F
eviljava skrev:
Det beror ju på vilken storlek han har på vardagsrummet? 25-35 m2 är väl att anse som ganska normalt vardagsrum?

Att ek-parkett kan kosta runt 1000:-/m2 (+- någon hundring) är nog även det helt normalt.

Jag tycker således att 30000 för ett vardagsrum låter högst rimligt om det ligger på runt 25-35 m2. Sedan ingår ju säkert arbetskostnaden i denna summa vilket man också måste ta hänsyn till. Detta gör det om möjligt ännu rimligare.
Nu är det säkert materialkostnaden som får ett åldersavdrag. Dom 80% som skall betalas är då bara på materialet. Att få dit materialet är ingen standardhöjning och borde täckas av självrisken.
 
fsn skrev:
Nu är det säkert materialkostnaden som får ett åldersavdrag. Dom 80% som skall betalas är då bara på materialet. Att få dit materialet är ingen standardhöjning och borde täckas av självrisken.
Sant!

Hur som helst är den angivna summan rimlig under förutsättning att det är ett normalstort vardagsrum och att det är en ekparkett av "god kvalitét".

Har själv lagt ett golv på ca 30 m2 och det landade på ungefär denna summa.
 
Redigerat:
Det är väl inte rimligt att lägga in parkett för över 1000kr/m2 i materialkostnad utan att fråga om kunden verkligen är beredd att betala det? Det finns ju parkett för 300kr per kvadrat i tillräckligt bra kvalitet.
 
Hubbe2 skrev:
Det är väl inte rimligt att lägga in parkett för över 1000kr/m2 i materialkostnad utan att fråga om kunden verkligen är beredd att betala det? Det finns ju parkett för 300kr per kvadrat i tillräckligt bra kvalitet.
Nä, men nu var det inte rimligheten i hantverkarens affärsmodell och/eller produktutbud som diskuterades i de senaste inläggen. Det råder nog en samstämmighet om att den är under all kritik.

Men om du läser igenom hela tråden ser du att TS enbart blev erbjuden ett (1) golv! I detta läge borde han/hon därför ha tackat nej, alternativt tackat ja till standardhöjningen, men samtidigt sett till att få priset skriftligt (i detta fall 12500 kr).
 
F
eviljava skrev:
Sant!

Hur som helst är den angivna summan rimlig under förutsättning att det är ett normalstort vardagsrum och att det är en ekparkett av "god kvalitét".

Har själv lagt ett golv på ca 30 m2 och det landade på ungefär denna summa.
1000kr/m2 är åt det mer exklusiva hållet.
Standardparkett av varierande kvalitet och pris finns att köpa överallt, alltid. Finns lågpris från ca 200kr/m2 av varierande kvalitet. En entreprenör borde inte ha några problem att erbjuda en acceptabel ekparkett från 350-500kr/m2........ är man uppe på 1000kr/m2 så borde det vara en exklusiv enstavsparkett. För 1000kr/m2 har man pengar över på en massivt Junckers.

Väldigt lustigt att bli erbjuden ett 22mm ekparkettgolv som enda alternativ med motiveringen att det var det som fanns och det enda som man skulle kunna använda. Nåt är skumt, antingen så håller TS inne med info i tråden för att skaka fram ett sätt att slingra sig från fakturan eller så har TS blivit rövad av entreprenören. Jag la in ca 115m2 mattlackad 3-stavs Steirer ekparkettgolv som jag köpte via min entreprenör hos Fredrikssons trä. Jag betalade precis under 35000kr för det. Har den i hela huset och det är inget fel på den alls.
 
Tyresö
Jag misstänker att entreprenören har fått ett antal m2 parkett "över" från ett annat projekt, och då är det ju väldigt lägligt att bli av med den på ett sånt här projekt.
 
Njaa. Det där med tjockleken kan ju bero på att det kanske är den enda tjocklek som skulle fungera med golvhöjden i rummet, som i sin tur påverkas av hur trösklar är monterade osv.

Parkett med 22mm tjocklek är självbärande och monteras direkt på reglarna utan något undergolv av spån. Alternativet är ju att montera golvspån på 22mm och sedan ett parkettgolv ovanpå detta. Det är väl det mest normala sättet att bygga golv idag, men det kanske hade blivit för tjockt i det här läget.
 
Kan det vara så att man var tvungen att lägga 22mm för att det skulle vara självbärande, dvs monterat direkt på bjälklaget? Dom har ju sagt att det var det enda golv som går att använda.
Utbudet på ett sådan lamellparkett är ju betydligt mindre och priset betydligt högre än vad gäller "vanlig" lamellbräda typ 14-15 mm.
 
Hempularen hann före...
 
F
Kan vara så. Bara TS som vet......
 
Råd vid vattenskador:

1) Gör ingenting förrän du har fått en skaderapport av skaderegleraren på föräkringsbolaget, eller den utredare som bolaget anvisat.

2) Fundera på om du skall förhandla dig till en kontantersättning för skadan. Det brukar bolagen gå med på eftersom den blir lägre än kostnaden skulle varit om försäkringsbolaget anlitat ett företag som åtgärdar skadan. Då har du en summa pengar du kan använda för att antingen åtgärda skadan själv, eller begära bindande offerter från valfri firma ! (Du kan få ROT avdrag, det får inte ett försäkringsbolag).
 
PST skrev:
Råd vid vattenskador:

1) Gör ingenting förrän du har fått en skaderapport av skaderegleraren på föräkringsbolaget, eller den utredare som bolaget anvisat.

2) Fundera på om du skall förhandla dig till en kontantersättning för skadan. Det brukar bolagen gå med på eftersom den blir lägre än kostnaden skulle varit om försäkringsbolaget anlitat ett företag som åtgärdar skadan. Då har du en summa pengar du kan använda för att antingen åtgärda skadan själv, eller begära bindande offerter från valfri firma ! (Du kan få ROT avdrag, det får inte ett försäkringsbolag).
Bra råd! Speciellt råd nr 2. Många tänker nog inte på detta.
 
Tackar för alla inlägg mycket intressant att läsa. Jo det var så att pga att det bara var 22mm som man kunde lägga direkt på bjälklag. Jag sa då att kan man inte lägga golvskivor och sedan parkett men fick bara ett skratt tillbaka så man känner sig rätt liten i såna här saker när man inget vet,kan. Man skulle uppenbarligen vara lika klever someviljava funderar stark på om du kanske är byggare själv?? Jag har nu försökt allt men eftersom jag inte har ngt skriftligt eller "bevis" på att det gått till så här så får jag stå mitt kasst. Visst jag har fått fint hemma men det ansåg jag att det var innan också. Tack för vissa bra tips ex Rotavdrag, kontakata försäkringsbolaget om hjälp:) jag får sälja bilen helt enkelt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.