Hej!

Efter att ha läst här länge och fått otroligt många bra svar på funderingar jag haft är det nu dags att ställa en egen fråga. Lite långt, men försöker få med väsentlig information. :)

Vi är spekulanter på ett hus från -56 (betong/tegel), 160 m2 i två plan + 70 m2 källare.

Värmen kommer från en BVP installerad -96 av förrförra ägaren. Ingen spec finns på hur djupt hålet är. Kan man kolla det på något vis?

Själva pumpen var inte Nibe eller IVT, utan "Svenska pumpfabriken" eller något liknande jag aldrig stött på under alla husvisningar vi sprungit på. VVB var separat, liksom en el/vedpanna av något äldre snitt.

Vi bor idag på 150 m2 med BVP och behöver under 15000 kWh ink hushållsel per år.
I det här "nya" huset betalar de 33500 kr i el per år. Låter inte det väldigt mycket med bervärme, eller är vi bortskämda i vårt ganska nya hus just nu?

Det är vattenburen värme med radiatorer från byggåret, senare inlagt vattenburet värmegolv i två rum i källaren, på övervåningen elektriskt värmegolv i badrummet med en liten vattenburen handdukstork.

Taket är väldigt flackt och svårtillgängligt, misstänker för tunn och med åldern för packad isolering.
Genomgående 2-glasfönster. De är original men ser välvårdade ut. I en utbyggnad på 20 m2 sitter punkterade :)() stora isolerglasrutor.

Innertaket på övervåningen ser ut som (målad) gles råpont. Kanske har någon inredningsfanatiker tagit bort ett tidigare innertak, så att all värme försvinner ut på vinden? Nuvarande ägare har alltid haft det så här, han visste inte.

Sammanfattning:
Kan man kolla borrhålets funktion?
Är det läge att byta pump?
Är inte elförbrukningen hög?
Kan det i så fall bero på dålig pump eller är det den evenntuellt dåliga isoleringen främs i yttertakt/vinden?
 
Räkna med att få komplettera med ett extra borrhål om ni byter ut den gamla pumpen mot en ny som är effektivare. Elförbrukningen kan stämma om det är dåligt isolerat, borrhålet börjar ta slut och pumpen har gått mycket på tillskotsvärme.
 
Tack.

Men hur kontrollerarar man statusen på ett gammalt bervärmesystem?
Vilka steg är lämpliga att ta?
Försöka mäta djupet på hålet? Går det?
Se vilka temperaturer hålvätskan har?
Kolla antalet starter, om det går?

Om hålet inte är djupt nog - hur kan man "renovera" systemet?
Om det är pumpen som är ineffektiv - måste man verkligan borra nytt hål då?
Hur vet man vilket som är största felet?

Känner att jag är på djupt vatten här. Samtidigt vill jag ju inte behöva betala 150000 för en ny anläggning inom snar framtid. :S
 
Eftesom du är köpare så kalkulere högt, räkna med att varken hål eller pump går att andvände, så dra av / räkna in. att du inom snar framtid måste lägga ut pengar för en kompltt anlöggning.
Kolla även över radiatorsystemet, är det tilräckligt låg temp?

sen kan ju huset vara dåligt issolerat o allmänt otätt, så det dra mängder med energi!
 
Fråga säljaren också. Han har upplysningsplikt och måste berätta vad som är fel. Om han vet vad det kan vara.

Det huset tycker inte jag borde göra åt mer än 22-23k kwh på ett år.
7k i HH-el
16k i värme
ganska gammalt hus i betong.

Sen låter det ju inte helt bra med en pump ifrån "Svenska pumpfabriken". Jag har aldrig hört talas om det. Finns inte mycket info på google heller.

Ring och hör med en bergvärme firma om det går att mäta upp borrdjupet. Eller om det finns registrerat hos kommunen. Det skall ju anmälas när man borrar.
 
Tjenare BorgP.

Det skulle vara mycket intressant att veta om du kommit någon vart i ditt problem.
Jag har nämligen köpt ett hus i sommras som är från 1800-talet på ca 250kvm + ca 30kvm källare.
Huset har en bergvärmepump som jag inte har en aning om vad det är för märke. Det står Energimaster på den och det jag hört från säljaren (som vi har blivit goda vänner med) så borrades det bara 60m.
Det jag har märkt är att BVP:en inte verkar orka när det blir under 0 strecket och då måste jag slå på en elpatron som gör jobbet. Tyvärr innebär det en sjukt hög elräkning istället.
Elbolaget har räknat på ca 28-29tusen kw vilket jag tycker är väldigt högt med tanke på min fars 200kvm kåk med ny bergvärme är beräknad till 13 tusen kw.

Har du fått några bra svar på om man kan "renovera" ett borrhål?

MVh
Jocke
 
Hej Jocke.

Jag fick en del bra svar här: http://www.byggahus.se/forum/vaermepumpar/160957-modernisera-15-ar-gammal-bergvaermepump.html

Kortfattat: Det är en direktkondenserande anläggning m en slinga, dagens moderna har två separata slingor. Jag hade tur och har "rätt" kylmedium, å andra sidan är det med största sannolikhet svårt att utnyttja detta hål i framtiden utan massa speciallösningar. Det är bättre att borra nytt. :(

Eftersom vi precis köpt nytt är ekonomin svajig och fixarbehoven många. Vi har bestämt att avvakta så länge det här systemet fungerar. Trots allt är det bättre än ren direktverkande elvärme.
 
Förresten ringde jag kommunen och Staten geologiska Institut (heter det väl). Ingenstans fanns vårt borrhål antecknat. I begynnelsen fanns inga registreringskrav.
Det är inte ens säkert att vårt hål är från -96 som vi trodde. Det kan vara bra mycket äldre än så. Pappret från -96 är endast en inspektionsrapport på ett befintligt system, där de ägare som var då inte kan ange installationsdatum.
 
Är i samma sits. Det är inte så att man badar i pengar efter ett husköp.....
Jag är lite sugen att försöka, likt dig, försöka hitta någon som vill komma och kolla på systemet. Problemet är ju att det är ett gammalt system som dessutom är rätt okänt.
Jag hoppas få lite mer info av säljaren den här veckan.
Det kanske är lönt i slutänden att ta en investering på en helt ny bergvärmepump + borrning om det visar sig att man kan spara 10000kwh per år. Om du får reda på mer bra saker får du gärna maila mig.

///Jocke
 
Sen sägs det väl att en bergvärmepump ska hålla ca 20 år så det kanske i vilket fall snart är dags att byta ut.
 
Man kanske inte badar i pengar efter ett husköp.men innan man köper et hus bär man göra en kalkyl på vilka utgifter man kommer att ha i samband med husköpet, detta för att räkna ut vilket bud man kan ge (så man ha pengar över till att byta värmesystem om nu huset i fråga har et som är oandvändbart)
 
Att mäta borrhålet kan väl inte vara så svårt?
Ett långt snöre med en tyngd på......
 
Hej
Det är nog tämligen svårt att loda djupet i ett hål där slangarna är satta= jättetrångt.
Har själv ett lbtg-hus i ungefär samma storlek som TS. Har en IVT 11 med 180 m hål. Pumpen är sen 98. Ligger på 20-24 000 kwh / år med hushållsel. (I Jämtland.). Det borde du kunna komma under. Jag har tvåglas original från 51 och 20 cm kutter på vinden. Värmesystemet vattenburet med radiatorer.
"Stenhus" (om man kan kalla lbtg sten) är rätt dryga att värma tycker jag det verkar som. / LOB
 
Här blandas det ju friskt kwh och kr per år. Vid 20000 kWh per år med aktuellt rörligt elpris hos vattenfall så pratar vi 1.30 kr/kWh ungefär. På det tillkommer nätbolagets överföringsavgift på runt 15 - 20 öre per kWh + en fast årsavgift på låt oss säga 2000 kr. Då skulle man komma upp i 32000 kr per år. Inte alls så långt ifrån uppgiven kostnad.
 
CarMan skrev:
Man kanske inte badar i pengar efter ett husköp.men innan man köper et hus bär man göra en kalkyl på vilka utgifter man kommer att ha i samband med husköpet, detta för att räkna ut vilket bud man kan ge (så man ha pengar över till att byta värmesystem om nu huset i fråga har et som är oandvändbart)

Du är så klok, CarMan!

Men det är jag också.
Vi har en renoveringsbuffert där största posten är till ny bergvärmeanläggning. Men i början använder vi den bufferten som internbank till andra renoveringar.
T ex byta de punkterade isolerglasrutorna.

En bra slant på banken värmer hjärtat, en värmeanläggning värmer fötterna. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.