Nu har det hänt igen, andra gången den här säsongen.
Möss som äter upp utloppslangen på diskmaskinen vilket självklart gör att det läcker och elextroluxservice får sig ett samtal för att byta ut den och jag blir en massa pengar fattigare.

Finns det något man kan göra åt det här?
Finns det specialslangar att beställa?
(Visst man kan försöka sätta igen alla hål för mössen men det är omöjligt då det är en gammal 30-tals kåk med torpargrund).
 
Stålslang?
 
Katt ;)
 
Trä på kabelskydd eller grovt s.k. flexrör för el-sladdar som de inte kan ta hål på och täta vid ändarna med mycket antimögel silikon. Möss gillar tugga på gummi men inte hårdare plast.
 
Möss tuggar på allt som har mat/matrester/äckligt men ätligt avfall i sig. Köp en katt, några råttfällor eller ett besök från anticimex.
 
Det här med en elektronisk "muspipa" beror nog mycket på hur den placeras. Hade själv musproblem under diskbänk och sopskåp. Köpte en apparat på Jula. Efter första försöket skedde ingen markant förbättring då jag placerade pipan inne i sopskåpet.
Placerade då apparaten under sopskåpet och har man sett! Tvärtyst! Inte en mus i huset på hela vintern.
 
Suck.
Så var det dags igen... tre gånger förra säsongen och nu första gången för årets säsong.
Mössen gnager på avloppsslangen på diskmaskinen och vipps så har jag en mysig vattenpöl att torka upp och en massa disk att diska för hand.

Har det skett några framsteg på musbekämparfronten för i år?
Katt är inte aktuellt för tillfället - iofs så kanske skulle man samköra med att ta hand om sommarkatter på vintern för att sedan lämna tillbaka dom på våren.

Jag håller på och försöker leta efter flätade metallslangar som jag kan ha som ett hölje utanpå den vanliga slangen, men vart hittar jag det i stockholmsområdet? (typ elektroskandialänken ovan)
 
Var lycklig, här hemma käkade de hål på slangen för tilloppet. Som tur var kom jag hem bara några minuter efter att det hade skett. Mususlingen fångade jag faktiskt med bara händerna strax efteråt. Anticimex satte upp giftfällor och sedan har det varit lungt.
 
tilloppet gick en gång förra året - så vi har skapat en regel hemma som säger att vi hädanefter skall vara hemma när vi kör diskmaskinen. :) (den slangen var för övrigt ganska dyr)
Skulle helst vilja slippa gift för att slippa att en mus blir kvar inomhus och luktar illa.
 
Vilken elgrossist som helst har metallslang.
Fast man måste ha firma och vara kund hos dem. Kanske finns det på hornbach eller bauhaus också?
 
Det är bara fällor som gäller.
Att bara utestänga mössen från slangen, då ger de sig på annat istället och jag skulle då inte vilja att de springer runt och letar efter annat.

jag har fällorna ute så förhoppningsvis så motar jag mössen (olle) i grind.
(Granngårdens SuperCat rekommenderas) (agna med nougat)

Protte
 
d-sajn skrev:
Suck.
Så var det dags igen... tre gånger förra säsongen och nu första gången för årets säsong.
Mössen gnager på avloppsslangen på diskmaskinen och vipps så har jag en mysig vattenpöl att torka upp och en massa disk att diska för hand.

Har det skett några framsteg på musbekämparfronten för i år?
Katt är inte aktuellt för tillfället - iofs så kanske skulle man samköra med att ta hand om sommarkatter på vintern för att sedan lämna tillbaka dom på våren.

Jag håller på och försöker leta efter flätade metallslangar som jag kan ha som ett hölje utanpå den vanliga slangen, men vart hittar jag det i stockholmsområdet? (typ elektroskandialänken ovan)

Här har du flätad slang som är populärt att trä över slangar för att få ett snyggare utseende, men överdraget är riktigt hårt i metall, tror inte råttorna kan bita igenom.

http://sportstolen.se/slangovderdrag-type-r-bla-silver-p-1796.html
 
Göran.W
Linda in slangen i vanlig aluminum folie så lär dom ge fan i den.
Lita rått gift är inte fel det heller.
I går var anticimex hör 11 block gift så nu klarar jag mig 2 år igen.
Kostar inget heller för det ingår i min hem försäkring.
Tror i princip alla försäkrings bolag har kostnads fri skade djurs bekämpning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.