Vi har ett hus byggt 1976 med platta på mark. 200 mm leca under plattan. Eftersom vi ska lägga ner jordvärme och därför ändå måste vända upp och ner på stora delar av trädgården funderar vi på att samtidigt isolera runt grundplattan. Det är främst av 2 skäl. 1) Minska värmeförlusterna från plattan och 2) Vi bor nära järnvägen. Kanske kan isoleringen minska ljudet som kommer genom marken?

Vad tror ni? Är det någon idé att isolera eller är det bara bortkastad tid?
 
Tyresö
Att lägga frigolitskivor 1 m utanför/runt plattan är vad som rekomenderas CBI Svenska Betonginstitutet

http://www.cbi.se/

Pga minskad värmeförlust från plattan, och för att minska risken för sättningar och strul med frystryckning mm, som tjälen ställer till med.

Sen att 99% av alla betongplattor saknar en yttre frigolitfris, är en annan diskussion. Det där med ljuddämpning......det är helt utanför mitt kunskapsområde.
 
Någon som vet något om hur mycket det kan göra för värmeförlusterna att lägga frigolit runt hela huset? Det är ca 8,5x11,5 meter i byggyta.
 
Intresant tanke,isolera utanför grunden.Kräver nog fältstudier.Personligen tror jag isoleringsefekten är mycket marginell.

Ang ljud/vibrations isoleringen måste hela husets platta isoleras från marken
 
Tyresö
Wilfa skrev:
Någon som vet något om hur mycket det kan göra för värmeförlusterna att lägga frigolit runt hela huset? Det är ca 8,5x11,5 meter i byggyta.
Jag tror inte att man i första hand lägger en frigolitfris runt huset för att minska värmeförlusten, det är i första hand för att minska risken för sättningar med tjäle. Det är därför enbart 1% av alla plattor har en frigolitfris pga oroliga markförhållanden som plattan står på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.