Funderar på att lägga in ett klickgolv i ett av rummen i huset.
Problemet är att rummet är ganska stort.

Finns det max mått ?
 
Frågan är om det är laminat eller parkett för det skiljer mellan det och olika fabrikanters rekomendationer så jag rekommenderar dig att kolla med den produkten du valt att lägga.
 
som Paul sa men normalt brukar det ligga runt 8x12m utan rörelsefog när det gäller märkesgolv..
 
Tossegubbe skrev:
som Paul sa men normalt brukar det ligga runt 8x12m utan rörelsefog när det gäller märkesgolv..
Har diskuterats förut och 8x12 var vad den tråden kom fram till också, jag frågade "experten" på Villaägarna och han svarade likadant. Kan skilja mellan fabrikanter och generellt är billiga laminat sämre.
 
Jag la ett Kährs parkett nyligen och jag har för mig att det stod att det kunde läggas till max 25m mellan yttre ändarna men jag är inte helt hundra...

Dock lägger inte jag så stora ytor i ett svep iaf.
 
Har lagt upp till 30m långa rum med 14mm ekparkett. Problemet är att rörelsefogen blir så stor att man behöver lägga en sockel på "plasken" i varje ände. Vet inte varför det skulle finnas någon begränsning?
 
begränsningen är att fogen, matrialet i golvet ska hålla för tyngden i golvet plus last när det krymper sväller,sommar/ vinter.lammelparket ca 1,5mm meter,laminat ca 2mm meter golv i exstremfall.
 
P
Har lagt ett Berg & Berg golv 4x20m + 4x2,
"klick" och lim. B&B sa att det inte skulle vara några problem men tänk på att golvet ändrar i storlek!
Och det ändrar mer på brädden än på längden
 
Har lagt Byggmax' Barlinek ekparkett. Enligt instruktionen skulle det gå att lägga 10x8 meter men jag har lagt 14 x 9,5 och har det har inte varit några problem.

Sen lade jag ett budgetgolv (Rusta) hos en bekant. Enligt spec skulle det gå att lägga 12 x 7 meter. Lade 12,5 x 7,5 och blev tvungen att såga itu det efter ett halvår då det såg ut som Uppsala sju kullar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.