt med folk som man bara råkar passera på gatan, helt ospårbart.

Funktionen av en iPhone garanteras av Apple.
Vilket är anledningen till att det inte finns någon garanterad funktion. Apple kan gå omkull. De kan lägga ner produkter. De kan köpas av någon med andra prioriteringar. De kan få en annan inriktning än vad kunderna vill ha.

Apple kommer inte att finnas för alltid, men om källkoden var öppen så skulle plattformen kunna finnas och uppdateras så länge som det finns intresse av den.

Det är därför alla appar på AppStore passerar deras nålsöga. Kvalitet, kvalitet och kvalitet. Funktionen är alltid garanterad. De enda som drabbas av en miss här är Apple själva.
Fast de censurerar inte beroende på kvalitet, utan beroende på vad som passar deras affärsmodell, och de som drabbas av det är inte Apple, det är kunderna.

Så förutom att du ANSER att jailbraking är ett måste för att alla mobilägare MÅSTE var kodare och hackers och att Apple (och Telia) är rövknullare
Återigen, alla måste inte vara programmerare, men alla gynnas av öppen kod.

Apple är inte uslare än tex MS, men de har en föråldrad affärsmodell. Telia äter små barn. Jailbreaking är ett måste.

Annars kan ju TS alltid ladda ner Android till sin iPhone.
Det ligger i min plan, tänkte bara ge det ett par versioner så att det blir stabilare och så att man kan plocka bort iPhone's OS helt, så man slipper kunna dual-boota det.

2. iTunes behövs i vissa lägen t.ex. vid återställning. Annars finns det 13 på dussinet alternativ. Be mig inte räkna upp dem, för [åsikt] iTunes är en guldprogramvara [/åsikt] för min del.
Det finns alternativ, men eftersom Apple vägra publicera protokollen för kommunikation så funkar de skitstolpigt.

Däremot kom jag på en sak till som jag ogillade med iTunes: Den vill se telefonen som originalet när det gäller musikfilerna. För mig är det idiotiskt, jag har min filserver som är originalet, och sedan har jag ett urval av musike på telefonen.

3. Den har inte stöd för standarden "USB Mass Storage".
3. Det går att kopiera filer fram och tillbaka på femtielva andra sätt. Framför allt med alternativen till iTunes och även med appar.
Visst, men då måste man installera saker, något som man inte alltid kan göra på en främmande dator. Har telefonen stöd för USB Mass Storage kan man dessutom göra coola saker som att bara jacka in den i bilstereon och använda den som ett USB-minne att spela musik från, eller varför inte installera ett operativsystem på den så att man kan boota vilken dator som helst som man råkar sitta vid från telefonen och alltid ha "sin egen dator".

4. MMS finns. Videoinspelning (och redigering) finns. Svensk ordlista finns
Numera, men det dröjde.

6. Nej. det är fel. Så länge formaten stöds av spelaren funkar det fint.
Inte om du vill att den ska förstå att det är en ljudbok. Lägger du in en hemtankad MP3-ljudbok så kommer den att hamna bland musiken, vilket suger om man gillar att köra slumpmässig uppspelning av musik.

Herregud..... Jag har haft min IP4 sedan 13-aug... helt jävla kanonnöjd.... Har inte det minsta ångest eller begär av kontroller hit eller dit.
Det är många som tänker så, och sedan står de handfallna när saker krånglar. Det lönar sig att vara proaktiv och använda stabila produkter där så är möjligt, och stabilitet kräver öppen källkod.

rs så tömmer jag eller lägger in andra bilder genom mass-Storage...
Visst, det glömde jag, den har någon halvvariant för USB Mass Storage som bara ger access till foton, men inte musik eller OS.

App-store.... Det behövs inte annat, det finns allt för alla där.... Och säkerheten är ju riktigt hög tack vare denna tjänst......
Som sagt, AppStore garanterar inte säkerhet, den garanterar överensstämmelse med Apples affärsmodell. Säkerhet kan bara garanteras genom allmän insyn.

Jämför de här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Security_through_obscurity (detta är vad Apple förlitar sig helt på)
http://en.wikipedia.org/wiki/Security_through_transparency (detta är vad öppen källkod erbjuder)
http://en.wikipedia.org/wiki/Security_by_design (detta är hur öppen källkod byggs, eftersom öppenheten gör att brukarna kräver det)

det går inte att filma i HD med den i 3 Gs vad jag vet
Det är iofs rätt ointressant, eftersom en så liten lins inte har kvalitet nog för att göra en sådan upplösning rättvisa. Det är som att ge Louis Armstrong en vuvuzela att spela på, det finns liksom bara så mycket man kan göra med det instrumentet. Det är dock inte specifikt för iPhone, det gällar alla telefoner, åtminstone tills man bygger in en telfon i en systemkamera.
 
Milkshaken
inte värt att säga nåt längre om Iphone.... För varje inlägg man skriver så lägger Troberg upp 4 st citat om detta.... Och dom allra flesta citaten är egna tolkningar.....

Vojma.... Du har PM....
 
Mitt största problem med min iPhone är att den skiten ringer heeeela tiden.
 
Henrikke skrev:
Mitt största problem med min iPhone är att den skiten ringer heeeela tiden.
Mmm måste va nått skumt i Koden tror jag,, min gör samma sak.. Frugas SE lider av nån bugg i den låsta programvaran som både tar emot och skickar en massa sms..
Nu har hon dock köpt sig en Android, ska bli kul och se hur den beter sig :wow:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.