Hej på er alla ! jag är ny här och kommer nog behöva eran hjälp i mitt projekt !! hehehe !
Jag ska bygga ut vårat hus själv eftersom alla byggare tror att dom är gudar och kan ta hur mycket betalt som helst ! Så min första fråga är ju följande.. Jag har fastnat för en grund som heter thermisol som ni säkert förstår. Är detta en bra grund så att säga eller finns det bättre ? Genom lite kontakter så har jag ett hyfsat pris just på denna grund. Utbyggnaden är på ca54 kvm och källar väggarna blir i murad leca tänkte jag och sedan övervåning i trä. Ang undervåningen så undrar jag om det är bra med leca i väggarna eller ska man ha frigo block som man gjuter i ? Den ska delvis fyllas igen mot väggarna. Mvh chrille
 
Tyresö
Gissar att du menar en vanlig frigolitform med L-stöd i frigolit, fast fabrikatet är Thermisol. Ja det är en bra gjutform. Det finns en djungel av alla såna fabrikat och skillnaden.......Jag pumpar betong i såna mer eller mindre varje dag, och jag vet inte vad skillnaden är på dom olika fabrikaten. Dorocell är väldigt vanlig åtminstone - beror troligtvis på lägre pris, men funktionen är densamma.

Sen när det gäller väggar, så är jag ganska "partisk i målet" när jag påstår att du ska använda Dorocell:s frigolitblock. Dom är mest prisvärdiga i inköp och dom ligger i övre skiktet i hållbarhet under gjutning. Dorocell-blocken är utan konkurrens dom vanligaste - skulle själv också använda dom om jag skulle bygga nytt. så här ser dom ut:
http://www.dorocell.se/

Bygger du med frigolitblock, så klarar du själv av bygga och gjuta stommen till ditt hus, det är som att bygga lego, och sen beställer du en betongpump som pumpar in betongen i blocken. Vet inte hur högt hus man kan bygga med det byggsystemet, men jag har pumpat betong i ett 4-våningshus som var byggt med frigolitblock - det går säkert att bygga högre.

Hur som helst, så får du då ett superisolerat, stabilt och tyst hus. Som en bonus så finns det inte en möjlighet till någon köldbrygga - försök hitta en annan byggteknik utan köldbrygga.

Så du får komma med en sanslös övertalningsförmåga om du ska övertyga mej om något annat än betongfyllda frigolitblock som husstomme.
 
Hej och tack för svaret. Jag kollade med dom men dom kom knappast ner i det priset jag fått på thermisol grund paketet så jag har gjort mitt val... men tyvärr så hann vi bara skjuta 2 salvor i berget (var av den ena gick in i grannens växthus !) sen kom ju snön så jag lägger ner detta tills våren istället..snön fördyrar nog bara allt tyvärr.. Ha det bäst så länge..
 
Tyresö
Ja, det är helt rätt tänkt. Markarbete ska göras när det är plusgrader, annars skenar priset iväg.
Synd på grannens växthus....Några 4 mm-glas kan väl inte vara så dyra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.