Jag brukar räkna på 45 m/s här ute i Östersjön.. :)
 
mycke_nu skrev:
Jag har enbart diskuterat vertikala krafter, självklart klarar skivorna de horisontella.
...
Ah, ursäkta. Läste för snabbt.
 
J
prototypen skrev:
Men hur många tak blåste bort under stormarna Per och Gudrun? Det som bruka hända i Sverige är att takplåt lossnar.
Videon är amerikansk och deras byggteknik är väl inte som vår OCH deras stormar är MYCKET häftigare.

Jag kommer nog att spika nästa bygge enligt alt. 1 OCH spika på ytterpanelen OCH lyfta med kran och det kommer att hålla ihop.
Såg många tak som var helt utan tegelpannor men att något virket lossat såg jag jag inte och hos oss blåste det över 38m/s under flera timmar.

mycke_nu skrev:
Jag brukar räkna på 45 m/s här ute i Östersjön.. :)
Så mycket vind har ni nog inte.
 
Mikael_L
Där jag bor är vertikala vindar väldigt sällsynta.
Dom är så gott som alltid horisontella ... :D




Vilka vindhastigheter når de amerikanska ovädren?
En ingenjör som jobbat lite med mekanisk design av basstationer berättade vilken nivå 100-års-vind låg på i karibien. Jag har glömt siffran, men den var helt otrolig hög.


kan den varit 60 m/s ... :x
 
Redigerat:
J
Mikael_L skrev:
Där jag bor är vertikala väldigt sällsynta.
Dom är så gott som alltid horisontella ... :D
Snöar det inte hos er?

:cool:
 
Mikael_L
John J skrev:
Snöar det inte hos er?

:cool:
Nästan aldrig i augusti ... ;)
 
Själv har jag erfarenhet av vindlaster i form av dimensionering av mobilmaster och dess monterade utrustning.
Där är kraven 70m/s (survival) och 45m/s (operating) dvs i 70m/s ska grejerna och masten stå kvar, men inga krav på funktion, i vindhastigheter upp till 45m/s så skall allt funka som vanligt.
 
John J skrev:
Så mycket vind har ni nog inte.
OK.. Gudrun var bara 44..:blushing:
 
Jag ritade lite på papper med 45mm reglar enligt alt 3, 4-tumsspik är lite kort och 5-tumsspik är lite långt såvida man inte lutar spiken väldigt mycket. Vad är tipset på spiklängd? Är det OK om spiken hänger lite i luften mellan reglarna ifall den är för lång? Hur många spikar skall man slå, 2 per sida från insidan?

Har någon koll på vilka vinkelbeslag man skall använda ifall man vill skruva eller är det bättre att skruva underifrån som GustavW gjort?

/Anders
 
  • Gilla
Lars Anders Olov
  • Laddar…
2+1 och enligt alt 3.

90 mm funkar om det är gunnebo.

/Kent
 
É
Hur många 90mm spikar brukar man köra per regel i syll/hammarband på alternativ 1? Räcker det med 2st eller ska det vara 3st?

Jag ska enligt konstruktionsritningar tydligen ha 1st vinkelplåt nertill så vid syll borde det ju räcka med 2st…
 
Mikael_L
Ifall du får på något mer som sen håller saker på plats så behöver du inte mer än att det klarar sig under byggtiden.
Kommer det inget mer material på plats så bör du nog skruva med t.ex 2 st 6*120mm skruv.
 
É
Ok det blir utegips och sen spikläkt+liggande panel. Även invändigt skivor men det hjälper väl inget i detta fall.

I vilka lägen krävs det extra skruv? När man kör vindduk?

edit: eller tänkte fel, skivor på insidan hjälper ju om de sitter direkt emot. Och kanske även tillräckligt vid liggande installationsskikt.
 
Redigerat:
Mikael_L
Problemet är att det kan bli hyfsade lyftkrafter i tak och i hela hus när det stormar och är orkan
Så det gäller att förbanden klarar krafterna
En spik några cm i ändträ håller inte emot så mycket, bättre med skruv eller snett skråad spik.

Men finns det spikbleck, träförband eller skrivmaterial över skarven, så tar det över funktionen att hålla ihop saker och ting.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.