Skall in med ett 19x4 fönster i köket ovan diskbänken och har igår rivit tidigare kök samt ytskikt.
Kåken är anno 1949 och har således spånfyllda väggar - Väggarna är dessutom klädda med 22mm spontad panel på insidan följt av papp sedan spån. Hur det ser ut efter det är oklart.

Men hur fanken skall jag gå tillväga? Lika bra att riva ut allt och byta till gullfiber isolering eller skall man sträva efter att behålla spånet i väggen så gott det går?

Enklast vore att kapa mot tak och mot golv, suga ut allt spån med spånsugen och sedan fylla på med gullfiber och slå tillbaka panel + osb + gips.

Har bilder men den där sladden till kameran har en förmåga att vandra iväg... :S

Hupp! Hittade sladden:
 
  • PC010504.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Mikael_L
Fördelen med mineralull är att den inte sjunker ihop med tiden och lämnar ett oisolerat hål upptill.

Farsan byggde ett garage en gång där han kutterspånisolerade både väggar och kallvinden.
Han satt mineralull under fönstren. I övrigt var väggarnas isoleringsfack öppna upp mot vinden, så det var bara att krypa upp på kallvinden någon gång ibland och kratta ut lite mer kutterspån som fick falla ner i väggarna.

I dina kläder hade jag satt mineralull, för det saknas antagligen något vettigt sätt att få dit spån, samt MU sjunker som sagt inte ihop.

ps
Ett 19x4 fönster är rätt brett, ehh.
Har du avväxlat ordentligt?
 
Redigerat:
Räknar med att avväxligen enklast görs med dubbel 45x95 på högkant eller liknande mot befintlig regling - Väggen är gavel med bärande stolar på vind. Fönstret sitter ca 60 cm från vägg som löper central genom fastigheten där stolarna är ytterligare förstärkta.
Mao, gaveln bär inte strukturen i mitt tycke.

Enligt ritning verkar reglarna i vägg vara 80mm - Får ta upp ett hål för kontroll imorgon så man vet vad som skall till för att enkelt bygga in ngt stabilt. Får väl skicka ett par 45:surprised:r genom hyveln så man får rätt mått.

I övrigt är huset byggt som ett fort med 9" reglar i bjälklag, 30mm golvplank samt att alla väggar är klädda med 1" spontad panel på insidan. =) Minst sagt konstigt att man använt sig av plugg för att fästa gardinstängerna!? :wow:

Galet att man tittar på kvittot över husbygget 1949 och inser att det kostande 23.475kr att bygga. Ink material. Behöver jag säga att jag känner mig blåst? :x
 
slacker skrev:
Galet att man tittar på kvittot över husbygget 1949 och inser att det kostande 23.475kr att bygga. Ink material. Behöver jag säga att jag känner mig blåst? :x
Prisomräknare från medeltid till nutid

Fråga:
Hur mycket motsvarar 23475 SEK år 1949 i 2009 års penningvärde?

Bakgrund:
Analysen i denna utskrift bygger på en jämförelse av penningsvärdet år 2009 med penningvärdet år 1949.

Svar:
23.475 SEK år 1949 kunde köpa lika mycket varor och tjänster som 401.791 SEK år 2009 mätt med konsumentprisindex.

Alternativa beräkningar:
• 23.475 SEK år 1949 motsvarade betalning för lika lång arbetstid som 1.571.945 SEK år 2009 mätt med löneindex för manlig industriarbetare/hantlangare.
• 23.475 SEK år 1949 kunde köpa 250.943 gram silver. Samma vikt silver kostade år 2009 845.104 SEK.
• 23.475 SEK år 1949 kunde köpa 5.162 gram guld. Samma vikt guld kostade år 2009 860.577 SEK.
För vissa perioder beräknas guld- och silverpriset på basis av världsmarknadspriset, vilket kan avvika något från svenska förhållanden.

Årliga prisförändringar:
Under perioden 1949-2009 var den årliga inflationen (mätt med konsumentprisindex) i genomsnitt 4.85 procent per år. Löneindex ökade i genomsnitt med 7.26 procent per år.


Källa: http://www.historia.se/indexprisjamforelse.html
 
Så med andra ord har jag gjort en bra affär! :wow:

Så här blev det - Och väggen var inte fylld med spån, alla innerväggar däremot. Ytterväggarna har 8 cm Wellpapp!? d^_^b
 
  • Huset 005.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
men nu blev jag fundersam. Mitt hus byggt 1951-52 kostade drygt 62 000 kr att bygga. Hände det något drastiskt med penningvärdet mellan dessa år (49-51 alltså) eller sitter jag i ett slott ?. Har kvar både offerter och kvitton så jag är tämligen säker på att det stämmer. Skumt eller kanske någon blev blåst.... / LOB
 
Du måste sitta i ett slott! :wow:
 
  • Sluträkning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.