Fuktmätare brukar man kunna hyra hos nån golv eller kakelnasare för en 50-lapp...
 
:(
Om ni menar en sådan som man sticker in i träet, så vet jag vad det är och kan fixa det.

Problemet är att man då inte kan mäta fukt i yttervägg/vindexskivorna och kutterspånen.

Därför tror jag att man måste riva bort innerväggskivorna nu och kolla eller "vänta" och ev få mögel/lukt i huset för att sedan sanera det.

Båda sakerna är väl lika trista, eller hur?
???

Helena .med .. ..... och .........
Sverige Stugan från Töre Hus
 
Har du inte fått nog snart Helena, hade jag varit dej hade jag rivit kåken och slängd delarna på säljaren...
 
Måste nog hålla med Lajbanson :-/

Jag skulle riva nu och inte vänta och se om det blir mögel. Det blir mycket svårare sen om du redan bor i huset.



 
:(

Kanske har ni rätt, för när vi öppnade väggskivorna, så såg man ju också hur kutterspånen i de väggblock som fyllts på fabriken hade skakats ihop/ner med cirka 15% vid transporten, så det var håligheter här och var.

Vilket kallras!! Ytterligare en kontroll och ett verktyg !!
:(

Helena ......
S...... S.....
 
vonSassen skrev:
:surprised:

Är Sverige Stugan bra eller dålig?
???

Helena med ......
Sverige Stugan


Hmmm, svår fråga ::)

På A svarar jag; dålig.

På B, vad du ska göra, håller jag med lajbanson
 
Hej Helena!
Jag måste bara fråga; vad i helskotta säger Sverige Stugan om allt detta? ???

Har de tänkt att åtgärda allt?

Vad säger din advokat?

Vad säger konsumentombudsmannen, bekostar du din advokat själv?

Jag skulle nog ställa till hus i h-vete, måttet är väl mer än rågat nu? ???

Jag fattar inte hur du orkar, du måste vara en superwoman, de flesta skulle nog ha kastat in handduken för länge sedan.

Massa styrkekramar - Heja Helena!

Kom ihåg; tillsammans är vi starka...


 
Ja, än en gång säger jag: ibland (ibland!!!) önskar man att man bodde i USA så man kunde stämma skurkarna! >:(

Tyvärr verkar det alltför ofta som att det svenska rättsväsendet är på tok för klent...
 
Ljumi -> Grattis till inflyttningen!

Det måste vara underbar att sova i sitt nya hus 8)

Har du också kutterspån i väggarna och tak som Helena fick ?

Kommer du också att behöva fylla på allteftersom den sjunker ?

Hur har ni löst det?



 
Pelle, Hammarn m.fl.
Alla fel i huset är i princip dokumenterade med bilder och texter, bl.a. i hemsidans olika delar.
Enl. Ka och besiktningsmannen kan man provborra hål i väggarna och mäta fuktigheten i virket för att se risken för rivning mm.
:(

emyran, sweli, idalind m.fl.
Väntar på svar från Sverige Stugan/Töre Hus som fick advokatens brev m värderingsrapport den 1.4.

Har haft ett möte med säljaren som säger att de förstås ska åtgärda allting enligt KA-rapporten.
Saker som tillkommit därefter i värderingsrapporten och nu även de felaktiga åtgärderna för att rätta till de tidigare felen är ännu inte protokollerade...
DET GÅR JU INTE ATT STAPLA ALLA FELEN PÅ VARANDRA som Fel 1, Fel1a, Fel1b o.s.v.

Snacka om tröttsamt.....
men jag ska inte ge dem nöjet att se mig knäckt...
för jag har ett nyårslöfte inom mig....
och det ska jag hålla...

Helena med......
ja.... ni vet.....
>:(
 
Helena, du berättade att du träffade säljaren på HusExpo.

Har han varit i huset och tittat hur det ser ut?
eller har han bara sett rapporten av det som blev fel?

Det vore väldigt nyttigt för både säljaren, Sverige Stugan och Tore Hus om de besökte ditt bygge och gick igenom det som står i rapporten tillsammans med dig och din KA.

Håller tummarna för dig!

Varma hälsningar
 
???
Ja, säljaren var där för cirka 4 veckor sedan utan min vetskap (tydligen när de började göra åtgärder som de inte slutfört än..)
Jag tror inte att han förstod riktigt hur omfattande problemet är, men får väl lita på att de skall åtgärda!

Kan bara inte fatta att de inte kan komma med OK för en bra tidsplan utan att det skall dra ut i 6 månader.

Men så blir det när flera parter är inblandade som underentreprenörer och det lovas åt olika håll och hålls dåligt på ALLA håll!

Framtiden får utvisa vad det blir av det hela!

Trötta Helena med..huset från
Sverige Stugan AB tillverkat av Töre Hus AB

 
Tack Sweli,

Jepp jag har kutterträ i väggarna. Jag kan kanske skratta mig lycklig att vårt hus komm i Juli och att 70% inte var isolerad på fabrik. Jag löste det genom att göra det själv. Det blev noga ifyllt och vi satte på alla saknade väggskivor. På så sätt vet jag att det är ifylld. Dessutom har sommaren varit fantastiskt. Inte en droppe föll under bygget.
Det kan vara värre med problematiken när det behöver fyllas på.
I teorin så är hela ytterväggisoleringen sammankopplad med takisoleringen. Så när det sjunker ihop på undervåningen, fylls det på automatiskt från övervåningen som i sin tur fylls på från taket.
Det kan uppstå problem när det blir "stopp" i systemet. Jag antar kommer att behöva göra en värmeförlustmätning om ett par år för att se om det så är fallet. Annars har vi inte märkt att det har varit kallt i vintras. -20 C, pannan på 9KW eltillskott och 20C i huset. Så kylan är inte så farligt. Däremot är vinden mer problematisk. Huset är INTE inlindat i plast och därför kommer det igenom lite luft. Så -10 och storm är kallare en -20.
Stakars Helena, det ser inte ut som om projektet vill gå din väg. Jag vet inte hur jag skulle klara av att hantera det själv. Du kan väl skratta dig lycklig att du inte är hotad till livet som vissa andra husbyggare. Läste i Metro i morse att några blev hotade till livet och mishandlade av grundläggarfirman. Otroligt att det kan bli så.
Att låta möglet vara kvar är inget jag vill rekomendera dig. I bästa fall så torkar det och stannar kvar i väggarna. Så, jag skulle ta hand om det redan nu.

Hör av dig helena och lycka till!
 
Jag beundrar din styrka !

Du har en tålamod som är inte av denna värld.

Jag hade gett säljaren 2 alternativ att välja på:

1. Om han inte sätter igång innom en vecka. Jag tar en stol och sätter mig på säljarens kontor och inte rör mig därifrån, talar om för honom att om inte han såg till att mitt hus blev reparerat, skulle jag prata och berätta till varje människa som kom in på kontoret vad man kunde förvänta sig av denne säljare >:(

eller

Jag hade gjort ett jätte plackat och ställt mig i entré på HUSExpo med bilder på fel i mitt bygge.
Skrivit upp med röd text namnet på byggaren och hustillverkaren, så att alla kunde se. Dela ut flygblad med information om ovanstående.

2. Om han omedelbart tar med sig vettiga byggare och ser till att allt blir klart låter jag blir att sätta igång med någon av alternativ under punkt 1 ;D ;D
 
:D

En toppenidé, faktiskt!
Funkar nu ingenting tills efter Påsk, så kanske man ska ta till detta som några extra åtgärder för att "heja på" processen lite!

;D

Ett gott skratt förlänger livet
på en uttröttad husbyggare

Helena ............
.............
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.