Vi renoverade kök och badrum för drygt 1 år sedan och ca 2 månader efter renoveringen fick vi problem med dålig lukt i badrum och kök.

Det luktar ur köksvasken och ur handfat där poppup ventilen sitter och även ibland nere vid golvet där röret går ner och ibland bakom toaletten.

Det luktar inte alltid utan det kommer liksom i små pustar eller perioder eller vad jag ska säga.. Det kan lukta både på natten eller på dagen. När vi inte varit i badrummet på någon timme eller när vi kommer in i badrummet och sätter på vatten i handfatet. Då luktar det liksom medan vattnet rinner ner...
Sammanlagt i snitt kanske det luktar en halvtimme varannan dag, men det är nog så irriterande när vi lagt ner massa pengar på att renovera!

Vi hade oturen att bli grundlurade av första firman som visade sig vara värsta hantverkarsorten som var både okunniga och otrevliga. Det visade sig på besiktningen att de hade gjort massa fel i badrummet och vi fick efter en tvist tillbaka pengarna och anlitade en ny firma som vi har förtoroende för.

Men nu luktar det alltså och vi har haft vår hantverkare/rörmokare här och han hittar inget fel och har frågat kollegor som inte heller förstår vad felet är...
Sen har vi haft fastighetsskötare här (vi bor i en brf i radhuslägenheter) och de har tittat ner (alltså bara med ögat) i avluftningen på taket och sen tittat bara på ytan i badrummet. Ingen hittar luktorsaken.

Nu undrar jag om någon här kanske har en hint om vad detta kan bero på?
Om något rör var väldigt trasigt borde det väl lukta hela tiden och inte bara någon halvtimme varannan dag?
Och eftersom det luktar både i kök och badrum, även om 80% av lukten är i badrummet, så misstänker jag att det måste vara något större övergripande som inte funkar och inte bara ett vattenlås....?
Och vem vänder jag mig till för att utreda detta, en rörmokare eller en ventilationsgubbe?

Snälla hjälp, jag börjar känna mig så ledsen för att vi har lagt ner massa pengar på det här med renovering och så luktar det piss vilket det inte gjorde innan renoveringen...
 
Troligtvis är det inte tätt vid ngt ställe i avloppet, vi hade samma problem, det visa sig vara vattenlåset i duschen som hade en dålig packning. den var iofs gammal. men för er del är det att kolla över toalettstos, alla handfats övergång från vattenlås till avloppsrör. ofta har man ngn muff där men den kan vara felaktigt monterat. räcker med en millimeterglipa så trycks det upp avloppslukt när ni spolar, går på toa osv. hur e det med avloppsluftning? funkar den? detta kan också påverka.
 
meckis skrev:
Troligtvis är det inte tätt vid ngt ställe i avloppet, vi hade samma problem, det visa sig vara vattenlåset i duschen som hade en dålig packning. den var iofs gammal. men för er del är det att kolla över toalettstos, alla handfats övergång från vattenlås till avloppsrör. ofta har man ngn muff där men den kan vara felaktigt monterat. räcker med en millimeterglipa så trycks det upp avloppslukt när ni spolar, går på toa osv. hur e det med avloppsluftning? funkar den? detta kan också påverka.

Jo jag förstår också att det borde vara något sådant.. Iallafall när det luktar vid golvet där röret till handfatet går upp. Där måste det ju behövas något annat tätning?

Men att det luktar ur själva köksvasken upp ur där vattnet rinner ner.. är inte det märkligt?

Avloppslutfningen.. hur vet man om den funkar eller inte?
 
Att det luktar ur vasken är inte helt ovanligt. Vår silventil börjar lukta riktigt illa om man inte regelbundet plockar isär den och kör den i diskmaskin.

Har du rensat vattenlåsen i kök och badrum samt röret ner till vattenlåset? Där kan det fastna både det ena och andra.
 
skuggan_pm skrev:
Att det luktar ur vasken är inte helt ovanligt. Vår silventil börjar lukta riktigt illa om man inte regelbundet plockar isär den och kör den i diskmaskin.

Har du rensat vattenlåsen i kök och badrum samt röret ner till vattenlåset? Där kan det fastna både det ena och andra.
Hej,

Nix jag har inte rensat någonstans..
Men om det var pga vattenlås eller rör som luktade - borde det inte lukta konstant då?
 
Sådana här fel beror ofta på någon form av fel på avluftningen. Det som då händer är att vattnet i vattenlåsen sugs ut. Typfallet är toaletten, när du spolar där så blir det en "kolv" av vatten som rör sig frammåt i röret. Den pressar luft framför sig och suger in luft bakom sig. Då skall luften sugas in genom avluftningsröret som går upp på taket, eller i vissa fall har man en vacuumventil ex. på vinden (en ventil som bara kan släppa in luft i röret, den stoppar luft från att komma ut).

I princip så kan avluftningsfel yttra sig på 2 sätt.

Antingen så är det stopp framåt, kan bero på halvstopp i en avloppsstam eller att röret går i en svacka så att vatten står i röret. Då kan det byggas upp så högt tryck framför vattnet som spolas ut i toan, att luft trycks ut genom något vattenlås. Blir ofta ljudliga bubblanden, gurglande ljud från vattenlåsen, luften som trycks ut luktar illa. Brukar också visa sig i att spolningen går halvdåligt, vattenytan i toan stiger onormalt under spolningen.

Eller så är det fel på avluftningen så att ingen luft kan sugas in bakom vattenpelaren i avloppsröret, då sugs vatten ut ur vattenlås på olika ställen i huset, vattenlåden blir tomma eller nästan tomma, dålig lukt kan tränga upp förbi låset. Det här felet kan bero på stopp i avluftningen, eller på att rören går för lång sträcka inna de kommer förbi punkten där avluftningen är inkopplad. Man har ju alltid en bit från själva toan till där avluftningen kommer in på avlopsstammen. Är den sträckan lång så byggs det upp ett stort undertryck som kan suga ut vatten ur vattenlåsen.

Fel på avluftningen visar sig genom att det dels kan låta om avloppet, dels att nivån i vattenlåsen varierar, ex. kan toan verka tom på vatten plötsligt, eller man ser vid spolning att vattennivån sjunker onormalt i toan, för att sedan bli normal av det sista spolvattnet. Man rikrigt ser och hör hur vattnet sugs ut ur toan. men en spolning på toan kan istället suga ut allt vatten ur vattenlåset till handfatet eller i köket osv. beroende på hur rören är kopplade.

Om du inte ser tecken på avluftningsfel, så är det nog bara fel på packningar, och liknande som kan vara felet.

För ganska länge sedan var här en tråd om en Toalett från Svedbergs som hade låg kvalitet på keramiken så att lukt kunde läcka rakt igenom keramikväggen i vattenlåset. Den var tydligen så full med porer att luft gick rakt igenom porslinet.
 
Bjorkefall skrev:
Det luktar inte alltid utan det kommer liksom i små pustar eller perioder eller vad jag ska säga..
Det kan finnas ett samband med ventilationen. Om man har mekanisk frånluft och dålig tilluftflöde bildas ett undertryck som kan suga upp avloppslukt om det finns otätheter. Man kan då få effekten att det luktar illa om man stänger fönster och bättre om man öppnar dom. Har du bra utsug från badrummet kan du på motsvarande sätt få sämre lukt om badrumsdörren är stängd.

Ingen aning om detta är relevant för ditt problem dock.
 
hempularen skrev:
Sådana här fel beror ofta på någon form av fel på avluftningen. Det som då händer är att vattnet i vattenlåsen sugs ut. Typfallet är toaletten, när du spolar där så blir det en "kolv" av vatten som rör sig frammåt i röret. Den pressar luft framför sig och suger in luft bakom sig. Då skall luften sugas in genom avluftningsröret som går upp på taket, eller i vissa fall har man en vacuumventil ex. på vinden (en ventil som bara kan släppa in luft i röret, den stoppar luft från att komma ut).

I princip så kan avluftningsfel yttra sig på 2 sätt.

Antingen så är det stopp framåt, kan bero på halvstopp i en avloppsstam eller att röret går i en svacka så att vatten står i röret. Då kan det byggas upp så högt tryck framför vattnet som spolas ut i toan, att luft trycks ut genom något vattenlås. Blir ofta ljudliga bubblanden, gurglande ljud från vattenlåsen, luften som trycks ut luktar illa. Brukar också visa sig i att spolningen går halvdåligt, vattenytan i toan stiger onormalt under spolningen.

Eller så är det fel på avluftningen så att ingen luft kan sugas in bakom vattenpelaren i avloppsröret, då sugs vatten ut ur vattenlås på olika ställen i huset, vattenlåden blir tomma eller nästan tomma, dålig lukt kan tränga upp förbi låset. Det här felet kan bero på stopp i avluftningen, eller på att rören går för lång sträcka inna de kommer förbi punkten där avluftningen är inkopplad. Man har ju alltid en bit från själva toan till där avluftningen kommer in på avlopsstammen. Är den sträckan lång så byggs det upp ett stort undertryck som kan suga ut vatten ur vattenlåsen.

Fel på avluftningen visar sig genom att det dels kan låta om avloppet, dels att nivån i vattenlåsen varierar, ex. kan toan verka tom på vatten plötsligt, eller man ser vid spolning att vattennivån sjunker onormalt i toan, för att sedan bli normal av det sista spolvattnet. Man rikrigt ser och hör hur vattnet sugs ut ur toan. men en spolning på toan kan istället suga ut allt vatten ur vattenlåset till handfatet eller i köket osv. beroende på hur rören är kopplade.

Om du inte ser tecken på avluftningsfel, så är det nog bara fel på packningar, och liknande som kan vara felet.

För ganska länge sedan var här en tråd om en Toalett från Svedbergs som hade låg kvalitet på keramiken så att lukt kunde läcka rakt igenom keramikväggen i vattenlåset. Den var tydligen så full med porer att luft gick rakt igenom porslinet.

Tack snälla snälla för ditt svar! Nästan jag som är helt okunnig förstod vad det handlar om.. ;)

Jag har pratat med olika rörmokare också ang det här med vattennivån i lås och utsug och så..

Jag har testat att spola i kök, handfat i badrum och badkar samtidigt för att se om det hände något med vattennivån i toan då. (Det var någon röris som sa åt mig att testa), men det hände inget med vattennivån i toan. Vad det betyder vet jag inte?

Ibland rinner det jättedåligt i vårt handfat men då räcker det att man trycker på den där popup ventilen typ 3 gånger så rinner det på bra och då gurglar det till rätt rejält på slutet..

Jag har pratat med vår hantverkare och han säger att han inte bytte några avloppsrör och han tror inte att firman som gjorde allt från början bytte heller...

Så det märkliga i det här hela är att det luktade ju aldrig innan renoveringen men luktar nu efter....
Så varför skulle avluftningen vara påverkad efter en renovering... det är det jag funderar på...

Och det luktar sällan i kök och badrum samtidigt utan det är lite när som helst.. som sagt runt 30 minuter max varannan dag kanske...
 
vad har du för stammar i huset? är det gamla gjutjärnsrör eller i plast hela vägen?
gamla 75mm rör har jag haft flera som är så igensatta av rost att det blir typ inget flöda i dem.
 
Har du gjutjärn kan det vara gummigrejerna som ska täta. I vår lilltoa luktade det avlopp ibland och det visade sig att dem nya grejerna inte tätade tillräckligt i dom gamla rören - köpte nya på rinkabyrör avsedda för gjutjärn och ingen mera stank.
 
Frågan är om du har vattenlås överhuvudtaget....?

Många av dessa nymodigheter med popup i bottenventilen på vaskarna har nämligen vad jag hört ett inbyggt membran som ska agera vattenlås men dessa funkar halv sju typ...

Har en del kunder där detta varit anledningen till lukt...
 
Det där med att spola, det är framförallt när du spolar på toan som du riskerar effekt i vattenlåsen om det är dålig avluftning. När du spolar på toan så kommer det så mycket vatten i röret att avloppsröret fylls helt, det blir ingen yta ovanför vattnet för luft att passera. När du spolar med en vanlig kran så rinner det oftast inte ner vatten i avloppet med så hög takt att det klarar att fylla röret helt, det blir mer än "bäck" av vatten i underkanten på röret. Även om du fyller handfatet och sedan öppnar bottenventilen så rinner vattnet inte genom ventil och vattenlås med så hög takt att det fyller röret helt.
 
Det där med att det rinner dåligt i handfatet kan bero på att det samlats smuts/ hår etc i vattenlåset eller i bottenventilen. De sätts igen förvånansvärt snabbt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.