Jag har fått in en grannyttran mot en plan ändring i vårt område. Ändringen är av en sådan art att jag inte tycker att det gagnar varken mig som fastihetsägare eller området.
Vad bör jag tänka på när jag formulerar min erindra?
Vad bör man undvika att ta med?

Tacksam för all hjälp!
 
Frågan är, om Du har något emot plan ändringen. Om du anser att ändring kommer att påverka ditt boende eller din fastighet negativ, får du ange detta. Kommunen har en skyldighet att låta de boende i området yttra sig, men om det sedan betyder så mycket för kommunens planer, vet jag inte. Om du anger vad planändringen innebär, kan det vara lättare att svara på din fråga
 
Frågan är, om Du har något emot plan ändringen. Om du anser att ändring kommer att påverka ditt boende eller din fastighet negativ, får du ange detta. Kommunen har en skyldighet att låta de boende i området yttra sig, men om det sedan betyder så mycket för kommunens planer, vet jag inte. Om du anger vad planändringen innebär, kan det vara lättare att svara på din fråga
Planändringen innebär att ängen bakom mitt hus ska styckas av och man vill bygga en förskola fem meter från min tomtgräns.
 
Kan du hitta nåt som är dåligt för allmänheten väger det tyngre än om du skriver nåt som är negativt bara för dig eller för några få.
Används ängen som idrottsplats? Finns det sällsynta insekter där? Blir det svårt att transportera ungarna dit?
 
Ja just det, jag trodde först det skulle byggas en cementfabrik där. Nä, Du har små möjligheter att få till någon ändring av ett sådant förslag. Du får väl glädjas åt att barnen en dag kommer att jobba, och skatten de betalar då. kommer att gå bl a till din pension
 
W
Om det enbart är du som skickar in en erindran så blir det med mycket stor sannolikhet som saturnus skriver (om du nu inte kan hitta någon vikinga grav eller utrotningshotat på platsen ;)). Men om du får ihop en gäng andra personer så kan det gå att påverka. Vi var 35 fastigheter som hade lite andra åsikter än kommunen förra året och då lades det ärendet ned och en annan plats valdes. Det gällde inte ett dagis men en annan komunal byggnad. De som var engagerade i ärendet föreslog även en annan plats som sedemera valdes och flertalet blev nöjda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.