Jag har nu återigen husbyggartankar. Men husbyggarna är inte direkt öppna med vad det kostar att bygga via nätet och jag vill ju innan jag köper tomten veta vad det kostar (där jag vill bygga kostar en tomt över 1 miljon, så det gäller att räkna rätt).

Jag har en tomt i sikte för cirka 1,2 miljoner. Den är plan och det enda som behövs göras är viss röjning av träd och sly. Detta kan jag göra själv tillsammans med vänner. Grunden har jag nog en god vän som kan gjuta, så den kostnaden exkluderar vi, för det vet jag ungefär vad det blir. Garage har jag också ungefärkostnad på.

Men själva huset ovan grund? Vad kostar det, ungefär, per kvadratmeter att bygga ett hus av relativt bra kvalitet (undviker alltså Smålandsvillan, Älvsbyhus och alla sådana firmor)?

Med "bra kvalitet" menar jag kaklade badrum, trägolv i alla rum, ordentligt kök med inbyggnadsugn och så vidare. Men alltså inte överdriven lyx heller som marmorgolv eller liknande. Jag har till exempel försökt kika på onsalavillan och borohus. Någon som kan rekomendera några bra? Jag har ju inte lust att betala närmare 5 miljoner för ett färdigt hus...
 
Jag räknar med 12500-15000 kr/kvm då ingår platta (ca 140 kvm) och grovplanering av tomt som förvisso är helt plan. 0,5 meter skillnad på hela tomten.
Detta är ett lösvirkeshus genom totalentreprenad.
 
Vårat hus kostar ca 10-11 000 /kvm exklusive grund och markarbete. Standarden är relativt hög men då gör vi supermycket själva. Nyckelfärdigt skulle det kostat ca 14 000/kvm + grund.
 
hallberg-rassy skrev:
Men själva huset ovan grund? Vad kostar det, ungefär, per kvadratmeter att bygga ett hus av relativt bra kvalitet (undviker alltså Smålandsvillan, Älvsbyhus och alla sådana firmor)?
20 -25 000 kr/m²
 
Räkna med 20 000 kr/ kvm som utgångsläge. Sen kan man ju på olika sätt göra projektet billigare men innan du har ett färdigt husförslag att räkna nogrannt på och kan ta in offerter så är 20 000 kr/kvm ett bra riktmärke. Så slipper du även glädjekalkyler...
 
De dyraste husen vi kollade på (Myresjöhus och Eksjöhus) hade ett kvmpris på ca 17 000 inkl grund för standardautförande i Stockholm. Så att säga att det kostar 20-25 000 ovan grund för ett hus av hög men inte lyxig standard tyckr jag verkligen är att ta i. Det skulle innebära att ett enplanshus på 140 kvm skulle kosta 2,8-3,5 miljoner + grund och om jag ser på de priser jag fått i landets dyraste stad samt vad som anges i tråden om prislista nyckelfärdiga hus så är de inte i närheten av de priserna.
 
Ja, 20-25 000 till och med inklusive grund känns ju lite som en lyxvilla, det tror jag inte på. Smålandsvillan och Älvsbyhus som jag nämnde har väl ett kvadratmeterpris på 10-11 000 eller liknande? Då borde man väl klara sig på 14-15 i alla fall om man inte tar i alltför mycket?

Hurdana är LB-hus kvalitetsmässigt? Jag har funderat lite på deras "Lommen". Visserligen är det lite stort, men jag gillar umgängesytorna, så ett extra sovrum som inte behövs kanske inte är så dödligt farligt...
 
byggankan skrev:
De dyraste husen vi kollade på (Myresjöhus och Eksjöhus) hade ett kvmpris på ca 17 000 inkl grund för standardautförande i Stockholm. Så att säga att det kostar 20-25 000 ovan grund för ett hus av hög men inte lyxig standard tyckr jag verkligen är att ta i.
Om du säger att ni fått ca priser på 17 000 kr/kvm så är några tusen extra knappast att ta i. Det kan ju skilja flera tusenlappar/kvm bara på vilket golv man väljer, dessutom skiljer priserna väldigt beroende på hustyp.

En arkitekt jag känner har ritat ett radhusområde som just börjat byggas. Det första förslaget var på ca 100 kvm i vinkel, men vinkeln fick tas bort eftersom den skulle kostat 300 000 kr extra per enhet. Alltså en prisskillnad på 3000 kr/kvm pga formen på huset.

Ytterligare ett exempel är att rikssnittet i kvadratmeterpris för nyproduktion av hyresrätter är ca 21 000 kr. Och då rör det sig om flerbostadshus med relativt låg standard och i storskalig serieproduktion.

Jag ifrågasätter inte alls rimligheten i de offerter ni har fått men vill bara poängtera att när man inte har ett färdigritat hus att räkna på bör man inte avfärda 20 000 kr/kvm som orimligt dyrt.
Blir det sedan 17 000 kr eller tom 15 000 kr/kvm så är det väl bara att tacka och ta emot, men man kan ju åtminstone försöka undvika att göra en lyckokalkyl i ett tidigt skede, för det kan vara svårt att förutse exakt alla kostnader och i nästan alla fall jag hört om har det slutat åtminstone ett par procent över budget.
 
simon_isacsson skrev:
Om du säger att ni fått ca priser på 17 000 kr/kvm så är några tusen extra knappast att ta i. Det kan ju skilja flera tusenlappar/kvm bara på vilket golv man väljer, dessutom skiljer priserna väldigt beroende på hustyp.

En arkitekt jag känner har ritat ett radhusområde som just börjat byggas. Det första förslaget var på ca 100 kvm i vinkel, men vinkeln fick tas bort eftersom den skulle kostat 300 000 kr extra per enhet. Alltså en prisskillnad på 3000 kr/kvm pga formen på huset.

Ytterligare ett exempel är att rikssnittet i kvadratmeterpris för nyproduktion av hyresrätter är ca 21 000 kr. Och då rör det sig om flerbostadshus med relativt låg standard och i storskalig serieproduktion.

Jag ifrågasätter inte alls rimligheten i de offerter ni har fått men vill bara poängtera att när man inte har ett färdigritat hus att räkna på bör man inte avfärda 20 000 kr/kvm som orimligt dyrt.
Blir det sedan 17 000 kr eller tom 15 000 kr/kvm så är det väl bara att tacka och ta emot, men man kan ju åtminstone försöka undvika att göra en lyckokalkyl i ett tidigt skede, för det kan vara svårt att förutse exakt alla kostnader och i nästan alla fall jag hört om har det slutat åtminstone ett par procent över budget.
Nu får vi hålla isär begreppen lite. Att hyresrätter blir så dyra per kvadrat har mycket att göra med att bland annat hissar är ganska dyra att montera, till exempel. Vidare så krävs det lika många ytterdörrar (oftast säkerhetsdörrar) som lägenheter, i en villa krävs bara en. Det finns ytterligare saker på hyresrätter som fördyrar, så det är inte riktigt jämförbart med villor.

Vidare så tror jag knappst på 20 000 per kvadrat. Det skulle innebära att det i området där jag vill bygga kostar cirka 4,5 miljoner att färdigställa ett hus inkl. tomtkostnader. Då har jag räknat på 140 kvadrat. Det är fullständigt orimligt, eftersom ett sådant hus skulle kosta maximalt 3,8 miljoner vid en försäljning. Och då vet jag flertalet som byggt hus i det området som investering och sålt huset med vinst. Att tomtpriset på cirka 1,2 skulle vara för högt vill jag avfärda, tomten är taxerad till 955 000 kronor.

Men jag vet inte, kanske är det olönsamt att bygga hus i Göteborgs finare kvarter.
 
Hus är dyrt att bygga, om man inte bygga det själv. Mitt hus (hus, garage och isolerad glasveranda) kostar 3miljoner (exkl. tomt, tomtavgift och trädgård) att bygga i Växjö. Dyrt? Ja! men se det som en investering.
 
Vi byggde ett rörvikshus förra året i stockholm. ca 16000 kr/kvm ink grund och grovplanering av tomt
Tvåhelkaklade duschrum och ett badrum, bergvärme, trägolv och hygglig standard
 
Vårt kostar 18000kr/kvm ink. grund och grovplanering av tomt. Super hög standard skulle jag vilja påstå.
 
Ja, bygga själv kan jag inte. Jag är ekonom och är ungefär lika händig som en gravid container. Byta glödlampor, enklare saker på bilen (kolla olja, byta däck med mera) och lite annat kan jag, men bygga hus är långt över min förmåga. Det jag kan är väl att montera innerdörrar, sätta upp köksluckor på stommar och sådana enkla grejer.

Tror ni man kan spara in någon krona på att göra sådana saker själv? Jag tänker inte ge mig på att lägga golv eller så, där jag annars vet man kan spara pengar. Men jag är rädd för att man inte kan spara något på att monter köksluckor själv, stommarna måste ju upp ändå och det är väl det som kostar.
 
Då kan du mer än mig. Jag bygger lösvirke (arkitekritat) med totalentreprenad. Det jag sparar på är att kunna köpa in en del av material själv, så som kök, badrumsmöbler, osv. Hade vi köpt vitvarorna via vår lev. hade allt kostar ungefär 80tkr, nu kostar det oss under 60tkr t.ex. Vi startade bygget i slutet av augusti och ska flytta in nästa månad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.