var o kollade för en stund sen på min förbrukning suck q(;^;)p 18grader inne! det blir jävligt dyrt -fundera på om min brännare e i klenaste laget för pannan .... skulle nog ha investerat i en pelletskamin men men..... hmmmm får nog ta och elda lite engångspall igen:D
 
Svårt att säga utan att veta förutsättningarna. Vansinne om det är en friggebod på 20 kvm som är isolerad men säkert normalt om det är ett hus på 140 kvm som är lite halvtaskigt isolerat.
 
Vad är det du värmer upp?

Nog låter det ganskan mycket motsvarar väl ca 300 kWh energi per dygn och det är en hel del. Har du väldigt dålig förbränningseffektivitet på något sätt så att värmen inte tillgodogörs sysemet?
 
180 kvm -inge isolering......
 
Då ska vi inte diskutera med VAD du ska värma upp kåken, utan hur du ska isolera den innan värmebehovet kan bedömas. Tilläggsisolering på vinden till att börja med, sedan väggar, dörrar, fönster. Ventilationslösningen kan också påverka energiåtgången en hel del.
 
Du och jag har nog ett gemensamt problem :)
 
Henrikke skrev:
Du och jag har nog ett gemensamt problem :)
ja fyy faan- vad ska vi ta oss till... bara bita ihop och jobba på problemen :(
 
vedklyven skrev:
ja fyy faan- vad ska vi ta oss till... bara bita ihop och jobba på problemen :(
Isolera är ett bra tips :blushing:

Någon isoleringen har ni väl?

MVH
 
Jag tycker inte det låter så himla farligt. ej tilläggsisolerat, ej optimal panna för brännaren, 180 kvm. Effektiviteten ligger säkert runt 70% med den brännaren i en sån panna så runt 220 kw per dag och det har varit kallt.
 
Tyresö
Det måste väl ändå vara mindre jobb att bära isoleringsskivor under en period, än att bära alla säckar med pellets varje vinterhalvår.

Och som svar på trådrubriken: Ja det är vansinne.....Alltså att du inte har isolerat en så stor yta som ska vara varm.
 
[

Någon isoleringen har ni väl?

MVH[/QUOTE]

nix- stående timmer på ca 10cm,lite spån på vinden mellan golvbjälklagret-thats it :O
 
Har själv hus från -36 med ett lager liggande plank, luftspalt, sedan stående plank. Kanske 1 cm isolering utanpå den gamla fasaden under eterniten, men under spikreglarna, så den fyller inte ute särskilt väl. På vinden 15 cm fint, packat spån.

När det är som kallast går det åt ungefär en säck/dag. Olje/elpanna från -94. Då är huset lite mindre, men med källare.

4 säckar låter väldigt mkt med de förutsättningarna. Drar det kanske mkt i huset? Börja isf med att täta.

Själv ska jag bättra på isoleringen på vinden nästa år.
 
300 kWh är en hel del.. Men att tro att den höga förbrukningen beror på en klen brännare är väl inte en riktigt rimlig slutsats. Däremot kanske pannan brännaren sitter på fordrar lite tankeverksamhet.

Mät rökgastemperaturen. Det kan vara så att du skjuter ut för mkt värme i skorstenen ! (Bör inte vara mer än 160-200 grader). Åtgärd isåfall: Sota pannan !, Sätt in mer tubulatorer, om det är tuber i pannan, eller fler "rökgasvärmeplåtar" om det är en annan konstruktion (Överförbränningspanna).

mao en för hög pelletsförbrukning kan inte bero på en för klen brännare, däremot på en för hög effekt på brännaren kopplad till antingen en panna som är för liten, eller helt igensotad...
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
ligger på 110grader nysotad -150 grader osotad!! lägger jag i mina tuber så går den inte över 90grader.... den gamla oljepannan jag hade innan från 65 krävde bara max 2,5 säck per dygn.............................
 
Redigerat:
Vad har du för typ av hus? Värmer du en oisolerad källare så slukar den värme nu på vintern, men 4 säck vet i tusan om den borde tugga i sig, i princip borde brännaren gå konstant för att äta upp det. Jag värmer 130 boyta och 110 biyta (källare) När jag inte ställt in min brännare och hade 300 i rökgastemp samt bara 10 cm sågspån på vinden hade jag kanske 3 säckar per dag vid 15-20 minus. Nu har jag isolerat så jag har en halvmeter på vinden (120 kvm) och ställt in brännaren, är nere i mindre än 2 säck nu vid samma temperatur. Sedan värmer jag numera källaren med el luft/luft pump för det gick inte att få bra komfort där med vattenburet. Då var jag tvungen att ha 60 grader i framledningstemp vilket gjorde att jag hade 18 grader i källaren och 25 grader upp :(

Men om det ör 180 kvm med övervåning så borde det vara svårt att få till 4 säckar :/
Många som dushar kan ju spela in, eller en trasig blandare någonstans som skickar ut varmvatten i ledningarna. Hur ser askan ut?
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.