Hej,

Jag vill med detta inlägg varna personer att använda sig av Fahlen Bygg. Företaget är oseriöst och slutar svara på mail samt telefonsamtal och återkopplar inte.

Bakgrund:
Beställde ett Mellby garage och entreprenaden beställde jag av Fahlen Bygg. Ett kontrakt där allt ingick. Gräva, gjuta platta samt montera ihop garaget.

Vill understrycka att Kommunikationen med Mellby varit mycket bra så ingen skugga över de. De har varit mer än hjälpsamma i alla frågor jag haft.

När Fahlen blev färdig med arbetet betalade jag fakturan.

Den platta jag beställde har golvbrunn för att hantera smältsnö. Inte för att tvätta bilen.
Nu första vintern upptäckte jag att när jag kör in bilen så samlas 1cm vatten längs väggarna i hela garaget. Det är alltså bakfall. Har också upptäckt mögelskador på ett flertal ställen pga detta. Jag känner mig ganska lugn och jag trott att jag anlitat en seriös firma.

Jag ringer Anders Fahlen varav han kommer dit och tittar och meddelar det där är inget fel. Visar tydligt mögelskadorna samt hur mkt vatten det är längs väggarna. Det är också fuktigt som ett tropiskt klimat inne i garaget.

Ber Fahlen att titta igen för jag har beställt golvbrunn och vattnet ska såklart rinna mot den. Här började problemet. Företaget meddelar att det är inget byggfel. Garageplattan håller sig inom toleranserna. Den högsta punkten är 6mm högre än brunnen. Då är det lätt att räkna var vattnet hamnar. Detta vill inte Fahlen åtgärda. Jag ringer säkert 10gånger på 10 dagar samt skickar sms om att jag vill ha svar. Till slut kommer SMS med att de kan tänka sig åtgärda detta för 26 000:-.

Efter jag fått detta sms. Får jag som helst inget svar. Jag har reklamerat plattan både skriftligt och muntligt. Sen är det ett tiotal småfel som jag inte sagt ngt alls om då jag tycker plattan varit den stora delen. Två exempel är isolering som sticker ut på en av mellanväggarna på utsidan. Porten är dåligt justerad så den nyper till varje gång den ska öppna eller stänga.

Vill också påpeka att jag alltid varit väldigt trevlig och saklig i min kommunikation men nu när jag inte ens får svar så är mitt tålamod slut. Vill därför varna andra familjer att inte använda firman. Det är ju först när det blir fel man ser vad firman går för. Alla är trevliga och svarar innan de fått jobbet.

Vill ni ha mer info eller komma och titta är ni välkomna att bedöma med egna ögon. Jag har bestämt mig att avsluta samarbetet med Fahlen Bygg och hitta en annan firma som kan ordna bakfallet och betala för detta. Har tvättat bort möglet och penslat på boracol samt ställt en luftavfuktare tillsammans med byggfläkt där nu. Det börjar torka upp sakteligen.

Vill återigen påpeka. Mellby garage har varit riktigt bra och de har inget ansvar alls för denna händelse.

Garagebygget har kostat ungefär 340 000:-. (Enkelbilsgarage som är isolerat). Så ser ni vilken prisnivå jag legat på.
 
När de säger att den håller sig inom toleranserna, hur mycket bakfall är det fråga om? Hur kom du i kontakt med byggfirman, var det via Melby garage eller deras säljare?
 
Hej, toleranserna säger 3mm på max 2 meter. Vilket betyder att det är ca: 4m till väggen och den är 6mm högre än brunnen. Den information jag fått av byggaren är att detta är inget fel.

Jag kom i kontakt med firman via Mellby. Har meddelat Mellby om denna tråd också.
 
Menar såklart att brunnen är 6mm högre än väggen som ligger 4meter bort.
 
1cm vatten längs väggarna i hela garaget.
brunnen är 6mm högre än väggen

Garagebygget har kostat ungefär 340 000:-
jag får inte ihop det riktigt.. jo förstår ju att det inte blev bra och att det inte direkt var något budgetbygge....
 
Redigerat:
Det är hanteringen och kommunikationen som är illa skött. Att gå under jorden och ignorera mina försök till kontakt.

Från min synvinkel har jag beställt en platta med brunn. I min värld ska vattnet då rinna mot den?
 
J
Undrar just hur ett garage för 340 000:-ser ut...
 
haw skrev:
Det är hanteringen och kommunikationen som är illa skött. Att gå under jorden och ignorera mina försök till kontakt.

Från min synvinkel har jag beställt en platta med brunn. I min värld ska vattnet då rinna mot den?

Håller fullständigt med om detta. Hur kommer detta att åtgärdas?
"de kan tänka sig åtgärda detta för 26 000:-"
 
Om det nu är så att Mellby som rekomenderat firman så tycker jag nog inte att du skall släppa dem så lättvindigt. Ren juridiskt så har du troligen en delad entrepenad, Mellby har inget ansvar.

Men vem vill handla hus eller garage av en firma som rekomenderar en fuskbyggare? Och som troligen dessutom tar in en provision fån entrepenören för att de rekomenderar firman?
 
@Buster1
Fick på sms att de spacklar golvet.

@hempularen
Mellby är informerad om denna händelse. Har även dialog med Mellby. Stora skillnaden är att Mellby ger mig information och svarar.
 
Jo men det är ju Mellby som har muskler att klämma åt byggaren. De har rekommenderat byggaren, de har ett moraliskt ansvar att lösa det här. Om du blir tillräckligt besvärlig så kommer Mellby att göra klart för entrepenören att varken de eller andra hus/garage firmor är intresserade av att samarbeta med byggare som skapar besvärliga kunder.
 
Ja man skriver då det,
det ÄR så himla enkelt att lägga en avdragsbana som LUTAR MOT golvbrunnen och dra av ytan i två drag.
Sedan plockar man upp banan och fyller i. (bana = 42 mm grön-rör)

Men nu verkar det som om byggaren gör dumt så får kunden betala spackling.

Protte (formsätter och gjuter själv)
 
Nu ser det ut som om jag skrivit frukten banan men det kanske är det som användes med böjen uppåt.

Protte
 
Tyresö
prototypen skrev:
Ja man skriver då det,
det ÄR så himla enkelt att lägga en avdragsbana som LUTAR MOT golvbrunnen och dra av ytan i två drag.
Sedan plockar man upp banan och fyller i. (bana = 42 mm grön-rör)

Men nu verkar det som om byggaren gör dumt så får kunden betala spackling.

Protte (formsätter och gjuter själv)

Har man ingen höjdlaser, så är det helt rätt att använda den gjuttekniken - det är en väldigt väl utprovad och en väl fungerande teknik och ytan blir precis lika bra som om den är gjuten med höjdlaser - även om jag personligen föredrar höjdlaser.

Dragbans-tekniken är speciellt bra (och att föredra) när man ska gjuta t.ex ett golv till en biltvätthall, med en väldigt lång avloppskanal mitt i plattan.
 
Hej! Garaget står i Nacka. Stockholm. Jag tänkte att jag inte skulle snåla för att inte hamna i sånt här...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.