:)
Nu är i alla fall mina tester av kutterspånet klara efter flera tips av ISOSPAN i Tyskland. Spånet brinner inte men glödpyr en lång stund ute i det fria. Det möglar inte heller inneslutet i plast, men hur det skulle uppföra sig i kontakt med annat trä vet bara Statens Provningsanstalt. Se deras test
http://www.radron.se/templates/common____3275.asp

???
ISOSPAN uppger också att de känner till kopieringen av deras produkt och även användandet av deras namn.
De tycker förstås att det är sorgligt att jag istället för  deras miljödeklarerade produkt fått en ej typgodkänd vara av annan leverantör.
Jag tycker det är uselt och lurendrejeri att köra med vilseledande marknadsföring av spånen, när man säljer hus med en annan produkt än den uppgivna!
>:(

Helena .....
 
:)

Ljumi, tack för Hutonitskivorna, jag ska tillämpa dem på det sätt Du säger Dig ha gjort på vissa ställen i snedtaken. Ditt hus såg verkligen fint ut!
Det glädjer mig att Du är nöjd och att allt arbete Du och Din svärfar har lagt ner givit så bra resultat!

Snart börjar mina innertakshörnor likna något, men vi har problem med de riktiga takstolarna som är lite ojämna, liksom vägghöjderna som skiljer cirka 2 cm från ena sidan till den andra....
Men det är säkert inom toleransgränsen och det är bara att trolla med knäna, som min snickare säger!

Jag skulle behöva göra det med många andra saker också, så kanske skulle jag skaffa mig ett par nya knän?

Jag känner i alla fall att jag börjar knäa under alla problem, som har varit och fortfarande finns!
:-/

Helena med.......
Sverige Stugan
 
Helena,
Höjdskilnaden i taket är inget större problem. När du sätter upp panelen fins det inte en chans att det kommer att synas. Så, spara knäna till något annat. Det ända du kommer att få "problem" med är när du ska spika på smyglisten. Den är rak och din panel "vågig". På horisontell tak syns inget, men på snetak är det problem. Tips, Se till att du INTE målar / tapetserar sista 2-3 cm till taket. Då "syns" bara panelen, LDF skivan och smyglisten. De är i nästan samma color så det funkar. Tänk hur det skulle se ut om du hade den här ordningen: panel, färg / tapet, smyglist, färg / tapet...
Mer tips för isolering av taket...
På ytterväggen kommer du att spika fast "isoleringsskydd". Det är i princip två pinnar på var sida (fastspikat på takstolarna) och en bit LDF skiva mellan. LDF skivan går upp till hutonitskivan. Nu till det viktiga. Se till att du häftar dit en bit åldersbeständig plast på LDF skivan och Hutonitskivan. Detta för att stoppa isoleringen att "rinna ut" i springan.

Lycka till
Ljuba
 
???
Hmmm, nu förstår jag inte riktigt vad Du menar?
Isoleringsskydd?  2 pinnar mot takstolarna etc?
LDF-skivorna (Karlit ?) är väl för innerväggarna?

När vi har satt upp Hutonitskivorna så har springan/luftspalten först täckts med insektsnät. Där det sedan ev syntes en springa, så har vi satt dit en horisontell list för att täcka denna och sedan finns ju ytterväggens vindexskiva där som stöd för isoleringen.

Det kan väl adrig vara så att denna (yttterväggen) inte "klarar av" trycket från isoleringen?

I så fall är deras hus BARA en papperskonstruktion och inget att bo i !

Helena
 
Helena,

Min vindexskiva slutar där väggen slutar. På väggen sitter takstolarna. Mellan takstolarna finns det ingenting som håller i isoleringen, så att den inte rinner ut på takfoten. För att täcka det har jag fått levererat färdigsågade LDF (inneväggskivor). Så, jag har spikat två knappar på takstolarna och sedan spikat fast LDF skivan på de. I springan mellan LDF skivan och hutonitskivan finns min plast!

Har jag gjört något fel? Detta är enligt ritningar och materialspecifikationen! Jag antar att det är så man gör. Eller?

mvh
Ljuba
 
::)

Jag utgick ifrån att springan mellan väggen och det sluttande taket var luftspalten, som skulle täckas med Hutonitskivan, men hos mig fanns en liten bit ytterväggskiva som jag först fäste insektsnätet på innan Hutoniten sattes upp och nämnda horisontella list. Några LDF-skivor levererades inte till mig i min materialspec. och några instruktioner fanns ej med vare sig i ritningar eller s.k. monteringsanvisningar.

Det kanske beror på årstiden, veckodagen eller priset om man får med sådana skivor ???

Helena ....
 
Helena,

Luftspalten är det som är OVAN hutonitskivan. Vi kanske har olika konstruktioner på taket, därav skilnader. Edifix-killen förklarade för mig hur jag skulle lägga in de. Däremot har jag ingen insektsnät. Viste inte att den behövdes.
Jag tror att huvudsaken är att man stoppar spånet att rinna ut på takfoten, sedan hur man gör är kanske inte så viktigt.

Hur går det annars för dig? Har du fått ordning på bygget? När flyttar du in?

mvh
LJuba
 
>:(

Flytta in? Hur skulle jag kunna det? Det ligger en kvarts mille låst i vårt gemensamma konto, så pengar till VVS, bad och kök mm går ju åt till att täta huset och laga fasader och rätta till de fel som begåtts !

Sedan får jag väl råna en bank? Om Du förstår vad jag menar och läser mellan raderna! ;)

Framtiden får utvisa ... och tills processen är över får jag dras med dubbla hyror mm   ....

men skam den som ger sig... inte är det Hultbrings Helena i alla fall ! :p
 
::)
Nu har vi kämpat oss igenom den underliga takkonstruktionen för kutterspånen, som ju är nästan 3 gånger tyngre än annan isolering. Det går alltså inte att fästa korslagd glespanel med cc 600 mellan takstolarna som är cirka 1200. Hur det skulle gå till har inte konstruktören talat om/tänkt på. Och inte heller att kutterspånens tyngd kräver MAX cc 600 för att inte tynga på innertakspanelen. Alltså tillverkar vi ”falska” takstolar mellan de flesta av dem, för att klara av denna tyngd.!!! VILKET OTROLIGT JOBB! Helt onödigt vid annan typ av isolering!

:surprised:
Har dessutom hittat en FÅGEL (mkt platt blåmes), två kolapapper och en träbit om cirka 10 cm längd och 1 cm tjocklek i spånet!!

Undra på att man inte får hyra lösullsblåsmaskiner för att använda till kuttespån!
8)
Men… utan typgodkännande får man väl räkna med sådana här överraskningar???

Helena .....
S...... S.....
 
Hej Helena, som ny besökare på det här forumet och på väg att bygga hus är jag dig evigt tacksam. Vi har nämligen precis sänt in en offertförfrågan till Sverigestugan och väntar på deras offert.
Men en sak kan jag säga. De bygger inget hus åt oss i alla fall. :p Tack och lycka till.

 
:)
Det bästa med det här Forumet är ju att vi lär oss av varandra och kanske också vilka misstag vi bör undvika!

Nu har jag ju också kontakt med 2 nöjda Sverige Stugan ägare, som har byggt deras typhus och det verkar de ju klara av på ett bra sätt!

Mitt hus blev väl ett riktigt måndags-ex tydligen!
Olyckliga omständigheter, penninghunger och stress etc är ju en grogrund för slarv mm.
Finns det dessutom dåliga avtal mellan husfabrikant och dennes underleverantörer, så blir det Du som konsument och kund som får sitta emellan, tyvärr!

Den outnyttjade baksidan på skylten vid Demonstrationen mot boendeskatten såg ut så här:

Helena....
S...... S.....

skyltmotbyggfusk3.jpg
 
>:(

Håhå jaja!
Det låter så bra att Du får med ALLT material vid en undertak/stomresning. Men när det gäller t.ex. plåtarbetena, så blir det mer arbete med att anpassa alla ”halvfärdiga”detaljer än att köpa det färdigmåttat så det passar direkt. Och plåtslagarna blir också dyrare, när de ska fibbla med detta och inte tjänar något på materialet. De blir istället irriterade över att behöva komplettera befintligt material så att det stämmer ta ansvar för andras ”konstruktioner”.

Jaaa, man lär så länge man lever …. och ju mer man läser på Forumet!

Helena med…
Sverige Stugan
 
???

Här ramlar det in nya upptäckter vartefter tiden lider (och jag med den!) !!

Den smala lockläkten på fasaden vrider sig och kroknar nedtill där den inte är ispikad utan bara på övre spikregeln cirka 85 cm över nederkanten. Dessutom är det bara att lyfta av vissa av dem, då de ju (enligt praxis?) ´är spikade i springan mellan underbrädorna, så de sitter helt enkelt lösa :surprised:

De har alltså med sitt "högsta kunnande i branschen" (som Sverige Stugan uttrycker det) tydligen haft för korta spikar som inte räcker in till spikregeln !
:(
Stomrest kan alltså betyda att Du får snickra om ganska mycket på fasaden, så i princip är det nästan ett "lösvirkesbygge" med andra ord

hälsar Helena med ..................
S...... S.....
 
:(

Mera oönskat fasadarbete!
När midjebrädorna har satts på plats så har ju en midjeplåt fästs i underkant av dessa för att skydda ändträet på lockläkt och fasadbrädor på de undre väggblocken. Men det finns ingen midjeplåt som skyddar över midjebrädorna, vilket jag ser att det finns på de flesta nybyggda hus från andra fabrikanter här i trakten.
Mina midjebrädor har alltså efter cirka 2 veckor uppsättning redan fått rödbruna regndroppsmärken i underkant på översta brädan!!!
:-/
Jag får därför kolla om det går att få in och montera egna sådana i efterhand !! TRIST !

Helena med.....
Sverige Stugan

 
???
Jaha, man ska vara lite snickarkunnig om man beställer stomrest... hette det!
Det är då man förstår att ritningens råspont á 120 mm är ritad som 120 fast den är ihopsatt och då mäter 110 mm !! Det blir en viss förskjutning i bortre änden, så att säga! Men vad är vitsen med att rita den felaktigt ?

Kan någon snickarkunnig berätta ? ::)

Helena med....
Sverige Stugan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.