Hur lossnar man enklast bort golvlisterna utan att skada dom? Ska lägga golv i lägenheten, det är betongväggar.
 
"Riktig" betong?? Då sitter det med slagspik eller pluggat, isf gör man inte det, då sliter man bort dem och sätter nya. är de limmade eller sitter med latex kan man kanske skära loss dem men det låter inte som nåt höjdarjobb.

Är det några fina profiler du vill spara eller??

Är de raka skan du lägga golvet utan att flytta listerna och täcka upp med en 1/4-stav sedan inte den snyggaste lösningen men det sparar ju jobb och eller pengar,

Har den som monterat dem förra gången borrat för djupa hål är det ju också möjligt att du kan slå spiken genom listen men du kommer få en sargad list som kräver en hel del kärlek innan den är redo att sitta uppe igen
 
  • Gilla
LarsMorgan
  • Laddar…
Skruvade, spikade, limmade eller något annat skulle vara bra att veta.
 
kollar senare idag hur dom är monterade ..ser att IKEA säljer några matchande lister till mitt golv:

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60140371

men antar att man inte kan montera dessa med clips på befintliga lister..då är det väl en kvartslist som gäller föregående talare skrev...
 
Ska du sätta dem ska du nog slita ut befintliga golvlister innan du lägger golv, kolla så inte golvet bygger för mycket vid dörrar etc. och så bestäm hur du ska göra där dörrfoder går ner mot golvet, snyggast är att kapa dem och lägga golvet under.
 
listerna är spikade fast...
 
Dra bort dem och lägg golvet, sätt sen upp nya.
Fattar faktiskt inte varför folk drar sig för det, det blir bara problem om man bygger på befintliga.

Kan förstå det OM det är gamla profiler och man vill spara dem men de brukar gå lätt att demontera eftersom de då sitter med spik. Är det skruvat så är det nytt så bort med det.

/Kent
 
Håller med om att de gamla listerna ska bort innan man lägger golvet. Tveklöst!

Om man sen ska fräscha upp de gamla eller byta till nya tycker jag är lite av en smaksak. Det är jobb med bägge varianter.

Fräscha upp:

  • Slipa
  • Spackla
  • Slipa
  • Måla
Nya:

  • Åka till brädgårn
  • Hitta raka lister
  • Få hem dom
  • Mäta
  • Såga
  • Såga fel
  • Åka en gång till brädgårn för att ersätta det man sågat fel....
Jag tycker inte att det är självklart att nya är bättre/enklare. De gamla har ju trots allt rätta längder.

När det gäller att få bort de gamla är ju en fråga hur hårt spikarna sitter. Prova att lirka in en gammal spackel eller något annat tunt och brett bakom listen bredvid en spik och försök bryta loss listen. Beroende på betong- och spikvariant kan det vara allt från lätt till i det närmaste hopplöst. Lycka till!
 
Sitter dom i betong brukar det vara rätt enkelt att få bort dom, kofot och hammare har jag använt. Fördelarna med att återanvända har Alfredo redogjort för men jag tycker ffa att det underlättar rejält att dom är färdigsågade och passar överallt. Man behöver heller inte vara så himla noga för det är väldigt lite som syns när man väl målat och möblerat.
Vi har bytt ut våra bara när vi ville ha en annan modell och/eller högre.
 
Redigerat:
Lös plugg/skruv eller spikplugg är väl till stor del en smaksak. Spikplugg går väl något snabbare men med en vettig skruvdragare är det i mitt tycke mer eller mindre på ett ut. Välj det som passar bäst mot clipsen, dvs att "skruvskallen" passar bra mot clipset, håller clipset kloss mot väggen och inte sticker för långt ut osv. Borra får du göra vad du än väljer. Själv uppskattar jag en hård betongvägg. Förvisso krävs en skaplig borrmaskin men man vet att det sitter när man väl satt dit det.

Jag hade nog tagit röd plugg (5.5 mm borr har jag för mig) och passande skruv men det är som sagt en smaksak.

Jag antar att de där clipsen ska sitta på viss bestmd höjd över golvet. I så fall hade jag gjort en enkel borrmall av exempelvis en skräpbit laminat. Med en sådan borrar du alla hål du behöver på nolltid.
 
clipsen har en smart "fot" som gör att dom alltid hamnar i rätt höjd..man bara låter dom vila mot golvet innan man limmar eller skruvar fast dom..då passar dom åtminstone till IKEA's egna lister...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.