Hej

Vi har en fråga och hoppas Du/Ni kan ge ett råd

Jag och min hustru byggde en villa i Åkersberga 1999-2000.
Efter separation 2002, såldes villan till Fam. I-sen.
Nu skall Fam. I-sen flytta och ämnar sälja villan till ny köpare,
som har gjort en besiktning och påpekar (enligt bifogat protokoll) "felaktigheter"
Fam. I-sen påtalar att vi är ansvariga för detta .
Något krav har formellt inte inkommit,
men Fam. I-sen antyder att vi ska åtgärda dessa felaktigheter.
Det handlar om någora klämringar i golvbrunnar, om jag förstått saken rätt,
vilket enligt Fam. I-sen innebär att tre badrum helt måste byggas om.

Jag undrar om inte Fam. I-sen skulle ha påpekat detta vid DERAS köp och inflytt.
Den nye köparen har ju besiktat och deras besiktnignsman påpekar detta för Fam. Iversen.
Fam. I-sen hävdar att 10-årsregeln gäller.
Jag undrar om det inte är så att 10-årsregeln endast innefattar "dolda fel", och detta är ju inget dolt fel.
Inga vattenskador eller andra problem har uppstått.

En stilla undran

Försökte bifoga protokollet men det var för stort. Kan skickas separat , kanske ??
 
Du har helt rätt i dina tankebanor.
Felen är inte dolda eftersom de upptäcktes av besiktningsman. Alltså borde de själva upptäckt dem vid sitt köp från er.
Det här är ett problem för dem som nu säljer, inte för er.
 
Det här bör benas upp. För det första har ni ingenting med förhållandet mellan säljare och nuvarande köpare. De får göra upp efter de fastighetsrättsliga regler som stipulerats upp. Sen får säljaren gå vidare och regressa mot er som kommer från tidigare led, där finns dock inga som helst garantier för att påföljden är densamma.

I ditt fall skulle jag säga att eran köpare inte har speciellt bra förutsättningar till framgång...
 
Anticimex och deras klämringefetish.
 
När / om de kommer med ett krav så bestrid kravet, utan alltför mycket argumenatation, Alla ev. argument kan vändas mot er.
 
tsarraz skrev:
Anticimex och deras klämringefetish.
Tacka vet jag bolagen som struntar i felaktigt monterade klämringar.

Själv kan jag inte förstå varför man har en sån dum lösning. Varför sitter inte manschetten monterad i brunnen när man köper den?
 
kinglolle skrev:
Det här bör benas upp. För det första har ni ingenting med förhållandet mellan säljare och nuvarande köpare. De får göra upp efter de fastighetsrättsliga regler som stipulerats upp. Sen får säljaren gå vidare och regressa mot er som kommer från tidigare led, där finns dock inga som helst garantier för att påföljden är densamma.
Ska det benas upp så ska det benas upp :). Den försäljning som nu ska göras ska inte göras upp efter några speciella fastighetsrättsliga regler. Den görs upp genom att köparen lämnar ett bud som säljaren accepterar.

Därför kan ingenting heller regressas. Den som köpte fastigheten av trådskaparen kan ändock ha rätt till påföljder såsom prisavdrag.
 
jaso skrev:
Den som köpte fastigheten av trådskaparen kan ändock ha rätt till påföljder såsom prisavdrag.
Varför då? Detta kan väl omöjligen betraktas som ett dolt fel?
 
Men om inga skador uppkommit så varför i hela världen skall då tre badrum byggas om?
Är där manschett men klämringar saknas så får de väl sätta dit sådana.

Och nej, inte dolt fel för fem öre.

/Kent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.