orparn skrev:
Att "lyfta" vattnet 10m är det samma som att pumpen måste klara 1Bar.
Om pumpen i sig självt klarar maximalt 3,5 bar (maxtryck) och den i normalfallet ska lyfta det 10m så kan den aldrig klara mer än 2,5 bar till systemet.
Att pumpen sitter på 60m djup spelar ingen roll så länge inte vattennivån sjunker i hålet.
Om vattennivån sjunker ytterligare 20m ner så finns alltså bara förmågan att bygga upp 0,5Bar i systemet.

Vill man kunna använda den "reservoar" som finns i röret så bör man med pumpen på 60m ha en pump med kapacitet att:
1* lyfta vattnet minst 55m = 5,5Bar + höjdskillnaden från brunnens överkant till huset.
2* Skapa erforderligt övertryck i systemet = 3-5Bar

Dvs. pumpen borde ha kapaciteten att skapa 9-11 bars tryck. :)
Fin förklaring. Nu har jag inte lyckats läsa mig fram till att min pump är för 55m borrhål det var bara något som jag har fått talat om för mig. .
Men att en pump är för 55m innebär att den precis klarar det till 0.5bar eller så upp till ytan om hålet är 55m?

Om jag läser på typbrickan nu står det 118-55 feet.
Det innebär ju 36m - 17m. Det är ju ingenting i så fall.
Resulterande lyfthöjd för pumpen: 35.6 m
står det i PDFen. Alltså är det precis max vad den klarar?

Grundfors 8506 SP1 9E

http://www.byggahus.se/attachments/...mp-pa-en-3-fas-pump-i-borrhal-7d0a3ef1d01.pdf

dsc05398k.jpg
 
Redigerat:
Jag skulle tro, GISSA, att du ska koppla ihop siffrorna för flödet med metrarna så vid 36m ska den kunna lyfta upp 500 L/h och vid 16m lyfthöjd ge 1400 L/h.
Mitt tips är att ringa till Grundfoss, dom hjälpte mig med pumpvalet när vi borrat nytt och hade bra argument för att jag inte skulle välja den klenare pumpen som borraren förelsog.
 
Jag har kollat på din pumpkurva och som jag tolkar den ska pumpen kunna lyfta drygt 50m (53).
Om du när du tagit lite vatten har nivån säg 25m under den plats där hydroforen/hydropressen står har du ju då bara kvar drygt 25m=2,5Bar. Om du sen tittar på flödet vid maximal pumphöjd så har du ju då bara ca 400L/h att fylla tryckkärlet med vilket gör att pumpen måste gå länge för att lyckas bygga upp trycket.
Dessa kurvor gäller ju också för en ny pump och ett slitage på ringarna efter en tids användning kommer ju att minska på effektiviteten. Har pumpen gått i en källa där det fortfarande förekommer "borrkax" (små partiklar från borrningen eller ur springor i berget) så slits den fortare.

Luftmängden i hydrofor/pressomat har inget att göra med vilket tryck du kommer upp i utan bara hur mycket vatten du kan tappa innan pumpen går igång igen.
 
Om ni tittar på kurvan i PDF ser man att den inte matchar den verkliga pumpen. Vid 500L/h skulle den i filen ge knappa 5bar och detta stämmer inte med den verkliga pumpens skylt. Det fanns såg jag andra datablad som passar bättre till pumpen och då stämmer även resultatet TS får i verkligheten. Denna pump ger då knappt 4bar vid dämda punkten och överenstämmer med vattenytan drygt 10m ner och 2.5bar över vid hydroforen.

Pumpen gör helt enkelt vad den ska och det enda man behöver tänka på är höjdskillnaden mellan vattenytan i brunnen och den plats man har sin manometer, detta ger vad man max kan få för tryck i den punkten. Det är synd att man tydligen pratar om pumpar för vissa brunnsdjup när det i praktiken inte spelar någon roll hur djupt pumpen är placerad, endast nivån från vattenytan är att räkna med.

Behöver du så sätt in den automat Prototypen föreslog, men glöm inte backventil mellan dem.
 
Låt säga att pumpen sitter på 50 m djup i borrhålet. När vattenytan stabiliserat sig ligger den på 10 m djup i borrhålet. Om borrhålet har en diameter av 10 cm kommer vattenytan att sjunka ca 10 m när 78 l vatten pumpats upp. Detta gör att lyfthöjden för pumpen ökar hela tiden när vatten pumpas ur borrhålet. Pumpen ska då lyfta vattnet 10+10+25 m. Sedan tillkommer strömningsföluster i ledningar och ventiler. Vid max lyfthöjd är flödet 0 l/min. Pumpkurvor är teoretiska och en viss felmarginal finns. Dessutom ska man aldrig köra en pump i extremlägena.
Har brunnen väldigt hög tillrinning blir denna effekt mindre och i vissa fall försumbar.
När man dimensionerar en pump måste man utgå ifrån hur lågt vattenytan sjunker mellan det att pumpen startar och stannar samt vilken tillrinning man har.
 
Redigerat:
Bäst lösning ekonomiskt borde bli en pumpautomat alltså?
Köpte pumpen i hålet ny fast den hade legat oanvänd i några år för 1500kr.
Antar det är 10-15.000kr om jag ska ha rätt pump i hålet? Ännu mer?

I så fall så borde en pumpautomat för 3000kr vara vettigast.
Vad skulle ni rekommendera för modell?
Är det möjligt slipper jag gärna något med gummiblåsa.
http://www.vvs-boden.se/maxi-jet-100m24-pumpautomat-1-fas-p-9004.html
Har som sagt en 300l hydrofor idag och vill gärna kunna ha ett bra tryck och flöde på vattnet.
 
Redigerat:
Själv skulle jag nog hellre satsa på en bättre pump nere i hålet.
Kollade på Rinkaby och exempelvis denna skulle kunna passa (garanterar inget):
1421 SP2 - 18 45 lit/min 105 m OBS levereras utan kabel 7.260,00 kr/st

Och sen kan du ju sälja den du har för 1500:- för det finns säkert dom som kan ha bra användning av den.

Om du kontaktar några rör/brunnsborrningsfirmor så kan dom säkert fixa en till samma pris som Rinkaby komplett installerad med kabel och allt (efter ROT) :)
 
orparn skrev:
Själv skulle jag nog hellre satsa på en bättre pump nere i hålet.
Kollade på Rinkaby och exempelvis denna skulle kunna passa (garanterar inget):
1421 SP2 - 18 45 lit/min 105 m OBS levereras utan kabel 7.260,00 kr/st

Och sen kan du ju sälja den du har för 1500:- för det finns säkert dom som kan ha bra användning av den.

Om du kontaktar några rör/brunnsborrningsfirmor så kan dom säkert fixa en till samma pris som Rinkaby komplett installerad med kabel och allt (efter ROT) :)
Har ju allt runt i kring nytt och klart så jag behöver bara pump i så fall.
Vore ju skönast att slippa en massa extra saker bara för att jag har fel pump i hålet.
Den jag har är ju i stort sett ny. Använt den i någon månad.

Ska ringa Grundfors och få rätt pump rekommenderad denna gång.
SP2 - 23 var ju inte många kronor dyrare så det kanske är lika bra men det får Grundfors svara på.

Måste byta motorskydd också men det är inte så många kronor.
 
SP1 14 var den Grundfors rekommenderade.
Har 300l Hydrofor så l/tim borde vara ok.

4.5 bar ska jag kunna komma upp i då.
 
Suhagg skrev:
SP1 14 var den Grundfos rekommenderade.
Har 300l Hydrofor så l/tim borde vara ok.

4.5 bar ska jag kunna komma upp i då.
Jag har ett hål med över 1200 t/l flöde och 300l hydrofor.
Är denna Grundfos SP1A-14 okej eller ska det vara steget över?


sp_performancerange.gif
 
Tycker det verkar klent med SP 1A-14:S

Jag gick in på Grundfos hemsida och tittade på deras förslag. Länk till pumpdimmensionering

När jag matar in rimliga uppgifter på din anläggning så får jag bland annat SP2-23 och 28 som förslag men även SQ1-110 och SQ2-85 med flera olika men inte någon SP1 pump. Men det kan kanske bero på att jag satte kravet för flödet högt 1200l/h även när vattennivån var 45m under marknivån.
 
orparn skrev:
Tycker det verkar klent med SP 1A-14:S

Jag gick in på Grundfos hemsida och tittade på deras förslag. Länk till pumpdimmensionering

När jag matar in rimliga uppgifter på din anläggning så får jag bland annat SP2-23 och 28 som förslag men även SQ1-110 och SQ2-85 med flera olika men inte någon SP1 pump. Men det kan kanske bero på att jag satte kravet för flödet högt 1200l/h även när vattennivån var 45m under marknivån.
Tack! Jo jag blev lite osäker men jag förklarade allt noga för han på Grundfos
och han lät säker.

Ska ringa igen och se om jag får någon annan att svara.

Han kom fram till samma sak när jag nämnde vad jag hade idag och vilket tryck jag fick. Sen sa han att jag skulle upp från SP1 9E som jag har idag till denna 14.

Flödet måste ju vara det som spelar stor roll. Vad det är man vill ha ut.
Men har jag ca 200l att ta av i hydrofor, och bra flöde i hålet så borde det se rätt bra ut.
 
Gör en egen bedömning på hur du tror att ditt utnyttjande av vattnet kommer att vara. Är det bara hushållsvatten du kommer att använda eller vill du kunna fylla en mindre pool/ badtunna, hälla på 2kbm på gräsmattan eller vad tror du ?
Det påverkar ju hur mycket som nivån i din brunn kommer att sjunka när du gör uttag och jag har tittat på fallet att nivån ska kunna falla till mer än 45m under markytan. En annan sak som påverkar är ju höjden från hålet och upp till tappställe som jag inte vet heller vet något om utan har chansat.
Den pumpen dom föreslagit dig kommer att fungera bättre än den SP1-9 du har idag och ge dig ett acceptabelt tryck, men (som jag läser det) ett lågt flöde när vattnet kommer ner till en 40m under mark och då även när du ska bygga upp det sista kilot tryck i hydroforen. Frågan är väl också vad det är för prisskillnad mellan en SP1-14 och en något kraftigare.
 
orparn skrev:
Gör en egen bedömning på hur du tror att ditt utnyttjande av vattnet kommer att vara. Är det bara hushållsvatten du kommer att använda eller vill du kunna fylla en mindre pool/ badtunna, hälla på 2kbm på gräsmattan eller vad tror du ?
Det påverkar ju hur mycket som nivån i din brunn kommer att sjunka när du gör uttag och jag har tittat på fallet att nivån ska kunna falla till mer än 45m under markytan. En annan sak som påverkar är ju höjden från hålet och upp till tappställe som jag inte vet heller vet något om utan har chansat.
Den pumpen dom föreslagit dig kommer att fungera bättre än den SP1-9 du har idag och ge dig ett acceptabelt tryck, men (som jag läser det) ett lågt flöde när vattnet kommer ner till en 40m under mark och då även när du ska bygga upp det sista kilot tryck i hydroforen. Frågan är väl också vad det är för prisskillnad mellan en SP1-14 och en något kraftigare.
Stort tack för du bollar med mig.

Gräsmattan kommer vattnas så lite som möjligt för annars måste jag ju klippa den oftare :D

Ingen pool men en badtunna kanske kommer fyllas någon gång ibland men det är ju inget man står och tittar på samtidigt man fyller så det får ju ta den tid det tar. En enkel nivåvakt så slår den av när det är fullt själv.

Hålet är i övrig marknivå och till tappställe är det 2m i nivåskillnad som mest.
Jag kommer få ge 6000kr för denna SP1-14.
Får ringa Grundfos igen på mån och spåna vidare. 7500kr tycker jag är helt okej om jag får något med ännu mer tryck i så att jag har marginalerna på min sida.

SP2-18 och 23 har ju samma lit/min men olika lyfthöjder.

105m borde väl innebära att jag klarar att lyfta och få bra tryck trots att vattennivån är nere på 40m ibland?

1421 SP2 - 18 45 lit/min 105 m OBS levereras utan kabel 7.260,00 kr/st
lager3.gif
1422 SP2 - 23 45 lit/min 135 m OBS levereras utan kabel 8.560,00 kr/st
 
Redigerat:
Suhagg skrev:
Gräsmattan kommer vattnas så lite som möjligt för annars måste jag ju klippa den oftare :D

SP2-18 och 23 har ju samma lit/min men olika lyfthöjder.

105m borde väl innebära att jag klarar att lyfta och få bra tryck trots att vattennivån är nere på 40m ibland?
Kan rekomendera en Automower till gräsmattan, ett klart lyft och det gör inget om det växer snabbt:D

Det som skiljer mest mellan SP2-18 och 23 är ju att du när vattnet är på ett större djup i hålet så ger 23:an ett högre flöde vilket gör att den inte behöver gå lika länge för att höja det sista kilot tryck i hydroforen.

Men det är ju likadant mellan SP1-14 och 18 också. Tror nog någon av dom skulle räcka åt dig :)

Priset var det från Rinkaby ? Eventuellt så kan du få samma pris inklusive montering från den lokala brunnsborraren, ev efter rotavdrag så slipper du jobba med det själv och känna oro för att pumpen ska lossna eller liknande, inget roligt jobb utan brytrullar mm att dra upp en pump ur hålet med slang o kabel heller:(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.